Picnic-concurrent Stockon stopt; Jitse Groen krikt salaris op

Stockon

Ondernemersnieuws: online supermarkt Stockon gooit handdoek in de ring, Fabienne Chapot breidt kledingimperium uit en Jitse Groen wil meer salaris.

1. Picnic-concurrent Stockon stopt

Amper een jaar na de lancering gooit online supermarkt Stockon de handdoek in de ring, meldt de met geld van PostNL opgerichte dienst op zijn website. Stockon beloofde een abonnement op veelgebruikte en langer houdbare boodschappen, maar kon daarbij niet opboksen tegen de Picnics en AH’s van deze wereld, die wel een volledig assortiment in huis hebben. Ook bleek het bezorgen van boodschappen via de gangbare pakketpost geen haalbare kaart, waarna PostNL zich afgelopen oktober al terugtrok als bezorger. PostNL wilde als investeerder kennelijk geen geld meer bijstorten om het bedrijf in de lucht te houden, waarna Stockon er niet in slaagde om nieuw groeigeld aan te boren.

2. Fabienne Chapot breidt kledingimperium uit

Na Amsterdam en Antwerpen heeft mode-ondernemer Fabienne Chapot nieuwe kledingwinkels geopend in Haarlem en Maastricht. Het felgekleurde ontwerp van de twee winkels, inclusief opvallend gekromde glazen pui, komt uit de designkoker van Pepijn Smit (S-p-a-c-e), die eind vorig jaar nog een winkel ontwierp voor brillenwinkel Ace & Tate. Chapot: “Na de opening stond ik op een afstandje te kijken en zag het winkelend publiek direct al foto’s van het pand maken. Dat is precies het effect dat we voor ogen hadden en maakt me enorm blij en trots.” Chapot wil de komende 2 jaar nog eens vier tot zes winkels openen in Nederland. Begin april opent ze een pop-up store in Galeries Lafayette Haussmann in Parijs.

3. Schuldenberg Supertrash bedraagt 13 miljoen euro

De schuldenberg van Supertrash, het modemerk van Olcay Gulsen, is nog hoger dan de 11 miljoen euro die eerder naar buiten kwam. Uit een nieuw faillissementsverslag, waar de Telegraaf over bericht, blijkt dat crediteuren, de Belastingdienst UWV en de huisbank 13 miljoen euro tegoed hebben. De curator wist tot nu toe 1,3 miljoen euro los te peuteren met de verkoop van kledingvoorraden en de merkrechten. De bank verpatste vorig jaar al de merknaam van Gulsen zelf. Gulsen trok vorig jaar enkele weken voor het faillissement de deur achter zich dicht bij Supertrash. Met haar eigen parfumlijn ligt ze sinds kort in de schappen bij drogist Etos.

4. Jitse Groen wil hoger salaris

Oprichter van Takeaway Jitse Groen wil zijn salaris en dat van twee van zijn medebestuursleden flink verhogen, blijkt uit de agenda voor een aandeelhoudersvergadering op 14 mei. Het vaste salaris van Groen stijgt in de plannen van 400.000 naar 475.000 euro terwijl CFO Brent Wissink van 350.000 euro naar 450.000 euro jubelt. COO Jörg Gerbig maakt de grootste sprong, van 325.000 euro naar 450.000 euro. De langetermijnbonussen stijgen van 75 procent naar 100 procent van het vaste salaris. De verhogingsplannen volgen op een vergelijking met de beloning van topbestuurders van vergelijkbare online retailbedrijven waaronder HelloFresh, Zalando en Asos en van Nederlandse Midkap-bedrijven.

5. Vleesgigant Vion duikt op vega

Ook vleesgigant Vion wil een graantje meepikken van de vega-hype, laat bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink doorschemeren in het FD. Vleesvervangers maken is immers “zakelijk gezien rationeel”. Via een Duits dochterbedrijf verkoopt Vion al wel vegetarisch eten in Nederlandse horecagroothandels zoals Sligro. Een volgende stap is wat Lotgerink betreft om dit uit te breiden naar de detailhandel. Eerder dit jaar sloot Jan Zandbergen, een van de grootste vleesimporteurs van Europa, een deal met de Britse producent van vegaburgers Moving Mountains. Unilever lijfde eind vorig jaar de Vegetarische Slager in.

6. En dan dit: Intratuin hoeft gratis plantenbakken niet te leveren

Plantenwinkel Intratuin heeft donderdag in zijn webshop per ongeluk enige tijd producten verkocht voor nul euro. Enkele tientallen consumenten probeerden – tevergeefs – hun slag te slaan, schrijft het AD. De bestellingen van gratis bloembakken, schalen en plantjes worden geannuleerd, zegt een woordvoerder, want “die prijzen staan veel te ver van de werkelijkheid”. De ‘gedupeerde’ klanten krijgen wel korting op een nieuwe bestelling. Als een klant kan weten dat een prijs niet realistisch is, hoeft een bedrijf het product niet te leveren, oordeelde een rechter onlangs nog in een zaak van een vrouw die een verkeerd geprijsde Cartier-ketting kocht voor 402 euro, in plaats van 40.200 euro. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 29 maart. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!