Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online aankopen redden detailhandel; meld je aan voor de Challenger50

Ondernemersnieuws: detailhandel groeit dankzij webaankopen, ABN Amro investeert in circulaire ondernemers en Sprout zoekt challengers!

1. Online aankopen helpen detailhandel aan groei

De online bestedingen zijn in de eerste zes maanden van dit jaar met 13 procent gestegen naar 10,66 miljard euro, blijkt uit cijfers van branchevereniging Thuiswinkel.org. Fysieke producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed, groeiden met 16 procent het hardst. Consumenten kopen hun producten en diensten nu in 23 procent van de gevallen online, vergeleken met 21 procent rond dezelfde tijd vorig jaar. De groeicijfers laten zien dat “nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten”, zegt Thuiswinkel-voorman Wijnand Jongen. Verwacht wordt dat de online uitgaven dit jaar uitkomen op ruim 22 miljard euro (+12 procent). 

2. Wil jij in de Challenger50?

Sprout zoekt ondernemers die de gevestigde orde laten zien hoe het ánders kan. Met een beter product, een dienst die perfect aansluit op de behoefte of een next level businessmodel: dat zijn de uitdagers die we zoeken voor de Challenger50 van 2017. Jaag jij als challenger je concurrenten de stuipen op het lijf? Meld je aan voor de Challenger50. Begin november publiceren we de lijst van 2017, later die maand vindt de allereerste ChallengerNight plaats, het event waarop de award wordt uitgereikt. Aanmelden kan tot 29 september.

3. ABN Amro: minder kopen, meer huren

Retailers moeten hun businessmodel meer afstemmen op een circulaire economie met duurzame producten en minder verspilling, stelt ABN Amro in een nieuw rapport. Bijvoorbeeld door producten langer mee te laten gaan, te verhuren of als dienst aan te bieden. Denk aan United Wardrobe (tweedehands kleding) of het spijkerbroeken-abonnement van Mud Jeans. De bank voegt zelf de daad bij het woord: in 2020 wil de geldschieter via 100 deals minimaal een miljard euro aan circulaire bedrijfsmiddelen hebben gefinancierd, waarmee een miljoen ton CO2-uitstoot wordt bespaard.

4. Facebook zet Youtube-concurrent live

Facebook heeft (in de VS) zijn videodienst Watch live gezet, waarmee het bedrijf van Mark Zuckerberg kijkers en advertentiedollars probeert weg te kapen bij Youtube. Via Watch serveert de dienst series, livesport en korte filmpjes van mediapartners waaronder Vox, Buzzfeed en ABC. Ook kunnen gebruikers zelf shows indienen, waarbij de makers 55 procent van de advertentieopbrengst in eigen zak mogen steken. Facebook wil de dienst – met de kennis van zijn twee miljard maandelijks actieve gebruikers – zo persoonlijk en sociaal mogelijk te maken. Facebook-vrienden kunnen video’s bijvoorbeeld onderling van commentaar voorzien.

5. Uitzenders groeien hard

Uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven zitten in de lift, blijkt uit CBS-cijfers. Het aantal uitzenduren nam in het tweede kwartaal met 4,2 procent toe, de grootste stijging sinds het eerste kwartaal van 2007. De omzet van de uitzenders steeg naar bij elkaar met 2 procent. Mede daardoor zorgden uitzendbureaus het afgelopen kwartaal zelf voor het grootste aantal nieuwe banen: 20.000 van de 51.000 nieuwe banen. 

6. En dan dit: hackgevaar pacemakers 

Bijna een half miljoen radiografisch bedienbare pacemakers van het Amerikaanse bedrijf Abbott blijken kwetsbaar te zijn voor hacks. Daarmee kunnen kwaadwillenden bijvoorbeeld zorgen voor lege batterijen of kunnen zij iemands hartslag beïnvloeden. Omdat een terugroepactie van de geïmplanteerde apparaten uitgesloten is, ziet de Amerikaanse toezichthouder FDA toe op een firmware-update die het risico op hacks zou moeten uitbannen. Pacemaker-dragers moeten zich daarvoor wel even bij hun dokter melden, voor een 3 minuten durende update.

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 1 september. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum