Populariteit van mkb als werkgever schiet omhoog; leasebedrijf crowdfundt nieuwe vloot Tesla's

WeWork

Ondernemersnieuws: populariteit van mkb als werkgever schiet omhoog, leasebedrijf zoekt investeerders voor nieuwe vloot Tesla’s en Amsterdamse app-maker in Amerikaanse handen. 

1. Populariteit van mkb als werkgever schiet omhoog

Het aantal mensen dat bij een mkb-bedrijf (<200 mensen) werkt is sinds een jaar geleden met 19 procent gestegen, bericht LinkedIn op basis van een steekproef onder 1 miljoen van de 7 miljoen Nederlandse gebruikers van de dienst. Ook steeg het aantal mensen dat zich 'ondernemer' noemt met 6,5 procent vergeleken met vorig jaar. De grootste groep die zich het afgelopen jaar aansloot bij een mkb-bedrijf kwam terecht bij een technologie- of softwarebedrijf (5 procent), gevolgd door gezondheidszorg (4%) en architectuur en engineering (2,5 procent).

2. Leasebedrijf MisterGreen zoekt investeerders voor 30 Tesla's

Leasebedrijf voor elektrische auto's MisterGreen wil een half miljoen euro ophalen om zijn wagenpark op te schalen met nog eens 30 Tesla's. Het bedrijf van Mark Schreurs en Florian Minderop geeft daarvoor 500 obligaties uit met een looptijd van 4 jaar. De verplichtingen onder de obligatielening worden gedekt door de inkomsten uit lopende leasecontracten en de restwaarde van de elektrische auto's, die in 95% van de gevallen gegarandeerd wordt door (met name) Tesla. MisterGreen beheert momenteel een wagenpark van 580 auto’s, en rekent voor dit jaar op een omzet van bijna 10 miljoen euro. 

3. Werknemer leert vooral van dagelijks werk

Een onderzoek van de universiteit Maastricht nuanceert het belang van cursussen op de werkvloer. Werknemers leren namelijk meer van hun dagelijkse werk dan van bijscholing, bijvoorbeeld bij het samenwerken met collega's. 85 procent van de leermomenten op de werkvloer vindt plaats in een informele setting. Werkenden spijkeren hun kennis ook buiten het werk bij, bijvoorbeeld bij het doen van vrijwilligerswerk, mantelzorg, tijd doorbrengen met kinderen of zelfstudie. 

4. TMG zet Fashion Week alweer in etalage

Amper een jaar na de overname zet TMG het bedrijf achter de Amsterdam Fashion Week en modeplatform Fashionweek.nl alweer in de etalage. De afgelopen edities van het evenement werden volgens TMG "goed ontvangen", maar ze leveren desondanks te weinig op. TMG kocht het bedrijf vorig jaar van ondernemers Bart Maussen en Hans van der Linden. TMG, dat onlangs werd overgenomen door de Vlaamse krantenuitgever Mediahuis, is ondertussen ook nog op zoek naar een koper voor shockblog GeenStijl.

5. Amsterdamse app-maker overgenomen door Amerikaanse sport-streamer 

App-bouwer The Capitals (30 werknemers) uit Amsterdam is overgenomen door de Amerikaanse videostreamingdienst voor sportwedstrijden BAMTech. The Capitals maakte onder meer de apps van The Next Web, Catawiki en Burgernet. Maar BAMTech, een bedrijf van onder meer de Major League Baseball (MLB) en de National Hockey League (NHL), wil met de overname van het Nederlandse bedrijf vooral de Europese sportmarkt veroveren. The Capitals maakte bijvoorbeeld ook de apps van PSV en Fox Sports. Het Amerikaanse bedrijf levert momenteel de streams voor 7,5 miljoen betalende abonnees. 

6. En dan dit: Oedipus neemt bierclichés op de hak

Met een nieuwe reclamevideo nemen de brouwers van Oedipus bierclichés op de hak, met een dikke knipoog naar Heineken en Grolsch. Dat levert een "ongemakkelijk feest van herkenning" op, en tegelijk de eerste reclame van het commerciële bureau van humorwebsite De Speld. Of de reclame voor het biertje 'Mannenliefde' inderdaad de spot (sic) drijft "met de hardnekkige mythe dat alleen mannen van bier houden" laten we maar even in het midden, een flinke grijns konden we in ieder geval niet onderdrukken: 

7. Quote van de dag:

Quote van de dag: Johan van Mil. '100 procent van tien miljoen is leuk, maar 50 procent van 500 miljoen is nog veel gaver.'

Tot zover de Sprout update van vrijdag 21 juli. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl