Salesforce-oprichter koopt Time Magazine; MiniBrew jaagt op vers groeigeld

Ondernemersnieuws: Salesforce-oprichter Marc Benioff koopt Time Magazine, Achmea schrapt beoordelingsgesprek en MiniBrew op jacht naar groeigeld om massaproductie thuisbrouwer aan te kunnen slingeren.

1. Marc Benioff nieuwe eigenaar Time Magazine

Salesforce-oprichter Marc Benioff en zijn vrouw Lynne nemen Time Magazine over voor 190 miljoen dollar. Benioff koopt het blad van mediabedrijf Meredith, dat na de overname van moederbedrijf Time Inc 8 maanden geleden een aantal bladen waaronder ook Fortune en Sports Illustrated in de verkoop zette. Benioff volgt het voorbeeld van Jeff Bezos, die in 2013 voor 250 miljoen dollar eigenaar werd van The Washington Post. De overname staat los van Salesforce, Benioff koopt het magazine op persoonlijke titel. Hij zal zich niet bezighouden met de dagelijkse gang van zaken bij het weekblad. Time heeft een oplage van 2,3 miljoen en bereikt online maandelijks 30 miljoen mensen. 

2. Verzekeraar schrapt beoordelingsgesprek 

Verzekeraar Achmea schrapt het jaarlijkse beoordelingsgesprek, meldt het bedrijf. Vanaf volgend jaar is de beoordeling minder formeel, maar vinden er wel vaker gesprekken plaats. Medewerkers maken zelf afspraken met hun leidinggevende om het doorlopend over hun prestaties, resultaten en ontwikkeling te hebben. Die aanpak past volgens het 12.000-koppige bedrijf beter bij een “flexibele en kortcyclische” manier van werken. “Er gebeurt veel te veel in een jaar om in januari afspraken te maken en daar pas in december op terug te komen.” De koppeling tussen beoordeling en beloning vervalt; Achmea mikt nu op een systeem met vaste loonsverhogingen (periodieken). 

3. MiniBrew op jacht naar groeigeld voor massaproductie 

Bierbrouw-startup MiniBrew heeft op het Britse crowdfundplatform CrowdCube een campagne geopend om 750.000 pond (842.000 euro) vers groeigeld op te halen. De voormalige startup van het jaar van Olivier van Oord en Bart van de Kooij verkoopt daarmee 4 procent van zijn aandelen, tegen een waardering van 20 miljoen euro. Aan het ontwikkelen van een bierbrouwmachine-met-app zaten meer haken en ogen dan gedacht, blijkt uit een update van de Utrechtse startup. De MiniBrew (1000 euro), waarvan er tot nu toe 585 werden besteld, komt nu op z’n vroegst begin volgend jaar op de markt. Het nieuwe groeigeld is nodig om het apparaat in productie te brengen, zegt ceo Edwin Bom in deze video: 

4. KMPG stapt in fintech-startup AdviceRobo

KPMG neemt een minderheidsbelang in AdviceRobo, een Nederlandse fintech-startup die het inschatten van de kredietwaardigheid van mensen automatiseert door te kijken naar gedrag. De startup van Diederick van Thiel en Rosali Steenkamer laat hiervoor kunstmatige intelligentie los op financiële en niet-financiële data van mensen die een lening, hypotheek of creditcard willen. Banken en retailers gebruiken die kennis om risico’s te verkleinen en hun doelgroep te verbreden, waaronder ook naar mensen in ontwikkelingslanden die nog geen kredietgeschiedenis hebben. KPMG is van plan de techniek van AdviceRobo wereldwijd aan te bieden aan zijn klanten.

5. Bezos trekt 2 miljard uit voor nieuwe stichting

Amazon-topman Jeff Bezos steekt 2 miljard dollar in goede doelen. De rijkste man van de wereld doet dat via zijn nieuwe Bezos Day One Fund. Dat geld gaat enerzijds naar dakloze gezinnen, terwijl de andere helft bestemd is voor het opzetten van een netwerk van kleuterscholen in wijken met lage inkomens. Die (voor)scholen hebben weliswaar geen winstoogmerk, maar worden volgens Bezos gebouwd op dezelfde principes als Amazon: “Een oprechte, intense obsessie met de klant”. Het is de eerste keer dat Bezos – geschat op 162 miljard dollar – zich laat gelden als filantroop.

https://www.bloomberg.com/billionaires/profiles/jeffrey-p-bezos/

6. En dan dit: geheime dienst negeert Trump-fittie met Harley-Davidson

Ondanks de ruzie die Trump uitvecht met Harley-Davidson blijft de Amerikaanse geheime dienst de motoren kopen, schrijft USA Today. De dienst, die al decennia op Harley’s rondrijdt, vindt een overstap naar een ander merk te veel gedoe en zonde van de opgebouwde kennis van de tweewielers. “Elke andere motor zou extra training vereisen voor ons personeel.” Het motormerk wekte de toorn van Trump toen het eerder dit jaar aankondigde motoren voor de Europese markt voortaan buiten de VS te zullen maken. Dat was een reactie op vergeldingstarieven van de Europese Unie, na importheffingen die Trump instelde op staal en aluminium.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 17 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl