Takeaway aast op Just Eat; onlinebank Bunq groeit

Jitse Groen

Ondernemersnieuws: Takeaway voert overnamegesprekken met Just Eat, balanstotaal Bunq twee keer zo groot en Bagels & Beans groeit met afhaalzusje. 

1. Takeaway aast op Just Eat

Jitse Groen wil met Takeaway zijn Britse concurrent Just Eat overnemen. Het beursgenoteerde Takeaway werd zaterdag gedwongen tot die bekendmaking, nadat SkyNews al over de plannen berichtte. De twee bedrijven bedienen samen 40 miljoen klanten in twintig landen. Ondanks een lagere omzet (240 miljoen tegenover 866 miljoen euro) heeft Takeaway een hogere beurswaardering (5 miljard euro) dan Just Eat (4,7 miljard euro). Volgens SkyNews, dat zich baseert op anonieme bronnen uit de bankenwereld, krijgt het bedrijf een notering in Londen. Takeaway kocht in 2016 voor 22 miljoen euro al de Benelux-activiteiten van Just Eat. Vorig jaar werd de Duitse tak van Delivery Hero voor 950 miljoen euro ingelijfd

Update 8:22 uur: de twee bedrijven fuseren, bevestigt Takeaway maandagochtend in een nieuw persbericht. Just Eat krijgt een krappe meerderheid van 52,2 procent van de aandelen. Jitse Groen wordt ceo van het nieuwe bedrijf Just Eat Takeaway. Het hoofdkantoor komt in Amsterdam, met een notering op de London Stock Exchange. 

2. Dekbed Discounter geeft Koopjedeal-klanten voor 1,1 miljoen euro aan spaarpunten

Dekbed Discounter, de scaleup van Niels Verwij en Maurice Rustwat, compenseert klanten die werden gedupeerd door het omvallen van Koopjedeal.nl met in totaal 1,1 miljoen euro aan nieuw Koopjedeal-tegoed. Gedupeerde klanten krijgen het geld van hun misgelopen bestelling niet terug, maar krijgen spaarpunten waarmee zij een nieuwe aankoop kunnen doen. Dekbed Discounter nam de koopjessite 2 weken geleden voor een onbekend bedrag over. Koopjedeal was vorig jaar goed voor bijna 30 miljoen euro omzet, maar kon de snelle groei vooral logistiek niet bijbenen. Na bijna 3 weken uit de lucht te zijn geweest, ging Koopjedeal zaterdag weer live.

Lees ook: Dekbed Discounter koopt failliete koopjessite

3. Bunq groeit, winst nog ver weg

De hoeveelheid geld die Bunq in bewaring heeft, is vorig jaar verdubbeld naar 211 miljoen euro, bericht het Financieele Dagblad op basis van de jaarcijfers van de onlinebank. De bank van Ali Niknam verdiende in 2018 drie keer zoveel commissie-inkomsten (3,1 miljoen euro) als het jaar daarvoor (0,7 miljoen euro). Het aantal klanten maakt Bunq nog altijd niet bekend. Het verlies liep vorig jaar op naar ruim 11 miljoen euro. Om die verliezen op te vangen, stak Niknam tot nu toe zelf bijna 45 miljoen euro in zijn bank. “Zolang het verlies rond de 10 miljoen blijft, dan kan ik dat veroorloven vanuit mijn andere bedrijf, TransIP”, zegt hij daarover.

Lees ook: Het verschil tussen banken en wc-papier, volgens Ali Niknam

4. Bagels & Beans groeit met afhaal-zusje  

Na Utrecht opent Bagels & Beans in Rotterdam een tweede vestiging van zijn afhaalconcept aGoGo, vertelt oprichter Ronald Bakker aan Retailtrends. Het snelle zusje van het inmiddels 81 vestigingen omvattende Bagels & Benans debuteerde begin deze maand in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Bakker wil het concept ook uitrollen naar onder meer hogescholen, universiteiten en stations. Op dit soort high traffic-locaties kan aGoGo drukke piekmomenten beter aan, onder meer dankzij het gebruik van snelle ovens en een compactere menukaart. 

5. Nieuw Softbank-fonds is 108 miljard dollar groot 

Masayoshi Son, de Steve Jobs van Japan, heeft met Softbank 108 miljard dollar bij elkaar geveegd voor een nieuw investeringsfonds voor techbedrijven. Onder de geldschieters zitten Apple, Microsoft en het overheidsfonds van Kazachstan. Softbank legt zelf 38 miljard dollar in. Softbank lanceerde in 2017 al een fonds met 97 miljard dollar, waarvan tot nu toe 70 miljard dollar werd geïnvesteerd in tachtig bedrijven, waaronder WeWork en Uber. Het nieuwe fonds moet inhaken op de “AI-revolutie door te investeren in marktleiders en technologie-gedreven groeibedrijven”.

6. En dan dit: Oscar Kneppers blijft helder met vasten

Rockstart-oprichter Oscar Kneppers heeft een nieuw geheim wapen om scherp en kalm te blijven, verklapt hij aan het Parool. De truc? De 53-jarige ondernemer en investeerder eet sinds kort 6 dagen per week 16 uur per dag he-le-maal niks. Rond het middaguur eet de eerdere yoga-adept alles waar hij zin in heeft, na het avondeten drinkt hij enkel nog water en thee. Om bij de les te blijven gebruikt Kneppers de app Fasthabit. “Je geest bereikt een lichtheid die ik vroeger ook vond na mijn yogaritueel.”

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 29 juli. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!