Richard Branson verkoopt Virgin Money; bedrijven hebben moeite personeel te vinden

Ondernemersnieuws: Richard Branson verkoopt Virgin Money voor bijna 2 miljard pond, telefoon-recyclaar Closing the Loop haalt een grote klant binnen en bedrijven vinden maar moeilijk personeel.

1. Branson casht 1,7 miljard met Virgin Money

Richard Branson verkoopt zijn financiële dienstverlener Virgin Money voor 1,7 miljard pond aan de Britse bankengroep CYBG. Door beide partijen samen te voegen, zou Virgin Money sterker staan tegenover grote banken in het Verenigd Koninkrijk. Na de overname heeft CYBG ongeveer 6 miljoen klanten en 80 miljard pond beheerd vermogen. Een samenvoeging met disruptieve doeleinden, dus. De huidige topman van CYBG, David Duffy, blijft gewoon aan. Miljardair Branson is momenteel met heel andere dingen bezig dan Britse banken. Hij zou een opleiding tot astronaut volgen, om - hopelijk voor Branson - spoedig de ruimte in te kunnen (foto Branson: INMA/Jarle Naustvik).

2. BALR. teruggefloten door ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft kledingmerk BALR. van ondernemer Juul Manders een standje gegeven. Het bedrijf weigerde klanten die met een kortingscode aankopen hadden gedaan hun producten te retourneren. De kortingscode bleek van origine bedoeld voor vrienden en familie van de ondernemers, maar was uitgelekt waardoor deze ook door andere consumenten was gebruikt. Klanten mochten hun producten niet inleveren, omdat het volgens BALR. om een “eenmalige actie” ging, zonder retourrecht. Dat is tegen de regels, omdat je als klant altijd 14 dagen bedenktijd mag hebben. BALR. moest daarom toegeven aan de ACM, waardoor klanten hun producten nu gewoon weer kunnen inleveren.

3. Closing the Loop sluit deal met T-Mobile

Joost de Kluijver van smartphone-recyclebedrijf Closing the Loop sluit een deal met T-Mobile. Klanten van T-Mobile kunnen na afloop van hun abonnement hun mobiele toestel ter compensatie teruggeven aan de telecomprovider, waarna deze gerecyclet wordt. Closing the Loop zorgt voor dit recycleproces en verdient geld aan de kostbare metalen die in afgedankte mobieltjes zitten. Ook zorgt Closing the Loop ervoor dat voor ieder gerecyclet mobieltje er één van de vuilnisbelt gehaald wordt. Mobieltjes belanden doorgaans op vuilstortplaatsen in derde wereldlanden, als zij daar hun derde of vierde leven hebben beleefd.

4. Bedrijven hebben moeite personeel te vinden 

Bedrijven krijgen het steeds moeilijker om goed personeel te vinden, meldt De Nederlandse Bank (DNB) in zijn halfjaarverslag over de Nederlandse economie. De werkloosheid daalt dit jaar naar 3,8 procent van de beroepsbevolking om de jaren erop te stabiliseren op 3,5 procent. Werknemers hebben het voor het uitkiezen op de arbeidsmarkt en werkgevers proberen hen in toenemende mate te trekken met vaste contracten. Vooral binnen de zakelijke dienstverlening, informatie & communicatie en logistiek is er een tekort aan personeel. Een op de vijf ondernemers geeft in het tweede kwartaal van het jaar bovendien aan dat een tekort aan personeel de bedrijfsvoering zou belemmeren.

5. Kate Raworth spreekt Tweede Kamer toe

Econoom en Donuteconomie-publicist Kate Raworth sprak maandag de Tweede Kamer toe, op uitnodiging van de Partij voor de Dieren. Ze trad daarmee in de voetsporen van Thomas Piketty, de Franse econoom die eerder voor de Tweede Kamer sprak. Raworth deed er een pleidooi voor ondernemen en besturen binnen het door haar opgestelde Donutmodel, waarbij werknemers voldoende verdienen en het klimaat geen schade wordt aangedaan. Tijdens haar speech liet ze weten dat haar boek door beleidmakers wereldwijd een succes is geweest: zowel Chinese politici, de Britse Brexit-minister als onze eigen Jan-Peter Balkenende hadden haar boek gelezen. Raworth staat bekend als tegendraads. “We zijn verslaafd geraakt aan groei”, zei de econoom eerder aan Sprout.

6. En dan dit: Unilever rekent af met louche influencers

Als influencer wil je veel volgers hebben, want een grote fanschare betekent een hoger bereik en dus meer potentieel om adverteerders aan te trekken. Om je fanschare te vergroten, kun je ook besluiten volgers te kopen. Doe je dat, dan kun je in ieder geval Unilever als potentiële klant afschrijven. Het voedingsmiddelenbedrijf heeft besloten om samen met social media-platforms influencers op echtheid te controleren, om zo meer transparantie te bieden. Directeur marketing Keith Weed van Unilever stelt aan Reuters dat maar liefst 40 procent van de online influencers volgers koopt. Dus fake influencers, jullie zijn gewaarschuwd!

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dnsdag 19 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.