Ondernemer veroorzaakt fittie om 2000 kilo vuurwerk; salaris GoPro-oprichter naar 1 dollar

Nick Woodman van GoPro graat 1 dollar verdienen

Ondernemer haalt woede van Coevorden op zijn dak om 2000 kilo vuurwerk, GoPro snijdt in salaris van oprichter Nick Woodman en Rabobank geeft klanten Latijnse plantennamen.

1. GoPro-oprichter levert flink in op salaris

Een verlies van 183 miljoen dollar en een kelderende aandelenkoers maakte van 2017 geen goed jaar voor actiecamera-fabrikant GoPro. Oprichter en ceo Nick Woodman levert daarom een groot deel van zijn salaris en bonussen in: dit jaar zal hij slechts 1 dollar verdienen. Woodman, ooit de best betaalde CEO van Amerika, kreeg bij de beursgang een aandelenpakket ter waarde van 285 miljoen dollar. Dit besteedde hij onder meer aan een kapitale superjacht van de Nederlandse fabrikant Amels. Het werken voor één dollar per jaar is in Silicon Valley overigens geen teken van armoe: Steve Jobs nam genoegen met deze compensatie (naast een pakket aandelen), net als Elon Musk, die de komende tien jaar voor nop op de loonlijst bij Tesla staat. 

2. Deliveroo daagt Belgische bezorgers voor de rechter

Het Belgische kantoor van maaltijdbezorgdienst Deliveroo heeft twee koeriers voor de rechter gedaagd. Het tweetal had geklaagd over de nieuwe regeling van het bedrijf om niet langer personeel in dienst te nemen, maar enkel nog als zelfstandigen in te huren. De koeriers waren naar een speciale commissie van de overheid gestapt met de melding dat het werk om een verkapt dienstverband zou gaan. Dit schoot bij Deliveroo in het verkeerde keelgat, dus besloot het bedrijf de (oud-)werknemers aan te klagen. De van oorsprong Britse maaltijdbezorgdienst, het snelstgroeiende bedrijf van Europa, ligt ook in Nederland onder vuur vanwege de keuze om fietskoeriers voortaan enkel als zzp’ers in te huren. 

3. Nieuwe advertenties in Snapchat zijn niet door te spoelen

Snap heeft niet alleen een nieuwe videobril geïntroduceerd, vanaf half mei introduceert het chatplatform ook advertentiemogelijkheden die niet zijn door te spoelen. Voorheen was het eenvoudig voor gebruikers om advertenties weg te klikken. Het nieuwe advertentieformat, toepasselijk ‘commercials’ genaamd, komt tegemoet aan wensen van adverteerders. Uit onderzoek onder Amerikaanse tieners, de kerndoelgroep van Snapchat, blijkt immers dat ze massaal commerciële boodschappen wegswipen. De Nederlandse oud-25 onder de 25-ondernemer en Snapchat-expert Tim van der Wiel zei eerder tegen Sprout: ‘Adverteerders verpesten alles’. 

4. Woede om 2000 kilo vuurwerk in centrum Coevorden

Een Drentse ondernemer heeft zich de woede van de inwoners van Coevorden op zijn dak gehaald omdat hij van plan is 2000 kilo vuurwerk op te slaan in het centrum van de stad. De gemeente had een vergunningsaanvraag voor de bouw van de opslag in de Friessestraat goedgekeurd. Op Radio 1 reageerden omwonenden furieus. Ineke Heidemans woont boven de geplande vuurwerkbunker en stelt: "We vinden het echt verschrikkelijk. We leven continu in een vreselijke angst. We slapen straks op een bom, dat wil toch niemand?" De gemeente reageert dat de aanvraag aan alle voorwaarden voldoet en dat bewoners bezwaar kunnen indienen. 

5. Amazon verhoogt prijs Prime-abonnement met 20 procent

Amazon mag dan een topkwartaal hebben gehad, waarbij de omzet met 43 procent steeg tot 51 miljard dollar, de webwinkel gooit toch de prijs van het Prime-abonnement omhoog naar 119 dollar per jaar; voor nieuwe én bestaande abonnees. De prijsverhoging van 20 procent zou nodig zijn om de vervoerskosten - 6 miljard in het eerste kwartaal - te compenseren. Ook investeert het bedrijf miljarden in videocontent. De Prime-abonnementsdienst wordt gezien als de groeimotor van webwinkel Amazon. Abonnees krijgen gratis verzending, foto-opslag, toegang to e-books, muziek, films en tv-series. Inmiddels hebben meer dan 90 miljoen consumenten een Amazon Prime-abonnement. 

6. En dan dit: Rabobank geeft klanten Latijnse plantennamen

Henk Smits of Nadine Kuipers? Ze heten straks Caltha palustris en Fragaria vesca in de computersystemen van de Rabobank. De bank gaat persoonsgegevens omzetten in Latijnse planten en dierennamen. De reden hiervoor is de Europese privacywetgeving GDPR, die op 25 mei in werking treedt. De GDPR stelt dat klanten actief toestemming moeten geven zodra er met hun data gewerkt wordt, ook als dit in testomgevingen is. 
Omdat de bank niet voor elke test klanten wil lastigvallen met aangepaste voorwaarden, maakt het gebruik van zogeheten pseudonimisering. Klantendata worden omgezet naar ‘werkbare onzin’, waardoor app-ontwikkelaars en onderzoekers naar hartelust kunnen testen, zonder de data naar echte personen te kunnen herleiden.

Meer weten over de GDPR? Op 7 mei organiseert Sprout in samenwerking een webinar over de gevolgen van de AVG/GDPR voor ondernemers. Houd de site in de gaten voor de exacte tijd en inschrijving. 

7. Quote van de dag

Quote van de dag: A Leader without followers...

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!