Rockstart-programma voor ‘moderne boeren’; platformbedrijven keuren zichzelf

Ondernemersnieuws: Vers groeikapitaal voor Europese mkb’ers, nieuw miljoenenprogramma Rockstart en platformbedrijven lanceren eigen keurmerk.

1. Rockstart lanceert nieuw fonds van 15 miljoen

Startup-accelerator Rockstart lanceert een programma van 15 miljoen euro voor de boeren van nu: agrifood-startups. Dat laat de accelerator maandag weten via een blogbericht. Het benodigde bedrag is bijna opgehaald, stelt Rockstart. Rockstart zal agrifood-startups helpen met seed- tot Series B-rondes. De agrifood-divisie van Rockstart zoekt momenteel naar “uitzonderlijke teams van ondernemers”. De startups moeten zich richten op “optimalisatie van processen en werkwijzen, het stoppen van voedselverspilling, en transparantie en duurzaamheid”. Het acceleratorprogramma begint in september. Startups kunnen zich tot mei aanmelden.

2. 100 miljoen voor kleine bedrijven in Europa

Kredietverstrekker Funding Circle krijgt er 100 miljoen euro bij van de Europese Investeringsbank (EIB). Ook een niet nader genoemde vermogensbeheerder stelt 25 miljoen euro beschikbaar. Daarover bericht het Financieele Dagblad maandag. Het geld is bedoeld voor 1.600 mkb-bedrijven uit Europa, die hiervoor mini-leningen kunnen aangaan van 40.000 en 70.000 euro. Volgens Funding Circle kan de kapitaalinjectie bijdragen aan het behouden en creëren van 2.500 banen in Nederland en Duitsland. De EIB verschafte Funding Circle al eerder 120 miljoen euro aan kredieten voor mkb-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Vanwege de aanstaande Brexit betrof dit een eenmalige deal.

3. Mkb vreest energietransitie corporates te moeten ophoesten

Niet het grootbedrijf, maar mkb’ers draaien in Nederland op voor de kosten van de energietransitie, zo luiden ondernemersorganisatie ONL en duurzaam bedrijvennetwerk MVO Nederland de noodklok in een open brief aan het kabinet. Mkb-bedrijven zouden volgens de huidige plannen de grootste bijdrage moeten leveren voor gas- en stroomverbruik. De inkomsten die daaruit voortvloeien, gaan naar een stimuleringsregeling die vooral door grootverbruikers wordt benut. Mkb-bedrijven zouden van die regel amper gebruik kunnen maken. Mkb-bedrijven die voor de verduurzaming van corporates werken: het is oneerlijk, aldus ONL en MVO.

Lees ook: Ewald Engelen: ‘Nederlands mkb heeft te weinig macht’

4. Modebranche op weg naar betere arbeidsomstandigheden

Sinds Bangladesh weten we: in de mode-industrie vertoont zich de nieuwe slavernij. Toch goed nieuws in dit kader: Nederlandse modebedrijven boekten afgelopen jaar voortgang in de transitie naar betere arbeidsomstandigheden voor naaisters in lagelonenlanden. Dat blijkt uit het jaarrapport van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel, dat maandag werd gepubliceerd. Deelnemende Nederlandse modebedrijven gaven onder andere beter inzicht in werkomstandigheden en de gebruikte materialen. Eind 2018 deden 92 kleding- en textielmerken mee, goed voor 48 procent van de markt. In 2020 moet 80 procent van de branche meedoen aan het convenant.

Lees ook: achter een shirt van 8 euro gaat een wereld van leed schuil

5. Brabants online marketing-bureau overgenomen

Het Brabantse online marketing-bureau Estate Digital wordt overgenomen door de grotere branchegenoot We Are You. Dat maakt Estate Digital maandag op zijn website bekend, zonder een bedrag te noemen. Estate Digital maakte afgelopen jaar een omzet van 3,5 miljoen euro en telt veertig medewerkers. Het bedrijf heeft kantoren in Tilburg, Capelle aan den IJssel en Lissabon. We Are You was afgelopen jaar goed voor 40 miljoen euro aan omzet. Er werken 350 medewerkers. Estate Digital-oprichter Alex Otten en mede-directeur Roel de Groot worden aandeelhouders in We Are You, maar blijven tevens actief voor hun eigen bedrijf.

6. En dan dit: platformbedrijven gaan zichzelf keuren

Platformbedrijven Temper en Roamler komen met een keurmerk voor “goed opdrachtgeverschap”. Dat meldt het Financieele Dagblad maandag. Stichting FreeFlex United wil laten zien dat platformbedrijven zorg kunnen dragen voor hun freelancers. Het wil als keurmerk fungeren en een gesprekspartner zijn over de arbeidsmarkt. Nu heeft een keurmerk dat door platformbedrijven zélf wordt opgezet iets WC Eenderigs. Aangezien echter zowel de politiek als vakbonden nog geen regels voor gig-werkers hebben kunnen realiseren, doet de branche dit dan maar zelf. Het gros van de platformwerkers werkt ondertussen nog steeds volledig onverzekerd.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 16 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.