Shobr opent aanval op supermarkten; Eindhoven fabriceert afbreekbare auto

Picnictafel met Shobr producten

Ondernemersnieuws: Nederlandse supermarkten krijgen Deense concurrentie, TU Eindhoven wil primeur met eerste volledig afbreekbare auto en Aldi misrekent zich in budget-bubbelaar.

1. Deense Shobr wil supermarkt-webshops aanvallen

Het Deense Shobr lanceert een Nederlandse online marktplaats voor A-merken. Volgens Distrifood moet dit concept de fabrikanten van A-merken weer wat macht teruggeven. Ze zouden te weinig zeggenschap hebben over de manier waarop hun producten in de supermarkt wordt aangeboden. Op het Shobr-platform krijgen A-merken een eigen web-omgeving, waar consumenten producten kunnen bundelen en direct kunnen bestellen. De Nederlandse uitrol is in handen van Frank van der Tol, die eerder Wehkamp, Hema en Plus hielp met de bouw van hun webwinkels. Na de zomer komen de Denen met een soft launch, begin 2018 moet de webshop voor het brede publiek beschikbaar zijn. Shobr lijkt nog een onbekende naam, maar ain eigen land heeft het de brouwerij-familie Carlsberg achter zich staan als geldschieter. 

2. Blendle in zee met The New Yorker en Vanity Fair

Blendle voegt weer een aantal grote titels toe aan hun digitale kiosk. Het Nederlandse bedrijf heeft de Amerikaanse mediagigant Condé Nast weten te verleiden om gebruik te maken van hun dienst, waardoor ook The New Yorker en Vanity Fair voor Nederlandse Blendle Premium-abonnees beschikbaar zullen worden. “Op veler verzoek,” legt oprichter Alexander Klöpping uit. “Een groot deel van de abonnees blijkt niet alleen geïnteresseerd in wat Nederlandse bladen schrijven, maar wil graag een internationale blik op wat er gebeurt in de wereld. Met The New Yorker en Vanity Fair in Blendle Premium zetten we een mooie stap in die richting.”

3. Amazons koopknop krijgt (eindelijk) tractie

Wie herinnert zich nog de Amazon Dash Button? Waarschijnlijk niet veel mensen. Toch begint de fysieke koopknop van Jeff Bezos twee jaar na de lancering aan populairiteit te winnen. Het zelfklevend apparaatje is momenteel zelfs één van de snelst groeiende services van de e-commercereus. De vraag is verviervoudigd, waardoor vier mensen per minuut thuis op een knopje drukken om een nieuwe voorraad Coca-Cola of Gilette bij te bestellen. Toch zijn de 5.760 bestellingen per dag via de Dash Button klein bier in vergelijking met de totale verkoop binnen Amazon, dat gemiddeld honderden orders per seconde (!) afhandelt. Het grote doel met de Dash Button, namelijk 'to make shopping disappear', lijkt dan ook nog ver weg.

4. Eerste volledig afbreekbare auto door TU Eindhoven

Op de Technische Universiteit Eindhoven hopen ze volgende week een primeur te beleven: op maandag 8 mei wil de Rijksdienst voor het Wegverkeer de eerste auto ter wereld die volledig afbreekbaar is, goedkeuren. De 'Lina' is gemaakt van vlas, een zeer stevig gewas. "Als vlas dwars over elkaar wordt gelegd, krijg je platen die niet onderdoen voor carbon en aluminium, waarmee de reguliere autoproducenten nu volop werken", zegt Loes van den Beuken van het Lina-team tegen de NOS. Met vlas kan het energieverbruik van de productie met tweederde omlaag, schatten de TU-studenten.

5. 'AI groter dan elektriciteit, industriële revolutie en internet samen'

Volgens Kai-Fu Lee is de robotisering niet te stuiten. De oprichter van investeringsmaatschappij Sinovation Ventures en vooraanstaand technoloog voorspelt dat waarschijnlijk 50 procent van de huidige banen binnen een decennium is overgenomen door robots. Hij gelooft dat kunstmatige intelligentie op zichzelf groter zal zijn dan alle menselijke tech-revoluties samen, waaronder elektriciteit, de industriële revolutie en het internet, omdat AI doordringender is. "Deze superhumans nemen in elke industrie banen over, maar ze creëren ook veel welvaart voor de mensheid en ze zullen armoede uitwissen", eindigt Lee positief tegen CNBC.

Lees ook: 3 inzichten van de TED Conferentie 2017

6. En dan dit: Aldi binnen 300 tellen door spotgoedkope jacuzzi heen

Het cliché dat Nederlanders van een koopje houden, werd wederom bevestigd: de opblaasjacuzzi van de Aldi met een prijskaartje van slechts 379 euro was binnen vijf minuten uitverkocht. De Duitse discount-keten had ook maar 500 stuks van de budget-bubbelaar op voorraad, maar wil de komende tijd meer exemplaren naar ons land halen. Geïnteresseerden in de Intex Pure Spa Bubble Therapy kunnen zich inschrijven voor de 'reservelijst'. Op Marktplaats is het bad inmiddels ook te vinden, wel boven de Aldi-vraagprijs. 

7. Quote van de dag:

Quote van de dag: Yoda

Tot zover de Sprout update van dinsdag 2 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!