Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Silicon Valley-vc steekt 2 miljoen in Nederlands codeerplatform; Vip-ondernemers stappen in Flex-Appeal

Ondernemersnieuws: Silicon Valley investeert in codeerplatform uit Twente, medewerker-app Flex-Appeal strikt Exact-oprichter en Starbucks-beker in Game of Thrones is goud waard.

1. Codeerplatform haalt dik 2 miljoen op bij Kleiner Perkins 

Online code-editor CodeSandbox, 2 jaar geleden opgericht door UT Twente-studenten Ives van Hoorne (22) en Bas Duursma (21), krijgt 2,4 miljoen dollar (2,1 miljoen euro) groeigeld van de fameuze Silicon Valley-investeerder Kleiner Perkins, het Nederlandse Arches Capital en een aantal ondernemers onder wie Marco Jansen (Catawiki) en Koen Bok (Framer). Van Hoorn werkte bij Catawiki en Facebook voordat hij zich samen met Duursma fulltime op CodeSandbox stortte. De afgelopen 2 jaar werden er 2 miljoen projecten gemaakt op het open source-platform. “Dit kan dé centrale plek worden waar softwareontwikkelaars zich bewegen”, zegt Kleiner Perkins-partner Bucky Moore tegen Emerce.

2. Medewerker-app Flex-Appeal strikt Exact-oprichter en andere vip’s

Flex-Appeal, een app voor werknemers in de retail en horeca, haalt 800.000 euro op bij Exact-oprichter Arco van Nieuwland, Kees de Jong (Blauw Research, NLgroeit), Michiel Mol (Lost Boys) en Marc Schröder (Tango en Route Mobiel). De Rotterdamse startup van Ruben Wieman en Guido Schmitz vergaarde al een puik rijtje klanten waaronder Albert Heijn, Gamma, en New York Pizza, maar kwam op salesgebied nog mankracht tekort, zegt oprichter Rubem Wieman tegen Sprout. De komende tijd verdubbelt de dienst het aantal medewerkers van 10 naar 20 mensen, mogelijk eind dit jaar gevolgd door een eerste stap over de grens.

Lees ook: Flex-Appeal wil de ‘WeChat’ van het werk worden

3. Ruim 3 miljoen voor agri-startup 30MHz

Dataplatform voor de agrarische sector 30MHz heeft 3,5 miljoen euro opgehaald bij agri-vc Shift Invest en Rabo F&A Innovatiefonds. De dienst stuurt met sensoren realtime gegevens naar een dataplatform met notificaties en analytics, waarmee telers hun gewasproductie kunnen optimaliseren. Het bedrijf uit Amsterdam werkt voor bedrijven in meerdere landen. Shift Invest en Rabo verwachten dat het bedrijf een belangrijke rol zal spelen in de ontwikkeling van digitale, datagedreven landbouw.

4. Omzetgroei DeGiro valt terug 

Een jarenlange omzetgroei van onlinebroker DeGiro is het afgelopen kwartaal bijna stilgevallen. Bedroeg de groei over heel 2018 nog 33 procent (met 41 procent groei in het eerste kwartaal), tijdens het eerste kwartaal van 2019 kwam de omzetgroei niet verder dan 4 procent op jaarbasis. DeGiro spreekt van een “rustig kwartaal” en stelt dat “de onzekerheid rondom de Brexit en conjuncturele indicatoren beleggers terughoudend maakt”. Alle Europese beursplatformen zouden hierdoor te maken hebben met lagere volumes. DeGiro blijft een winstgevend, en het aantal rekeningen groeide met 33 procent naar 386.289 in totaal.

5. Tesla wordt verzekeraar 

Tesla wil ook autoverzekeringen gaan leveren, schrijft de Wall Street Journal, dat documenten met plannen daarvoor heeft ingezien. De maker van elektrische auto’s verwacht premies te kunnen drukken door veel data te oogsten en Tesla-bezitters te laten beloven om niet als gekken te rijden, een belofte die autofabrikant makkelijk kan checken dankzij de in iedere Tesla standaard aanwezige internetverbinding. Naarmate auto’s langzamerhand steeds meer zelf rijden en ongelukken vermijden, kunnen premies omlaag, gokt het bedrijf. Oprichter Elon Musk vindt dat verzekeraars die lagere claims niet genoeg belonen.

6. En dan dit: Starbucks-beker in Game of Thrones is goud waard 

De Starbucks-beker die afgelopen zondag per ongeluk opdook in een aflevering van Game of Thrones staat gelijk aan een marketingcadeautje van minimaal 250.000 dollar, schat een advertentie-expert tegenover Marketingwatch. De rekening voor wat nu al de mother of all product placements wordt genoemd had nog wat hoger kunnen zijn als het Starbucks-logo duidelijk zichtbaar was geweest en wanneer de acteurs – god verhoede – een Starbucks-vestiging waren binnengestapt. Inclusief alle media-aandacht loopt de waarde inmiddels waarschijnlijk in de miljoenen. Tv-zender HBO had de anachronistische koffiebeker dinsdag al digitaal uit de aflevering gegomd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 8 mei. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.