Soa-startup Testalize naar Duitsland; bedrijf krijgt geld voor ontwikkeling digitale festivalmunt

Ondernemersnieuws: binnenkort ook anonieme zelf-soa-test voor Duitsers beschikbaar, Airchip ontvangt drie ton om alternatief plastic festivalmunt te ontwikkelen en sapjes-cfo verdedigt herstructurering Nina Storms.

1. Nederlandse Testalize.me naar Deutschland

Testalize.me (voorheen bekend onder de naam Openlab) gaat de grens over. De Nederlandse startup, die een snelle, betaalbare en betrouwbare manier om zelf anoniem te testen op chlamydia en gonorroe biedt, gaat de markt proberen te veroveren in Duitsland. “Testalize.me is in de afgelopen drie jaar flink gegroeid in Nederland”, legt oprichter Hubert Mooren uit. “Er is geïnvesteerd in nieuwe apparatuur en in nieuwe medewerkers. Het is daarom voor ons het perfecte moment om het Nederlandse succes uit te breiden naar Duitsland, zodat we ook daar de drempel kunnen verlagen om een soa-test te doen.”

2. Lening voor digitaal alternatief plastic festivalmunt

Het Innovatiefonds Noord-Holland heeft Airchip een lening van 296.000 euro gegeven. Met deze financiering ontwikkelt het bedrijf een mobiel betaal- en ticketingplatform dat de plastic festivalmunt moet vervangen. Airchip is geboren uit een frustratie rondom onnodig wachten en inefficiëntie in het doorsnee festivalproces. Het vervangen van fysieke toonbanken voor virtuele zal dan ook een verademing zijn voor bezoekers. Een belangrijke functie, waar vermoedelijk veel festivalgangers enthousiast van worden, is het maken van een pre-order. Zo kun je straks met je telefoon je biertjes vanaf de dansvloer vooruit bestellen, zodat je wanneer je bij de bar aankomt zonder te wachten je traytje kunt oppikken. 

3. Sapjes-cfo verdedigt herstructurering Nina Storms

Met de ongebruikelijke herstructurering van het sappenbedrijf Natur is niets mis, zegt financieel directeur Ruud Huisman tegen RTL Z. Huisman werkte eind jaren negentig als rechterhand van Nina Storms aan de opbouw van World Online. Dit jaar dook Huisman weer op bij Natur, met Storms aan het roer, en daar vond een opmerkelijke herstructurering plaats; het oude bedrijf ging failliet, maar de activiteiten werden vlak vóór het faillissement via een zogenoemde sterfhuisconstructie overgeheveld naar een nieuw bedrijf. “Er is niets schimmig aan”, aldus Huisman. “Die artikelen lijken te zijn bedoeld om Nina weer eens door het slijk te halen. Terwijl we met Natur op het goede pad zijn en goede plannen hebben.”

4. Handel in privégegevens uit kentekenregister RDW

Er vindt een levendige handel plaats in de miljoenen namen en adresgegevens die in het kentekenregister van de RDW staan, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. De organisatie was hier niet van op de hoogte en is samen met de politie een onderzoek gestart. Op Telegram, een populaire chat-app, zijn publieke kanalen waar mensen aanbieden om de NAW-gegevens van kentekens te achterhalen. De verkopers, die als tussenpersonen fungeren, stellen ‘mensen bij de RDW’ te kennen die toegang hebben tot het kentekenregister. De buit wordt vervolgens tussen de twee personen verdeeld. Betaling gaat veelal via online betaalkaarten van PaySafe, een Tikkie of cryptocurrency Bitcoin. 

5. Uber test alles-in-één-abo: taxiritten + eten + fietsen/scooters

Uber test in Chicago en San Francisco een maandelijkse abonnement die taxiritten, eten, fietsen en scooters combineert. In deze fase test Uber een paar verschillende versies, maar elk abonnement bevat een vaste korting op elke rit, gratis levering van Uber Eats en gratis JUMP-ritten (deelfietsen en -scooters). Het abonnement, met de naam Uber Pass, kost 25 dollar per maand. “Van maaltijden tot wielen en alles daar tussenin, we zijn altijd op zoek naar manieren om van Uber de go-to-option te maken voor de dagelijkse behoeften", zegt een woordvoerder van Uber tegen TechCrunch.

6. En dan dit: IKEA stopt verspreiding papieren catalogus

Å nej! Dit jaar valt de papieren catalogus van IKEA niet meer op de deurmat. Het Zweedse concern stopt met het verspreiden van de gedrukte catalogus in Nederland. IKEA zal vanaf 27 augustus - de dag van de nieuwe (online) catalogus - extra aandacht op de website vestigen om zo het wegvallen van het fysieke ‘contactpunt en contactmoment’ te vervangen. ‘In Nederland is vorig jaar al geëxperimenteerd met een sterk gereduceerde oplage van de gedrukte catalogus’, aldus IKEA. ‘Dat had evenmin een negatief effect op de omzet.’ De blauw/gele meubelcatalogus staat in het rijtje meest gedrukte boeken ter wereld, samen met de Bijbel, de Koran en de boeken van Harry Potter.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 24 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.