Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Roland Kahn alsnog V&D-baas; Larry Page sleutelt aan vliegende auto

Ondernemersnieuws: Roland Kahn werkt aan doorstart V&D, Larry Page sleutelt aan vliegende auto en social media-awards voor Netflix, Coolblue en Henk Krol. 

1. Kahn alsnog V&D-baas 


Van V&D weer “een sterk en gezond merk” maken – zou jij het aandurven? Roland Kahn, zijn zakenpartner bij Coolinvestments Jaco Scheffers en Ronald van Zetten (van 2003 tot 2015 Hema-topman) in ieder geval wel. Het trio heeft de hand gelegd op de merknaam V&D. “Hiermee is het voortbestaan van een van Nederlands bekendste consumentenmerken zeker gesteld”, schrijft de curator van de failliete winkelketen. Met de merknaam en domeinnamen van V&D wordt in eerste instantie een wegwinkel opgetuigd, maar de avonturier-ondernemers sluiten een terugkeer in het straatbeeld niet uit. Wat de ondernemers hebben betaald wordt pas bekend na het verschijnen van een volgend curatorenverslag, maar dat het in de miljoenen zal lopen is wel duidelijk; Jumbo betaalde dit jaar 30 miljoen euro voor de merkrechten van La Place. Ondernemer Richard Otto zag een bod van “een paar ton” stranden, biecht hij op bij de NOS.


2. Larry Page sleutelt aan vliegende auto


Google-oprichter Larry Page bouwt in het geniep aan een vliegende auto, schrijft Bloomberg. Volgens de nieuwszender heeft Page uit eigen zak 100 miljoen dollar gestoken in twee startups die mensen in hun eigen voertuig de lucht in willen sturen, Zee.Aero en Kitty Hawk. Om zijn betrokkenheid te verhullen stond Page bij de werknemers van het 150-koppige Zee.Aero in eerste instantie bekend als ‘GUS’, the guy upstairs, naar de tweede verdieping waar hij kantoor houdt. Of hier geld in een bodemloze put wordt gekieperd moet nog blijken. “De afgelopen jaren heeft de onderliggende techniek enorme sprongen gemaakt”, zegt een ingenieur optimistisch. 


3. AFM zet deur open voor fintech


Vind jij het ook zo lastig om iemand aan de telefoon te krijgen bij de AFM? De waakhond voelt met je mee en opent een heuse ‘InnovationHub’. De AFM wil samen met DNB “een centraal punt bieden van informele ondersteuning in een vroege fase van het operationaliseren van een financiële innovatie, voorafgaand aan een vergunningentraject”. Via die ‘hub’ vraagt de AFM ook om input van ondernemers, die tot 1 september hun fintech-wensen in kunnen dienen. Ook komt er een ‘regulatory sandbox’, een proeftuin voor het testen van innovatieve financiële producten en bedrijfsmodellen. Na zo’n proef kan een fintech-ondernemer aanspraak maken op een bankvergunning ‘light’. Fintech-ambassadeur Willem Vermeend geeft de toezichthouders alvast een aai over de bol: “Complimenten voor de snelheid.” 


4. Online winkels groeien met 13 procent


Nederlanders hebben in het eerste kwartaal voor 4,9 miljard euro online gewinkeld, bericht brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Dat is 13 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015. Kopers zijn vooral meer gaan uitgeven aan aan producten, zoals schoenen, speelgoed en elektronica. Eten bestellen spant met een groei van 57 procent de kroon. Diensten groeiden met 6 procent minder hard. Acht procent van alle online aankopen gaat nu via de telefoon; vorig jaar was dat nog vijf procent. De smartphone wordt echter nog nauwelijks (2 procent) gebruikt voor het boeken van reizen of vliegtickets. De categorieën media&entertainment en schoenen zijn met respectievelijk 12 procent en 10 procent een stuk mobieler. 


5. Netflix, Coolblue en Henk Krol winnen social media-awards


Netflix, Coolblue Meester Bart en Henk Krol zitten bij de winnaars van De Beste Social Awards 2016, die donderdagvanavond bekend werden gemaakt in B. Amsterdam. Netflix won de hoofdprijs met de titel Beste Merk. Coolblue greep naast die prijs, maar nam wel drie awards mee naar huis voor Beste Inhaker, Beste Video en Beste Webcare. Meester Bart kreeg de award voor Beste BN’er, 50PLUS-fractieleider Henk Krol ‘won’ de categorie Slechtste Bericht met zijn felicitatie-berichten aan de overleden Joost Zwagerman en horecaondernemer Chris van der Berg. “De winnaars tonen aan dat diepgang en gelaagdheid in social media scoort bij jury én publiek”, zegt initiatiefnemer Diederik Broekhuizen. “Men wil echtheid en herkenbaarheid zien in social media uitingen van bedrijven en instanties.” Er werden dit jaar 140.000 stemmen uitgebracht. 


6. En dan dit: Golfclub jaagt op wanbetaler


Golf mag dan een chique sport zijn, de betalingsmoraal wordt er niet beter op. Volgens de Telegraaf gaan Nederlandse golfclubs gebukt onder een toename van het aantal wanbetalers. De krant baseert zich op een onderzoek onder 40 golfclubs. Werden onbetaalde facturen voorheen met de mantel der liefde bedekt, nu wordt er vaker een incassobureau ingeschakeld. Met contributies van gemiddeld 1000 tot 2000 euro per jaar, is er voor die geldinners in ieder genoeg werk aan de winkel.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van 10 juni. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.