Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Takeaway groeit flink in orders; Twitter begint tv-kanaal

Ondernemersnieuws: Takeaway ziet zijn aantal bezorgde maaltijden flink toenemen, Ivanka Trump zou werknemers één dollar per uur betalen en Bol.com maakt een eigen auto met, jazeker ja, hondenriemen.

1. Flink meer orders voor Takeaway

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, ziet zijn aantal bezorgde maaltijden opnieuw stijgen. In het eerste drie maanden van dit jaar werden er in alle landen zo’n 16 miljoen pizzadozen en sushiboxen afgeleverd: 47 procent meer dan een jaar eerder. Nederland is met ruim 6 miljoen bezorgde maaltijden nog steeds de grootste afzetmarkt, gevolgd door Duitsland. Eerder werd bekend dat Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen over 2016 de omzet met 45% liet stijgen naar 111,6 miljoen euro. Wel liep het resultaat onderaan de streep terug naar 18 miljoen euro in de min. Veel van de kosten zijn toe te schrijven aan het marketingapparaat van het merk.

2. ‘Airbnb groeit met 125 procent in Amsterdam’

Een Mokums paradijs… voor Airbnb. Ondanks alle negatieve media-aandacht, maakt Airbnb nog steeds een behoorlijke groei door in Nederlandse grote steden. In Amsterdam steeg het aantal overnachtingen afgelopen jaar zelfs met 125 procent naar 1,7 miljoen. Dit blijkt uit een onderzoek van Colliers International en Hotelschool The Hague. De onderzoekers stellen in het FD dat toeristen door het tekort aan hotels sneller uitwijken naar Airbnb. Een hotelstop heeft volgens hen dan ook geen zin. Den Haag blijkt de tweede stad voor het platform, met 126.000 overnachtingen. Daarna volgt Rotterdam, met 116.000 boekingen. Airbnb zelf reageert overigens dat de groeicijfers misleidend zouden zijn, en dat de groei lager zou uitvallen.

3. Ivanka betaalt arbeiders één dollar per uur

Ivanka Trump, de dochter van ene Donald, staat – weer eens – onder vuur. De kleding van haar lijn Ivanka Trump laat ze produceren in China. Op zich al opmerkelijk, gezien haar vaders uiterst negatieve houding jegens China en outsourcing, maar The Washington Post ontdekte iets wat écht niet door de beugel kan. G-III Apparel Group, het bedrijf achter Ivanka’s kledij, zou het namelijk niet zo nauw nemen met de mensenrechten. De tachtig werknemers zouden werkweken van 60 uur maken, voor omgerekend een dollar per uur. Ivanka heeft het naar eigen zeggen zelf ook ‘zwaar’, zo schreven onze collega’s van Quote dinsdag nog eens vol ironie op. In haar nieuwe boek schrijft ze dat zij tijdens de verkiezingsperiode van vader Donald geeneens tijd had voor een massage of meditatie.

4. Oprichter Wikipedia uit Turkije geweerd

Wikipedia-oprichter Jimmy Wales mag Turkije niet in. De internetondernemer zou op een congres spreken, maar Istanboel trok zijn uitnodiging dinsdag in. Waarom, dat zegt het stadsbestuur er niet bij. Maar naar het antwoord lijkt het niet lang zoeken. Wie in Turkije Wikipedia wil lezen, loopt namelijk al sinds zaterdag tegen een muur op. Het land blokkeert de online encyclopedie, omdat hierin staat dat Turkije terreurorganisaties ondersteunt. Wikipedia wil deze passage niet aanpassen, waardoor Turkije de website in zijn land op zwart heeft gezet. Wales reageerde via Twitter dat “de toegang tot informatie een fundamenteel mensenrecht is”.

5. Twitter begint eigen tv-kanaal

Twitter en financieel persbureau Bloomberg richten een eigen nieuwskanaal op. De voorlopig nog naamloze dienst moet in de herfst de lucht ingaan, en heeft als doel 24 uur per dag live-televisie te brengen. Het kanaal zal zowel livereportages als video’s van gebruikers laten zien. Twitter is duidelijk op zoek naar een nieuw verdienmodel, want het gaat al jaren slecht met het bedrijf. Het platform ondervindt hevige concurrentie van Facebook, Snapchat en Instagram. Mede-oprichter Jack Dorsey zag zich daarom recentelijk al genoodzaakt om voor 7 miljoen dollar aan eigen aandelen op te kopen.

6. En dan dit: Bol.com maakt auto met spatels en hondenriemen

Oké, dit is wel een heel originele manier van marketing voeren; webshop Bol.com bestaat achttien jaar en gaf ontwerpers de opdracht een auto te maken. Uitsluitend met producten die te koop zijn op Bol.com. Challenge accepted, dachten de ontwerpers, en nu is er dus een heuse Bol.com-wagen. Het autootje heeft spatels als pedalen en een hondenriem die dienstdoet als veiligheidsgordel. Bol.com geeft geïnteresseerden tot eind mei de mogelijkheid om dit bouwpakket zelf te bestellen. Hoe je van alle pedalen, grillplaten en hondenriemen een auto maakt, dat vertellen ze dan weer niet bij Bol.com. Niks geen handleiding, deze auto lijkt bedoeld voor de diehard doe-het-zelver. Succes, mocht je er een zijn.

Zien? Zien:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 3 mei. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.