Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Takeaway koopt Duitse aartsvijand op; robot bezorgt nu IRL boodschappen

Ondernemersnieuws: Jitse Groen koopt voor 930 miljoen zijn Duitse concurrenten op, Challenger Owlin strikt kredietbeoordelaar Fitch als klant en eerste boodschappenbezorger laat autonome karretjes IRL rijden in Arizona. 

1. Takeaway koopt zijn grootste Duitse concurrenten op

Jitse Groen koopt met zijn maaltijdbezorger Takeaway in Duitsland Lieferheld, Pizza.de en Foodora van zijn concurrent Delivery Hero, dat zich terugtrekt uit het land. Dat maakte Delivery Hero vrijdag bekend. De aankoopprijs is circa 930 miljoen euro, af te tikken in ruim een half miljard cash en aandelen Takeaway die samen een belang van 18 procent vertegenwoordigen. Groen opperde begin dit jaar al dat een fusie met Delivery Hero ideaal zou zijn, aangezien de bezorging een winner takes all markt is. Volgens Groen is Takeaway-dochter Lieferando in Duitsland 20 procent groter dan nummers twee en drie Lieferheld en Pizza.de samen. Delivery Hero, waarin Rocket Hero een belang van 21% heeft, sprak dit tegen.

2. Nieuwsmonitor Owlin strikt kredietbeoordelaar Fitch als klant

De Nederlandse marktmonitor voor de financiële sector Owlin wordt dataprovider voor Fitch, een van de drie belangrijkste kredietbeoordelaars van de wereld. Die ‘ultieme marktvalidatie’ is de bekroning op een paar roerige jaren voor de Sprout Challenger, met een investeerder die failliet ging en het afscheid van een deel van de oprichters. Owlin houdt vanuit Amsterdam als een ‘uil’ 2,8 miljoen nieuwsbronnen in 10 talen de smiezen. De kern van Owlin is het signaleren van (krediet)risico’s. Met in totaal 50 bedrijven als klant zit Owlin nu op een omzet van ‘enkele miljoenen’ euro’s omzet per jaar, en groeide de afgelopen jaren telkens zo’n 140 procent.

3. Doorbetaling zieke werknemer blijft 2 jaar, 450 miljoen moet de pijn verzachten

Het kabinet gaat iets doen aan een probleem dat veel ondernemers koppijn bezorgt: de doorbetaling van langdurig zieke werknemers. Den Haag schuift 450 miljoen euro naar kleinere bedrijven toe via een korting op hun sociale premies. Daarvan zouden vooral ondernemers met minder dan 25 werknemers profiteren. Met dat geld kunnen ze de risico’s die ze lopen bij langdurige ziekte van werknemers afdekken bij particuliere verzekeraars, die daarvoor een standaardpakket gaan bieden. Het slechte nieuws: met dit gebaar schrapt het kabinet het plan om de doorbetaling van 2 jaar tot 1 jaar te bekorten voor kleinere bedrijven.

4. Primeur in de VS: Kroger bezorgt boodschappen met autonoom rijdend karretje

Picnic zal zijn werknemers nog even happy moeten houden, maar in de VS stuurt collega-supermarkt Kroger sinds deze week onbemande bezorgwagentjes de weg op. In Scottsdale, Arizona bezorgt een karretje van robotbezorgdienst Nuro de bekende zakken met groceries. Al eerder zijn met aangepaste Priussen duizend bestellingen afgeleverd. De Nuro R1 wordt vanuit de winkel geladen en vraagt 5,95 dollar voor zijn werk. Zodra hij arriveert, tik je een pincode in en je pakt je boodschappen. Dat ziet er zó uit:    

5. Crowdfunding groeit van 175 naar 260 miljoen in 2018

Ondernemers hebben in 2018 samen voor 260 miljoen euro gecrowdfund, een flinke slok meer dan de 175 miljoen euro uit het voorgaande jaar. Dat meldt Fundwijzer op basis van een eigen analyse. De groei kwam vooral van vastgoedfinanciering en duurzame energie, toppers onder de platformen zijn Collin Crowdfund (37,5 miljoen gefund), Duurzaaminvesteren (36,5 miljoen) en Funding Circle (32 miljoen). Opvallend is dat de groei er bij Collin een beetje uit lijkt, terwijl de funding via voormalig marktleider Geldvoorelkaar zelfs kromp, met 4 miljoen tot 22 miljoen euro. 

6. En dan dit: bierbrouwer maakt Winter IPA van je kerstboom

Ho! Wacht! Zet je kerstboom niet aan de straat na Nieuwjaar, maar geef de brouwers van Lowlander (anno 2016) een seintje. Die komen hem ophalen en brouwen met de naalden Winter IPA, laten ze weten in een persbericht. Kun je die mooi uitschenken tijdens het kerstdiner van 2019. Voor de productie zijn 600 kilo naalden nodig en de bierstartup vond het zonde om die van nieuwe bomen te plukken. O ja: deze ‘Tree to Table’ crowdfundingcampagne helpt ook om het biertje met ‘subtiele sparsmaak’ tot stand te brengen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 21 december. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.