Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups krijgen gratis hulp bij crisisherstel; Moyee levert kantoorkoffie aan huis

Ondernemersnieuws: Bedrijven slaan handen ineen om startups door crisis te slepen, zo gaat Moyee om met een omzetverlies van 80 procent en toiletpapiermaker profiteert flink van hamstergedrag. 

1. Startups krijgen gratis hulp bij crisisherstel

Belangenbehartiger Dutch Startup Association (DSA) heeft het herstelprogramma ReStartup gelanceerd om startups door de coronacrisis te helpen. DSA verwacht dat startups tot diep in 2021 last zullen hebben van de crisis. Met het programma moeten startups kunnen leren omgaan met de gevolgen van de crisis, zoals financieringsproblemen, teruglopende consumentenbestedingen en gebroken productieketens. In het programma werkt DSA samen met grote partijen als Booking.com en EY, alsmede met diverse accelerators en venture capitalists. Zij stellen gratis hun kennis ter beschikking. ’De eerste prioriteit nu is overleven maar het uiteindelijke doel van ReStartup is het bewaken van innovatie en economische groei’, aldus DSA-directeur Thomas Vles. 

2. Moyee levert kantoorkoffie aan huis

Sociaal koffiebedrijf Moyee Coffee zag door de coronacrisis 80 procent van zijn omzet verdampen, omdat het voornamelijk levert aan horeca en bedrijven. Ondernemer Guido van Staveren van Dijk dacht dat zijn bedrijf dit niet ging overleven, vertelt hij tegenover Management Team. Maar in plaats van bij de koffiepakken neer te gaan zitten, besloot hij de schouders eronder te zetten. Een oplossing voor de zakelijke markt was snel gevonden. Van Staveren van Dijk stuurt de kantoorkoffie nu door aan medewerkers van zijn klanten. Ook de online verkoop verdrievoudigde. ‘Normaal gezien halen de meeste mensen hun koffie uit de supermarkt, van bijvoorbeeld Douwe Egberts. Je ziet nu dat veel mensen bewuster nadenken over in wat voor freaking world we eigenlijk leven.’

3. Corona-update

  • De Tweede Kamer wil een tijdelijk verbod op uitverkoop voor winkels in de non-foodsector. Het verbod moet tot 1 juli gaan gelden. ‘Je wilt niet dat Amazon de lokale boekwinkel nu wegconcurreert’, aldus D66-Kamerlid Kees Verhoeven, die even vergeten is dat zijn partij ooit met Groenlinks een vaste boekenprijs in het leven riep. 
  • Minister Koolmees (Sociale Zaken) heeft aangegeven te gaan zoeken naar een manier om flexwerkers te compenseren
  • Koolmees herhaalde in de Kamer nog eens dat faillissementen en ontslagen onvermijdelijk zijn. 
  • Minister Wopke Hoekstra (Financien) zei in zijn wekelijkse gesprek dat bedrijven niet hoeven te rekenen op een kwijtschelding van belasting. 
  • D66’er Kees Verhoeven heeft Kamervragen gesteld over de aanbestedingen van de corona contact-tracingapp. Verhoeven is kritisch over de korte deadline van drie dagen. ‘Vindt u dat realistisch om een gedegen reactie voor te bereiden?’ Een aanbestedingsadvocaat stelt in Het FD dat de overheid voor deze app geen openbare aanbesteding hoeft te doen, omdat de Europese regels in deze situatie niet van toepassing zijn. 
  • Donald Trump heeft besloten de Amerikaanse bijdrage aan de Wereldgezondheidsorganisatie stop te zetten. Volgens de president heeft de WHO klakkeloos ‘desinformatie’ over de corona-uitbraak uit China overgenomen. 
  • Het aantal online betalingen is in maart fors toegenomen, meldt Betaalvereniging Nederland. In de laatste week van maart was er een sprong van 30 procent te zien ten opzichte van een jaar eerder. 
  • Uitzendbureau Eventure, dat barpersoneel levert voor festivals, is failliet. ‘Het is snel gegaan; begin dit jaar zag alles er nog goed uit’, aldus de treurende directeur Rob Seveke in Het Financieele Dagblad
  • Het IMF voorziet de diepste recessie sinds de jaren 30. De VN-organisatie denkt dat de wereldeconomie met 3 procent krimpt. Voor Nederland voorziet het IMF een krimp van 7,5 procent
  • De Franse rechter heeft bepaald dat Amazon alleen essentiële producten mag verkopen zolang het de veiligheid van haar medewerkers niet weet te waarborgen
  • Goldman Sachs schat dat Westerse economieën in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal met 35 procent zullen krimpen. De Amerikaanse zakenbank is negatiever dan veel andere analisten die door Bloomberg worden ondervraagd. Zij zouden in Europa uitgaan van een krimp van ruim 10 procent
  • Apple ziet de verkoop van iPhones in China weer aantrekken, mede doordat retailers forse kortingen aanbieden. 
  • Videovergaderapp Zoom laat betalende gebruikers vanaf 18 april kiezen via welke datacenters ze hun gesprekken laten verlopen. Europese gebruikers kunnen hun videobelgesprekken via Europese servers laten verlopen. 

4. CM.com ziet omzet fors toenemen

Het Bredase technologiebedrijf CM.com heeft in het eerste kwartaal het aantal verzonden berichten met 77 procent zien toenemen tot 867 miljoen. De omzet steeg met 40 procent naar 29,3 miljoen euro. CEO Jeroen van Glabbeek liet eerder al tegenover Sprout weten dat zijn bedrijf in de coronacrisis drukke tijden kent, mede omdat het bedrijf Albert Heijn, Picnic en Thuisbezorgd in de klantportfolio heeft. Het bedrijf handhaaft dan ook zijn doelstelling om de omzet jaarlijks met minstens 30 procent te laten toenemen. 

5. Dirk van den Broek overleden

Supermarktgrondlegger Dirk van den Broek is vorige week op 96-jarige leeftijd overleden. De boerenzoon begon op 18-jarige leeftijd een melkzaak aan het Amsterdamse Mercatorplein, die na de oorlog werd omgebouwd tot een zelfbedieningswinkel. Een concept dat hij, zo blijkens een mooi profiel in Het Parool, moest uitleggen aan sommige klanten. De ondernemer start ook met drogisterijen (Digros), een slijter (Dirck III) en een reistak (D-Reizen). In 1977 laat hij de dagelijkse leiding over aan drie van zijn vijf kinderen. In 2009 fuseerde Dirk van den Broek met het bevriende Dekamarkt. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: Toiletpapiermaker ziet koers door het dak gaan

Als de coronacrisis ons iets geleerd heeft is het dat we in tijden van nood als eerst naar wc-papier grijpen. De hamsterende consument deed de kassa rinkelen bij de Zweedse wc-papiermaker Essity, die ook de Nederlandse markt domineert. Het bedrijf liet weten dat zijn autonome omzetgroei in het eerste kwartaal 7,8 procent bedroeg, terwijl de aangepaste winst met 67% toenam naar 5,3 miljard kronen (zo’n 320 miljoen euro). Aandelen in het Zweedse bedrijf stegen na het bericht met ongeveer 8 procent in waarde. Volgens Bloomberg werd de handel in het aandeel zelfs even stilgelegd. 

Wat we ook lazen:

  • Tienduizenden banen gaan verloren naar Oost-Europese landen die bedrijven lokken met voordelige arbeidsvoorwaarden en riante (Europese) subsidies. (Follow the Money)
  • Supermarktmanagers blikken terug op de hamsterweken. De eerste weken was het doorlopend ‘politieagentje spelen’ (NRC Handelsblad)
  • Amerikaanse millennials worden voor de tweede keer geslachtofferd door een economische crisis en hebben daardoor nauwelijks wat op kunnen bouwen (The Atlantic)
  • Een Nederlandse werknemer tuurt op een dag gemiddeld vier uur naar een beeldscherm, vier op de tien zelfs zes uur. (RTL Z, CBS)

Tot zover de Sprout-update van woensdag 15 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.