Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Overname Fitbit door Google gevaar voor privacy’; Miljoenen voor punk-startup die water verkoopt

Ondernemersnieuws: Europese waakhond bezorgd over combinatie Fitbit-Google, actieleiders Farmers Defence Force krijgen subsidie en punkstartup Liquid Death gaat hard met water.

Om gezond en productief te blijven proberen we zo goed mogelijk te eten, voldoende te slapen en te bewegen. Om onze prestaties op dat gebied bij te houden storten we op ons allerlei healthapps. 't Lijkt handig, maar het geeft ook weer stress blijkt uit onderzoek.

1. EU-privacywaakhond vreest overname Fitbit door Google

De overname van Fitbit door Google levert een groot risico op voor de privacy van miljoenen mensen, waarschuwt het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB), een onafhankelijk Europese instantie die de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) controleert. De toezichthouder vreest een opstapeling van gevoelige persoonlijke data bij één bedrijf en benadrukt dat Google en Fitbit verplicht zijn om de privacy-gevolgen van hun samengaan grondig te checken. Fitbit beloofde eerder dat data van gebruikers niet gebruikt zal worden voor Google-advertenties.

2. Farmers Defence Force krijgt subsidie

De actieleiders van Farmers Defence Force strijken jaarlijks ieder tienduizenden euro’s subsidie op uit Brussel, onthult het Financieele Dagblad. Daar zit ook subsidiegeld tussen voor milieu- en klimaatvriendelijke landbouw, terwijl Farmers Defence Force juist in actie komt tegen milieubeleid en de overheid. De krant vond de gegevens in een databank van de RVO. Een van de actieleiders dreigt de krant met “verdere stappen” als de berichtgeving niet stopt. Een andere boerenleider noemt de subsidies “irrelevante informatie”. Een van de actievoerders pleit opmerkelijk genoeg voor het afschaffen van de subsidies, want “Brussel en Den Haag misbruiken dit als dwangmiddel”. 

3. ‘Apple maakt bastion iPhone iets opener’

Apple overweegt concurrerende diensten meer vrijheid te geven op iPhones en iPads, schrijft Bloomberg. Zo zouden gebruikers van andere webbrowsers en mailprogramma’s zoals Chrome en Gmail die straks moeten kunnen instellen als standaarddienst, in plaats van Safari en de standaard mail-app van Apple. Op slimme speaker Homepod zouden straks derde partijen zoals Spotify kunnen worden toegelaten. Apple reageert daarmee op klachten vanuit de politiek dat het concurrenten te veel dwarsboomt.

4. Webwinkels halen neus op voor retourproduct 

Webwinkels waaronder Bol.com, Coolblue en Amazon hoeven teruggestuurde producten soms niet eens terug te krijgen, terwijl ze consumenten wel hun geld teruggeven. Dat blijkt uit een rondgang die het Financieele Dagblad langs enkele tientallen consumenten. Achterliggende reden is dat webshops het afhandelen en doorverkopen van (vooral minder dan 25 euro kostende) retouren te veel gedoe vinden. Een econoom van ABN Amro noemt de werkwijze van returnless refunds “van de pot gerukt”. “Het is ongezond en het verpest de markt.” Kleinere webwinkels kunnen zich zoiets namelijk nooit veroorloven.

5. Duitsland verbiedt flits-apps

Apps die waarschuwen voor snelheidscontroles, zoals Flitsmeister, Waze en Blitzer.de, worden binnenkort verboden om te gebruiken in Duitsland. De Duitse overheid repareert daarmee een maas in de wet: apparaten die waarschuwen voor radarcontroles waren al verboden, maar alleen als het signaleren van controles de hoofdfunctie van het apparaat was. Die juridische weeffout is nu gladgetrokken. Bestuurders die met een flits-app worden betrapt, krijgen een boete van 75 euro. Helemaal waterdicht – laat staan controleerbaar – is de nieuwe wet nog niet: het verbod geldt voor een bestuurder die zo’n app gebruikt, en niet voor een bijrijder. 

6. En dan dit: waterpunkers cashen miljoenen met ‘Liquid Death’

Bij een merknaam als ‘Liquid Death’ denk je misschien niet direct aan een blikje water, maar dat is toch echt waar een gelijknamige startup in de VS net 9 miljoen dollar groeigeld voor heeft opgehaald. Een setje van twaalf blikjes van deze door de punkwereld geïnspireerde ‘Brewdog‘ van het water kost je 19 dollar (17,50 euro), maar dan heb je ook wat(er). “Wanneer je een nieuw merk lanceert, en je hebt geen miljoenen dollars om de boodschap te verspreiden, dan is je enige kans op overleven een product dat zelf extreem deelbaar is”, zegt medeoprichter Mike Cessario tegen TechCrunch. NIet alleen punkrock, maar ook metal vormde een inspiratie voor het bedrijf dat zich bedient van de slogan ‘Murder your thirst‘:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

'In business, there are two ways to make money. You can bundle, or you can unbundle' - Jim Barksdale

Tot zover de Sprout-update van vrijdag 21 februari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.