SurveyMonkey naar de beurs; alcohol wordt duurder, water goedkoper

Ondernemersnieuws: enquêteplatform SurveyMonkey naar de beurs, kabinet maakt alcohol duurder en Panasonic vlucht van Londen naar Amsterdam.

1. SurveyMonkey naar de beurs

SurveyMonkey bereidt een beursgang voor die de feedback-dienst moet waarderen op 2 miljard dollar, Het 19 jaar (!) oude internetbedrijf (761 medewerkers) is nog altijd niet winstgevend, ondanks 600.000 betalende gebruikers. In de eerste helft van dit jaar bedroeg het verlies 27 miljoen dollar, op een omzet van 121 miljoen. SurveyMonkey sluit zich aan bij een golf tech-bedrijven die dit jaar naar de beurs gingen (of nog gaan), waaronder Adyen, Dropbox, Eventbrite en DocuSign. 

2. Alcohol wordt duurder, water goedkoper 

Alcohol moet duurder worden om probleemdrinken tegen te gaan, terwijl suikervrije dranken en bronwater goedkoper worden. Dat staat in een conceptversie van het Nationaal Preventieakkoord, waar RTL Nieuws en AD over berichten. Staatssecretaris Blokhuis wil ook een einde aan aanbiedingen van kratten bier, flessen wijn en sterkedrank. Hij zou daarnaast onderzoeken of een minimumprijs haalbare kaart is. Om overgewicht te bestrijden hoeft er straks mogelijk geen verbruiksbelasting meer te worden betaald over suikervrije dranken en bronwater. Daardoor zou een liter cola light 9 cent goedkoper worden.

3. Panasonic kiest Amsterdam voor Brexit-vlucht

Elektronicabedrijf Panasonic verplaatst zijn Europese hoofdkwartier vanwege de Brexit van Londen naar Amsterdam, meldt zakenkrant Nikkei Asian Review. Het Japanse bedrijf wil zo eventuele belastingkwesties en belemmeringen bij het verplaatsen van mensen en goederen voorkomen. Dat betekent dat er een nieuwe Brexit-vluchteling neerstrijkt in Amsterdam, al is de buit qua werkgelegenheid schamel; er verhuizen hooguit tien tot twintig medewerkers mee naar Amsterdam. 

4. Apple lijft AR-lenzenmaker in

Apple heeft (voor een onbekend bedrag) een startup ingelijfd die lenzen voor AR-brillen maakt, weet Reuters. Amerikaanse Akonia Holographics belooft “dunne, transparante glazen lenzen die levendige, kleurrijke" beelden tonen over een breed blikveld. De overname is ongetwijfeld de opmaat naar Apples eerst AR-product, waarbij digitale informatie over de echte wereld wordt geprojecteerd. Bloomberg berichtte eerder dat Apple zijn eerste AR-bril zou kunnen lanceren in 2020. Apple biedt via zijn iPhones al wel toegang tot AR-apps, zoals die van Pokemon Go, Ikea en de New York TImes

5. Salesforce groeit dankzij Europa

Salesforce.com heeft zijn omzet in het tweede kwartaal met 27 procent opgeschroefd tot 3,3 miljard dollar. De grootste omzetgroei haalt het salesplatform nu in Europa. De beurskoers van het bedrijf daalde vanwege tegenvallende verwachtingen een paar procent, maar die schade valt mee in het licht van de koerstijging van 51 procent die het bedrijf uit San Francisco sinds het begin van dit jaar boekte. Oprichter Marc Benioff wordt sinds begin deze maand vergezeld door co-ceo Keith Block. 

6. En dan dit: dorpelingen runnen eigen café

In Austerlitz, in de buurt van Zeist, runnen buurtbewoners sinds kort hun eigen eetcafé, schrijft RTV Utrecht. De inwoners van het gehucht namen het heft een maand geleden in eigen handen, nadat de vorige drie eigenaren telkens op de fles gingen. Ze besloten een eigen vereniging op te zetten, met wat hulp van bierbrouwer Bavaria, die als eigenaar van het pand een deel van de huur op zijn zich genomen, een paar giften en wat subsidie. De uitspanning zit nu bijna elke dag vol. “We hebben kennelijk de gunfactor”, zegt een medewerker. “Mensen zien het toch ook als hun zaak."

7. Quote van de dag:


(Lees het verhaal van Thomas Plantenga)

Tot zover de Sprout update van vrijdag 31 augustus. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl