Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ParkFlyRent gooit handdoek in de ring; Paypal koopt iZettle voor 2,2 miljard

Ondernemersnieuws: challenger ParkFlyRent opgedoekt, Paypal koopt iZettle voor 2,2 miljard en recordaantal ondernemers verwacht meer nieuwe medewerkers.

1. Doek valt voor ParkFlyRent

Autodeelbedrijf ParkFlyRent is niet meer. De 4 jaar oude Sprout Challenger (2016) van Niels de Greef wilde de markt voor autoverhuur- en luchthavenparkeermarkten op hun kop te zetten door het verhuren van auto’s van vliegreizigers. “Aanbod bleef ons grootste probleem”, schrijft De Greef in een leerzame post mortem-analyse. “Ondanks dat er duizenden mensen per dag parkeerden op Schiphol en Eindhoven Airport, bereikten wij maar een klein deel daarvan met onze marketing, en overtuigden we daar maar 1-2% van om de auto te delen.” Deals in de b2b-markt duurden langer dan verwacht. Een overname door een buitenlandse concurrent ging op het laatste moment niet door. Dankzij de verkoop van databases en IT heeft het bedrijf “klein beetje terug kunnen betalen aan de leningverstrekkers”. De Greef geeft eerlijk toe dat marketing zijn zwaktse punt was, als solo founder. “Ik heb dat te laat onderkend en had eigenlijk vanaf dag 1 een co-founder moeten zoeken die marketing als specialiteit had.”

2. Records voor Nederlandse superjachtbouwers 

Ruim 14 procent van de peperdure superjachten die wereldwijd rondvaren is van Nederlandse makelij, meldt een trotse branchevereniging HISWA. Gelet op de waarde van de schepen was Nederland vorig jaar zelfs goed voor 30 procent van de totale markt. Wereldwijd werden 149 superjachten van meer dan 30 meter lang gebouwd. Die leverden samen 4,1 miljard euro op. De 21 superjachten van Nederlandse scheepsbouwers zoals Royal Huisman Schipyard, Koninklijke De Vries Scheepsbouw en Royal Van Lent Schipyard brachten een recordbedrag van 1,2 miljard euro op. De gemiddelde prijs voor een Nederlandse boot lag op 57 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 10 procent op jaarbasis.

3. Johan van Mil lanceert eerste healthtech-fonds

Healthy Capital, opgericht door investeerder Johan van Mil (Peak Capital), heeft zijn eerste fonds gelanceerd voor veelbelovende, schaalbare Nederlandse digital health-bedrijven. “Het succes van Peak Capital, dat ik samen met anderen in 2007 oprichtte, is een belangrijke reden voor ons om hetzelfde investeringsmodel te projecteren op specifiek de Nederlandse health & care sector”, zegt Van Mil. Het fonds is 8 miljoen euro groot, waarvan de helft afkomstig van Seed Capital-regeling van de RVO. “Overigens zorgt de dekking van een aantal kapitaalkrachtige investeerders er voor dat we vergaande co-investerings mogelijkheden hebben”, zegt partner Jan Folkert Kunst in een toelichting. 

4. PayPal koopt Zweedse betaaldienst iZettle

PayPal neemt point-of-sale-betaaldienst voor mkb’ers iZettle over voor 2,2 miljard dollar, de grootste overname van PayPal ooit. De 8 jaar Zweedse fintech van oprichters Jacob de Geer en Magnus Nilsson was bezig met een beursgang, waarbij de waardering uit zou komen 1,1 miljard dollar. Met zijn mobiele kaartlezers en andere betaaldiensten bedient iZettle een half miljoen winkels in Europa, Brazilië en Mexico. Het verwacht dit jaar een omzet van 140 miljoen euro. Met de overname wordt PayPal een concurrent van Square, de Amerikaanse betaaldienst van Twitter-oprichter Jack Dorsey. iZettle-oprichter De Geer blijft het bedrijf leiden. De ondernemer had nog een belang van 9 procent in zijn bedrijf.

5. Recordaantal ondernemers verwacht meer nieuwe medewerkers

Een recordaantal ondernemers denkt op korte termijn meer personeel te zullen aannemen, blijkt uit een driemaandelijkse enquête van het CBS, de KvK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW. Per saldo verwacht 21 procent in het tweede kwartaal meer personeel in dienst te hebben dan in het eerste kwartaal, het hoogste aantal sinds de start van de enquête in 2008. Het positieve geluid heeft ook een keerzijde: een op de vijf bedrijven wordt belemmerd door een tekort aan arbeidskrachten, eveneens een record. Vooral in de bouw en zakelijke dienstverleners is er een groot tekort aan handjes. 

6. En dan dit: bijna eenderde 18- tot 25-jarigen verslaafd aan social media 

In 2017 was 29 procent van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan sociale media, bericht het CBS. Dit was in 2015 nog 19 procent. Sociale media slokten het afgelopen jaar meer tijd van 18- tot 25-jarigen op dan in 2015. Toen spendeerde 17 procent van hen 3 tot 5 uur per dag aan sociale media en 4 procent was er 5 tot 10 uur mee bezig. Die percentages liepen in 2017 op tot respectievelijk 29 en 9. Van deze jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te missen.” Als een binnengekomen bericht niet direct kan worden bekeken, wordt 22 procent onrustig.”

7. Quote van de dag:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van vrijdag 18 mei. Tot dinsdag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events