Oprichter Exact investeert in Hyperloop; reclamewaakhond sommeert Coolblue om levertijd

Hardt Hyperloop

Ondernemersnieuws: oprichter Exact en Gregory van der Wiel investeren in Hyperloop, Reclame Code Commissie sommeert Coolblue na drie klachten over levertijd en Fins bedrijf scoort 2 miljard omzet met 4 spelletjes.

1. Oprichter Exact, Gregory van der Wiel investeren in Hyperloop

Investeerders Paul van Keep (mede-oprichter Exact), voetballer Gregory van der Wiel en duurzaam energiefonds Enfuro Ventures steken 1,25 miljoen euro in Hardt Hyperloop. Het bedrijf uit Delft stelt dat zijn hyperloop, een vacuüm-buis voor snel vervoer (1000 km per uur) van mensen en goederen, door die bescheiden geldinjectie "een stap dichterbij" komt. In de praktijk is er nog een lange weg te gaan, te beginnen met tests in een 30-meter lange proefopstelling. Hardt Hyperloop kreeg eerder 600.000 euro aan startkapitaal van NS en regionaal investeringsfonds UNIIQ. Een traject van vijf kilometer hyperloop kost ongeveer 120 miljoen euro, becijferde TNO vorig jaar. 

2. Reclame Code Commissie sommeert Coolblue na drie klachten over levertijd

De Reclame Code Commissie sommeert Coolblue niet langer te adverteren met de tekst ‘voor 23.59 besteld, morgen gratis bezorgd’, schrijft Retailtrends. Reden voor de 'sterke aanbeveling' zijn drie klachten van klanten die hun bestelling niet de volgende dag in huis hadden. Tweemaal ging het mis door drukte bij de bezorgdiensten Dynalogic en PostNL, eenmaal bestelde een klant vlak voor middernacht en sloot de browser te vroeg af, waardoor de webwinkel pas ná middernacht kon vaststellen dat de betaling was voltooid. De geclaimde levertijd zou ‘misleidend en oneerlijk’ zijn, omdat die 'van doorslaggevend belang kan zijn voor klanten om een product bij Coolblue te bestellen.' Het bedrijf beroept zich op overmacht.

3. 'Nieuwe cookieregels bedreigen media-industrie' 

Mediabedrijven worden "hard geraakt" door de nieuwe Europese ePrivacy Verordening, die onder meer de huidige cookieregels moet vervangen. Dat stelt DDMA, een branchevereniging voor Nederlandse digitale marketing- en data-bedrijven. De ePrivacy Verordening bepaalt - waarschijnlijk vanaf begin 2019 - regels rondom marketingkanalen zoals e-mail, cookies en telemarketing. Een bedrijf als Facebook moet straks een opt-in vragen aan al zijn gebruikers. DDMA wijst op een ondezoek van het Duitse Ministerie van Economische Zaken, waarin wordt gewaarschuwd voor een daling van de inkomsten uit online adverteren met 35 procent. De vereniging wil dat staatssecretaris Mona Keijzer onderzoek doet naar de economische impact van de nieuwe verordening op de Nederlandse markt.

4. 'Dyson steekt 2 miljard in elektrische auto' 

James Dyson reserveert in totaal 2,3 miljard euro voor de ontwikkeling elektrische auto's, berekent de Financial Times op basis van gesprekken met ingewijden van het Britse bedrijf. Die giga-investering leidt ofwel tot een succes waarbij alle Dyson-stofzuigers en -haardrogers verbleken, danwel tot de ondergang van het bedrijf, stelt de krant. Dyson zou 3 elekrische modellen voor ogen hebben. De eerste daarvan zou - geheel volgens het Tesla-boekje - in een relatief lage oplage verschijnen (hopelijk in 2020), om de business case te bewijzen en te leren hoe je überhaupt een auto fabriceert. Een beursgang om meer kapitaal op te halen ziet Dyson niet zitten, zegt hij tegen de krant. 

5. ABN Amro levert blockchainrekening voor beurzen en brokers

ABN Amro lanceert een blockchainalternatief voor derdengeldenrekeningen, die worden gebruikt door bedrijven die geld van klanten beheren, zoals brokers, beurzen, pensioenfondsen en notarissen De dienst zou de kosten voor dit soort rekeningen verlagen. Klanten krijgen via de blockchain een bankrekening bij ABN AMRO Clearing Bank, waardoor geldstromen direct onder regulier toezicht vallen en administratieve lasten afnemen. Beursplatform Nxchange, in overleg waarmee ABN Amro de techniek mee ontwikkelde, is vanaf deze maand de eerste klant die vanaf februari die met de oplossing aan de slag gaat. 

6. En dan dit: 2 miljard omzet met 4 spelletjes 

Wie dacht dat Finland op game-gebied met de Angry Birds een one trick pony is, heeft de opkomst van developer Supercell gemist. Het 7 jaar oude bedrijf uit Helsinki (241 medewerkers)  boekte het afgelopen jaar 810 miljoen dollar winst, met maar 4 spellen (Clash of Clans, Clash Royale en Hay Day). Ruim twee miljard dollar werd er omgezet met de gratis apps die spelers verleiden tot microbetalingen. Het gros van de winst gaat naar het Chinese internetconglomeraat Tencent, dat in 2016 het merendeel van de aandelen kocht tegen een waardering van 10.2 miljard dollar. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 16 februari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl