Scotch & Soda leent 30 miljoen om corona; eerste cryptobedrijf door DNB-keuring

Ondernemersnieuws: zwaar verliesgevend Scotch & Soda overeindgehouden door kredieten, cryptospecialist Amdax als eerste geregistreerd bij De Nederlandsche Bank en Slack-fans kunnen uit de voeten met kleurige sneakers.

1. Eerste cryptobedrijf krijgt registratie bij DNB rond

Amdax, dat klanten helpt bij de handel in bitcoin en andere cryptomunten, is als eerste cryptobedrijf opgenomen in het register dat De Nederlandsche Bank verplicht heeft gesteld voor ondernemers die in Nederland cryptomunten aanbieden. Cryptobedrijven moeten aan de antiwitwasregels van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) voldoen als ze hier actief willen blijven. Ze moeten onder meer achterhalen wie hun klanten zijn en waar hun geld vandaan komt. Met Amdax zijn nog 47 partijen in de race voor registratie, die ze ook op kosten jaagt: de jaarlijkse kosten van 1,7 miljoen die DNB rekent, worden verdeeld over alle collega’s: 34K per cryptospecialist.

2. Techleap komt met manifest dat de startupwereld een boost moet geven

Een CTO op elk ministerie, studiefinanciering voor Codam en andere digitale opleidingen en het werven van techtalent in bijvoorbeeld Trumps Amerika, dat is een greep uit de maatregelen waarvoor Techleap en honderd ondernemers pleiten om de Nederlandse startupwereld een boost te geven. Techleap.nl nam daarmee woensdag alvast een schot voor de boeg voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart volgend jaar. De Nederlandse techsector is drie keer zo productief en zorgt voor drie keer meer banen dan andere sectoren, stelt Techleap.nl. ‘Alle investeringen die de Nederlandse overheid in startups en scale-ups doet, betalen zich dubbel en dwars terug en maken ons onafhankelijk van andere landen.’

Lees ook: Manifest Techleap: lok Trump-vluchtelingen naar Nederlandse startups

3. Scotch & Soda met tientallen miljoenen aan krediet overeind gehouden

Het Amsterdamse kledingbedrijf Scotch & Soda wordt onder zijn vorig jaar aangetreden ceo Frederick Lukoff (foto) met tientallen heeft miljoenen euro's overeind gehouden om de coronacrisis te overleven, meldt het Financieele Dagblad. De Amerikaanse eigenaar, investeringsmaatschappij Sun Capital, leende 15 miljoen euro en een Nederlands bankenconsortium nog eens 15 miljoen. Daarbij hielp ook de overheid: de banken zetten de GO-C regeling in, waarbij de Nederlandse overheid garant staat voor maximaal 80 procent van het krediet. Het gebroken boekjaar liep voor Scotch & Soda eind mei af met een omzetdaling van 12 procent tot 290 miljoen euro bij een verlies van bijna 160 miljoen.

4. De rijkste miljardairs worden ook tijdens corona rijker – behoorlijk

Wie ook geraakt wordt door corona, niet de allerrijksten: de bijna 2200 miljardairs die de wereld telt, zijn samen alweer 1800 miljard dollar rijker dan in 2019, melden PwC en UBS in het rapport Billionaires insights. Niet geheel verrassend is de bron van hun fortuin: aan kop gaan techondernemers, gevolgd door miljardairs uit de gezondheidsbranche, met industriëlen als goede derde. Volgens het rapport worden vooral de innovators en disruptors beloond voor hun inspanningen. Ruim 200 van hen gaven overigens ook grif aan coronadoelen: samen 7,2 miljard dollar.  

5. Miljardair start na exit met BrandLoyalty weer een concurrent

Zeven jaar nadat hij loyaliteitsbedrijf BrandLoyalty voor goed geld verkocht, begint miljardair Robert van der Wallen een nieuw bedrijf in dezelfde sector. Dat zegt Van der Wallen in een interview met het Financieele Dagblad. Van der Wallen heeft eerder dit jaar twee kleine bedrijven gekocht die zich specialiseren in klantenkaarten en spaaracties, het Milanese EU Promotions en het Hamburgse Ventum Loyalty. Samen hebben ze een omzet van ruim 100 miljoen, en de ondernemer heeft ze ondergebracht in zijn nieuwe bedrijf L. Dat lanceert hij deze week vanuit Den Bosch, waar ook BrandLoyalty zit. Een concurrentiebeding heeft hij niet meer, en terugkopen van zijn vorige kindje lukte niet. Dan maar een tweede leg!

6. En dan dit: Slacken op sneakers?

Wij zijn fangered door Slack, maar gaan we ook sneakers dragen in de kleuren van de onmisbare samenwerktool? De Amerikaanse schoenenfabrikant Cole Haan denkt van wel, en brengt een limited edition van zijn Generation Zerogrand uit in de bekende kleuren. Dat wil zeggen: de zool is te bestellen in de Slack-tinten groen, blauw, rood of geel, en de zijkant van de verder witte sneakers wordt opgeleukt door logootjes. Een opmerkelijke samenwerking, voor 120 dollar trek je hem aan je voeten. En ach, met de lockdown in aantocht zijn er geen massa’s collega’s die je er om uit zullen lachen.

Wat we ook tegenkwamen:

  • Gaston Aussems legt uit waarom hij vertrekt bij Mollie, Neêrlands kakelverse unicorn (Silicon Canals)
  • Deze ’Warby Parker’ voor tandartsen kreeg 37 miljoen om een bezoekje aan de mondsmid (zo) leuk (mogelijk) te maken. (Forbes)
  • Microtargeting schmicrotargeting: ad tech is misschien wel de nieuwste techbubble volgens Wired.
  • Verfrissend: Tesla heft zijn afdeling pr op. (Electrek)
  • Harry Mens wint een ‘oeuvreprijs’ voor het slechtste tv-programma van Nederland:

Tot zover de Sprout-update van donderdag 8 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!