Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sanoma koopt Scoupy; Domino’s test pizzarobot

Ondernemersnieuws: Arabieren steken 3,5 miljard dollar in Uber, Sanoma koopt Scoupy en te late betalingen kosten MKB 7 miljard.

1. Arabieren steken 3,5 miljard in Uber


Oliedollars voor Uber: een staatsfonds uit Saoedi-Arabië steekt 3,5 miljard dollar in Uber. Voor de Arabieren is het de grootste investering in een particulier bedrijf ooit. De deal waardeert de taxidienst van Travis Kalanick op 62,5 miljard dollar. Voor Kalanick is het MIdden-Oosten een belangrijke markt om te groeien, de oliestaat is hard op zoek naar manieren om minder afhankelijk te worden van olie. Tot nu toe heeft Uber 11 miljard aan kapitaal opgehaald.


2. Sanoma neemt Scoupy over


Sanoma neemt de kortingen-app Scoupy over, ooit startup van het jaar bij Sprout. Ook Kortingisleuk.nl wordt overgenomen door de uitgever. De twee merken gaan verder onder de Scoupy-vlag. Sanoma wil met de marketingdata van beide startups zijn campagnes voor grote merken verbeteren met dieper inzicht in klantgedrag. Het van oorsprong Finse bedrijf investeerde al in 2012 via zijn venturetak in Scoupy, opgericht door Valentijn Bras. Hij houdt een minderheidsbelang en blijft het management voeren van de app, die inmiddels 1,2 miljoen keer is gedownload.

3. Dancemuziek belangrijker als exportproduct


Dancemuziek wordt steeds belangrijker als exportproduct van Nederland. Economen van ING hebben becijferd dat de verwachte exportwaarde van Nederlandse dj’s, hun muziekoptredens en dancefeesten de laatste vijf jaar zo’n 2,5 keer over de kop is gegaan. ‘Als het groeitempo van de laatste drie jaar gehandhaafd blijft, komt de exportwaarde in 2016 uit op 218 miljoen euro’, aldus de bank. Vorig jaar ging het nog om minder dan 200 miljoen euro.


4. Te laat betalen kost 7 miljard


Te late betaling door opdrachtgevers zet een flinke rem op de groei van het MKB, meldt incassobureau Intrum Justitia. Op jaarbasis wordt in Nederland voor in totaal 7 miljard euro afgeschreven op debiteuren, wat neerkomt op 2,6 procent van de totale MKB-omzet in 2015. “Bedrijven in Nederland houden elkaar in de greep met een slechte betalingsmoraal”, zegt directeur Rick Terra van Intrum Justitia. “Het MKB wordt gedwongen dit ook hun eigen leveranciers aan te doen. Bedrijven accepteren het omdat ze bang zijn klandizie te verliezen.”


5. Online omzet naar 16 miljard


In Nederland hebben vorig jaar bijna 13 miljoen klanten voor een webwinkelomzet gezorgd van 16,1 miljard euro. Daarmee is Nederland online het zevende land in Europa, meldt Ecommerce Europe, de belangenorganisatie van ruim 25.000 online retailers. In heel Europa groeide e-commerce met 13,3 procent tot ruim 455 miljard euro. Ecommerce Europe verwacht de komende jaren nog een forse groei van de omzet in webwinkelen. “Nu koopt nog maar 43 procent van de Europeanen online en 16 procent van het MKB biedt zijn producten online aan. Het volledige potentieel van de Europese e-commercemarkt is nog niet bereikt.”


6. Coolblue zoekt bezorghubs in 020 en 015


Pieter Zwart zoekt in Amsterdam en Delft locaties, vanwaaruit hij met Coolblue witgoed in de regio kan gaan bezorgen. Coolblue was al langer bezig om de logistiek achter de webshop meer naar zich toe te trekken en minder afhankelijk te worden van bezorging door PostNL. Op Twitter vraagt Zwart naar tips voor verdeelpunten tussen distributiecentrum en zijn klanten. En dit keer is het geen 1 aprilgrap.



7. En dan dit: Domino’s start met robotbezorging


Domino’s laat in augustus zijn eerste pizza’s bezorgen door een robot. De autonome bezorger wordt dan getest op de campus van de Universiteit Twente.  Wie online bestelt, krijgt een code en zodra de Domino’s Robotic Unit (DRU) voor de deur staat, levert de code een warme pizza op. De DRU is een Australische machine met een topsnelheid van 18 kilometer per uur en omzeilt eigenhandig hindernissen dankzij radar. Voor alle zekerheid loopt ook nog een collega van vlees en bloed mee.


8. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van donderdag 2 juni. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk