Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Roland Kahns CoolCat op omvallen; ‘H&M-dochter steelt veilige seksspeeltjes van student’

Ondernemersnieuws: bankroet dreigt voor CoolCat, directeur ZZP Nederland kraakt nog steeds KvK en dochterbedrijf H&M zou veilige seksspeeltjes van student stelen.

1. CoolCat (bijna) kopje onder door warme zomer en zachte winter

CoolCat heeft faillissement aangevraagd. De kledingwinkel van oprichter Roland Kahn zou te veel last hebben gehad van de zeer warme en lange zomer in 2018 en de extreem zachte winter van dit jaar. Doordat oude collecties niet verkocht werden, ontbrak het geld om de nieuwe collecties te bestellen. CoolCat was dan aangewezen op financiering van de bank. “En die zegt dan op een gegeven moment: dat doen we niet”, aldus een woordvoerder tegen NU.nl. De voorlichter benadrukt dat de andere ketens die in eigendom zijn van Kahn, zoals kledingketen America Today en lingeriemerk Sapph, buiten het faillissement staan. “Dat zijn zelfstandig gefinancierde bedrijven en die maken ook winst.”

2. Directeur ZZP Nederland: ‘KvK blijft een lekkende kraan’

Zzp’ers schieten weinig op met de toezegging van de Kamer van Koophandel om online geen adressen meer te verkopen aan direct-marketingbureaus, is de mening van Frank Alfrink, directeur van belangenvereniging ZZP Nederland. Het is volgens Alfrink een mooi, maar loos gebaar van de KvK om te stoppen met de grootscheepse verstrekking van adressen aan direct marketeers. Voor Alfrink blijft de Kamer van Koophandel ‘een lekkende kraan.’ Zijn oplossing: ontwerp een digitale nee-nee-sticker voor ondernemers. Daarmee worden zij standaard voor marketingactiviteiten afgemeld, tenzij ze ervoor kiezen wél te willen worden benaderd.

3. Data-startup wint innovatieprijs paardensport

Camarillo heeft de eerste Dutch Masters Innovation Award, dat vernieuwing in de hippische wereld promoot, gewonnen. De Helmondse startup ontwikkelde sensoren die met analyse-software data produceert, bijvoorbeeld snelheid en afstand van paard en ruiter tot en boven een hindernis waardoor voor toeschouwers veel meer te beleven is. “Als je naar wielrennen, schaatsen of Formule 1 kijkt, komt er allerlei informatie voorbij”, zegt oprichter Rikkert Koppes tegen het Brabants Dagblad. “Die extra gegevens zie je in de paardensport minder. Je kunt straks zien waar ruiter en paard precies de winst pakken.” De hoofdprijs is 5.000 euro en een training van een bedrijf dat startende ondernemers begeleidt.

4. ‘H&M steelt veilige seksspeeltjes van student’ 

De veilige seksspeeltjes die Boy Bastiaan Schut ontwierp voor zijn afstudeerproject aan het Amsterdam Fashion Institute zijn nu verkrijgbaar bij Weekday, een dochterbedrijf van H&M. “Je zou denken: dat is een enorme mijlpaal”, aldus Schut tegen Het Parool. “Maar ze hebben mijn ideeën gestolen.” De strak en minimalistisch vormgegeven prototypes presenteerde de 24-jarige student in een bundel en investeerde ‘letterlijk zijn laatste euro’ in het project. Schut wist de aandacht van Weekday te trekken en had ook contact met het kledingwalhalla. Tot hij vorige week ineens zijn producten zal liggen bij Weekday. “Het werd me zwart voor ogen. Maar een jurist schatte mijn kansen tegen zo’n groot bedrijf verwaarloosbaar.”

5. Lyft mikt op beurswaarde van 18,5 miljard

Weer wat meer concrete cijfers rondom de beursgang van Lyft. De taxidienst mikt op een beurswaarde van minimaal 18,5 miljard dollar, blijkt uit de aanvraag die is ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Dat is lager dan voorafgaand werd gedacht. Het betekent dat de aandelen van het bedrijf tussen de 62 en 68 dollar per stuk moeten gaan kosten. Toch gaat het beursdebuut van Lyft de grootste beursgang van een technologiebedrijf zijn sinds Snap.

Lees verder: Uber-concurrent Lyft lijkt aanstaande beursgang meer dan nodig te hebben

6. En dan dit: Bax-Shop opent pop-upstore bij muziekfans

Een opmerkelijke strategie: Bax-Shop gaat pop-upstores openen bij muziekfans thuis, schrijft Emerce. Bax Music, de webwinkel van het bedrijf, streeft ernaar om tegen het einde van dit jaar vijftig pop-upstores te hebben in de Benelux. “Deze miniatuur-winkels bieden minimaal een kleine selectie populaire producten, mede afhankelijk van de wensen en expertise van de Bax Music-fan”, aldus het bedrijf van broers Nathanaël en Jochenan Bax. “Daarnaast zal er een bestelterminal in de kamer aanwezig zijn van waaruit klanten toegang hebben tot het volledige Bax Music-assortiment en waar ook direct besteld en afgerekend kan worden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 19 maart. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.