Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Senz verliest rechtszaak; 1,8 miljoen voor Internet of Cows

Ondernemersnieuws: Senz verliest van copycat, Fitbit voor koeien scoort 1,8 miljoen en Airbnb voor huiskamerrestaurants lijft concurrent in.

1. Senz verliest kloon-zaak


Maker van stormparaplu’s Senz heeft een kort geding verloren tegen Impliva, een bedrijf uit Mijdrecht dat paraplu’s maakt die als twee druppels regenwater lijken op die van Senz. De rechtbank in Den Haag kan leven met de “relatief kleine verschillen”, omdat “de asymmetrie en de piramide-vorm van de paraplu’s door de techniek worden bepaald en een ontwerper van stormparaplu’s maar weinig vrijheid heeft”. Senz is uiteraard not amused, niet in het minst omdat het zijn modellen heeft geregistreerd om zich te beschermen tegen na-apers. “De waarde van modellenrecht en auteursrecht blijft fragiel in Nederland”, zegt het bedrijf bij monde van medeoprichter Gerard Kool. Het Delftse bedrijf schudt de teleurstelling van zich af met de vaststelling dat er nog veel Senz-onderdelen zijn die niet nagemaakt kunnen worden. “In die zin is dit voor ons een storm in een glas water.”


Volgende week in Sprout Magazine: Zo blijf je na-apers en meelifters de baas


2. Bijna 2 miljoen voor Internet of Cows


Connecterra, een Nederlandse startup die koeien (en hun gezondheid) met sensors verbindt met internet en hun gedrag met machine learning analyseert, kan 1,8 miljoen euro groeigeld bijschrijven op zijn bankrekening. De Amsterdamse ‘Fitbit voor koeien’ haalt het geld op bij Breed Deeply, een Britse incubator voor IoT-bedrijven en bij twee investeringsfondsen uit de Verenigde Arabische Emiraten en Japan. Met het geld kan het twee jaar oude platform voor real time kudde-analytics verder worden uitgebouwd en kan het eerste product de markt op. De startup belooft boeren meer productiviteit en gezondere koeien.


3. Airdnd breidt uit met overname


Airdnd, een Nederlandse ‘Airbnb’ voor huiskamerrestaurants, heeft branchegenoot Eetumee.nl overgenomen. Daarmee ontstaat het grootste deelplatform voor hobbychefs in Nederland, zegt Airdnd-oprichter Rob Langendijk. Eetumee werd drie jaar geleden opgezet door Fabiënne Brunet en Klaartje Vreeken, die tot nu toe honderden ‘aanschuiftafels’ organiseerden door heel Nederland, waarbij onbekenden samen eten in een huiskamerrestaurant. Die kennis komt goed van pas voor de eerdere startup van de week Airdnd, waar vooral gereserveerd wordt door groepen vrienden, families of collega’s die een keer met elkaar in een huiskamerrestaurant willen eten.


4. Independer nu echt niet meer onafhankelijk


Voor wie zich nog afvroeg hoe ‘independent’ vergelijkingssite Independer nog is: de dienst is nu volledig in handen van Achmea. De verzekeraar kocht in 2011 al een meerderheidsbelang van 78 procent in de – alweer 17 jaar oude – vergelijker. Met de overname zou Achmea helpen bij het verbeteren van zijn dienstverlening “en de ontwikkeling van klantgerichte producten”. Ook wil Achmea het vertrouwen van consumenten in verzekeringen repareren. Independer is naar eigen zeggen financieel afhankelijk, maar qua werkwijze onafhankelijk van Achmea. “Aan de positie van Independer verandert niets”, schrijft het dochterbedrijf. “Independer is en blijft een zelfstandig bedrijf met een eigen Raad van Commissarissen onder voorzitterschap van Fons van Westerloo.”


5. Musk aast op 2 miljard dollar


Om aan de vraag te kunnen voldoen en de productiecapaciteit op te kunnen schroeven wil Tesla 2 miljard dollar ophalen, via de uitgifte van nieuwe aandelen. 375.000 mensen legden tot nu toe 1.000 dollar (euro) in om een Tesla Model 3 te reserveren, iets meer dan oprichter Elon Musk had verwacht. Tesla wil in 2018 jaarlijks 500.000 Model 3’s van de band laten rollen, en behoorlijke sprong voorwaarts vergeleken met de 60.000 auto’s die zijn bedrijf nu jaarlijks oplevert. Musk verkoopt tegelijkertijd zelf 2,8 miljoen van zijn eigen Tesla-aandelen, momenteel goed voor zo’n 600 miljoen dollar. 


6. En dan dit: 50 Cent is In Da Hostel


Rapper 50 cent kwam, zag en overwon – en ging bankroet. Dat laatste smetje neemt hij in een nieuwe reclame van hostelboeker Hostelworld prima op de hak, met een geslaagde parodie op het vroegere MTV-programma ‘Cribs’. Zijn huidige crib blijkt een jongerenhotel in Barcelona, met weinig blingbling, maar wel een enorme lounge, een slaapkamer voor – maar liefst – 8 mensen en een vleugje In Da Club:



7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 20 mei. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.