Plugify niet bankroet door corona; Oprah en Jay Z investeren in Oatly

Eline Leijten

Ondernemersnieuws: Plugify stelde de boel wel erg zonnig voor, sterrenensemble investeert in hippe havermelkmaker en beleggers stappen massaal in ‘verkeerde Tesla’. 

1. Plugify niet failliet door corona

Online platform voor artiesten Plugify ging, in weerwil van wat het bedrijf suggereerde, niet failliet als gevolg van de coronacrisis. Het was al duidelijk dat 2019 ook moeizaam was, maar uit onderzoek van Quote blijkt dat Plugify de zaken structureel zonniger voorstelde. Oprichter Eline Leijten (foto) schemerde met een omzet die richting de 1 miljoen euro liep en in crowdfunddocumenten werd een omzet van 21 miljoen euro in 2021 voorgespiegeld. In werklijkheid lag de omzet net iets boven de 100.000 euro. Investeerders René Pit en Janneke Niessen die in 2019 geld staken in het bedrijf zeggen geen spijt te hebben. ‘Ik denk dat Eline een zeer kundig ondernemer is’, aldus Pit. Leijten wilde niet reageren op het artikel, omdat ze binnenkort een kind verwacht. 

2. Oprah en Jay Z investeren in Oatly

Aandeelhouders van de Zweedse havermelkproducent Oatly hebben naar verluidt 10 procent van het bedrijf verkocht aan investeerders voor 200 miljoen dollar. Hiermee wordt het bedrijf gewaarderd op 2 miljard dollar. De investeringsronde werd geleid door private-equitymoloch Blackstone. Daarnaast is er een trits bekende investeerders zoals Oprah Winfrey, actrice Nathalie Portman, het bedrijf van rapper Jay Z en voormalig Starbucks-baas Howard Schultz aan boord gestapt. Ook is er een Hollands tintje, de investeringstak van Rabobank investeert mee. Allicht is het avontuur van korte duur, ingewijden fluisteren dat het bedrijf binnen twaalf tot achttien maanden naar de beurs zou willen. 

3. Voormalig aandeelhouders Etergo overwegen juridische stappen

Crowdfunders die geld hebben gestoken in het elektrische scooterbedrijf Etergo overwegen juridische stappen. Het bedrijf van Bart Jacobz Rosier en Marijn Flipse werd onlangs verkocht aan het Indiase Ola. Voor een ‘habbekrats’ schrijft Het Financieele Dagblad. Beleggers die zijn verenigd in een Facebookgroep hebben een advocaat ingeschakeld. Een van de voornaamste klachten van de beleggers is de weinig transparante communicatie vanuit Etergo. 

4. Picnic experimenteert met lokale prijzen

Online supermarkt Picnic van Michel Muller is gestart met het lokaal beprijzen van producten. Zo kost een blik stevige Champignonsoep van Unox in Tilburg 2,12 euro en in Amsterdam 2,15 euro. Prijsspecialist Bob Michels van Picnic legt tegenover Superscanner uit dat het bedrijf dit doet om de laagste online prijzen van concurrerende supermarkten als Albert Heijn en Jumbo te matchen. Dit gebeurde al landelijk, maar omdat supermarken doorgaans lokaal prijzen bepalen doet Picnic dat nu ook. ‘Daarmee zullen veel vragen van klanten voorkomen worden, omdat zij nu de laagste lokale prijs zien die voor hen relevant is.’ Aanvankelijk betreft het een test met een beperkt aantal producten. 

5. Orderchamp trekt naar Frankrijk

Rond 14 juli staan er doorgaans veel files in Frankrijk, maar daar heeft men op de digitale snelweg weinig last van. Fijn voor online groothandel Orderchamp dat op de Franse feestdag de Franse markt betreedt. Online en fysieke retailers kunnen zich aansluiten bij het inkoopplatform dat is opgericht door Ruud Stelder. Volgens de voormalig Startup van het jaar-finalist sloten al 75 Franse merken en 500 retailers zich aan voor de officiële lancering.

6. Fietswinkel.nl mikt op elektrische markt

Het van de Internationale Bike Group (IBG) afgesplitste Fietsenwinkel.nl gaat zich richten op de verkoop en onderhoud van elektrische fietsen. Voormalig Sprout Challenger IBG besloot na een miljoenenverlies zichzelf in drie gedeelten op te splitsen en moest tientallen medewerkers laten gaan. De overgebleven medewerkers krijgen een opleiding om zich om te scholen tot specialist op het gebied van elektrische fietsen.  

7. En dan dit: Tesla-goudzoekers investeren per ongeluk in biotechbedrijf

De aandelenkoers van Tesla lijkt onstuitbaar, hoe vaak Elon Musk ook twittert dat het bedrijf overgewaardeerd is. Particuliere beleggers willen graag een graantje meepikken van de koersstijging. Helaas letten (onervaren) beleggers niet altijd goed op. Zij kopen het aandeel met de ticker TLSA en dat behoort toe aan biotechbedrijf Tiziana Life Sciences. Tesla heeft de ticker TSLA (met net als in de bedrijfsnaam de s voor de l). Gevolg: ook de koers van Tiziana Life Sciences is fors opgelopen en dat heeft volgens analist Corné van Zeijl niet te maken met het coronamedicijn dat het bedrijf ontwikkelt.  

Wat we ook lazen:

  • Drankgigant Diageo heeft een Johnnie Walker-whiskeyfles van papier geproduceerd (Forbes)
  • Investeerders leggen uit waarom Amsterdam vruchtbare grond is voor techbedrijven (Het Financieele Dagblad)
  • Fairphone-oprichter Bas van Abel vertelt welk businessboek hem door zware tijden loodste en hoe hij een minister omkocht voor 250 euro (Nu.nl)
  • Poppodia schrappen in rap tempo tientallen banen. Hoe kan het dat de sector zo snel tuimelt? (de Volkskrant)
  • Niet alleen poppodia hebben het zwaar, de muziekindustrie als geheel maakt riant gebruik van de NOW-regeling (NRC Handelsblad)
  • The Guardian-opinieschrijver Carole Cadwalladr legt op eloquente wijze uit waarom Facebook, indien het een land was, een rogue state à la Noord-Korea zou zijn (The Guardian

Tot zover de Sprout-update van 16 juli 2020. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Tim Jansen is redacteur bij Sprout en Management Team

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!