Takeaway tikt 7,3 miljard af voor Grubhub; Beyond Meat opent 2 fabrieken in Nederland

Ondernemersnieuws: Jitse Groen kaapt Grubhub weg voor de neus van Uber, Beyond Meat heeft ineens 2 fabrieken in Nederland en Zwitserse startup maakt het mondkapje transparant.

1. Beyond Meat opent twee fabrieken in Europa

Vleesdisrupter Beyond Meat opent meteen twee fabrieken in Nederland om de markt voor vleesvervangers te veroveren in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Dat zegt Beyond Meat-kopstuk Chuck Muth tegen RTL Z. Donderdag opent – zoals vorig jaar al aangekondigd – de productiehal in Zoeterwoude, bij vleesverwerker Zandbergen, maar nu blijkt Beyond Meat ook in Enschede een eigen fabriek neer te zetten voor de ingrediënten. Zandbergen draaide al langer burgers voor het bedrijf van Ethan Brown, die vooral via AH en de horeca worden verkocht. Volgens de Amerikanen kunnen ze nu voor een miljard dollar aan plantaardig nepvlees produceren in ons land.

Lees ook: Beyond Meat bouwt in Nederland eerste fabriek buiten VS

2. Jitse Groen kaapt Grubhub weg voor de neus van Uber

Sorry, Uber: Just Eat Takeaway neemt zijn Amerikaanse collega Grubhub over. In een officieel statement laat het bedrijf van Jitse Groen weten, dat hij 7,3 miljard dollar in aandelen aftikt voor de tweede grote overname in korte tijd voor zijn bedrijf. Begin dit jaar lijfde hij al het van oorsprong Britse Just Eat in. De overname van Grubhub geeft hem ineens stevig voet aan de grond in de VS: bij Grubhub zijn zo'n 300.000 restaurants aangesloten, goed voor een omzet van 1,3 miljard dollar aan commissie. De aandeelhouders van Grubhub krijgen nu een groot minderheidsbelang in Just Eat Takeaway, Gurbhub-ceo Maloney gaat de activiteiten van het nieuwe bedrijf in Noord-Amerika gaan leiden. 

3. Corona-update

  • Frankrijk heeft zijn steunpakket voor startups ‘verfijnd’: er komt extra geld en extra themafondsen om te voorkomen dat bedrijven in handen vallen van buitenlandse aasgieren en Frankrijk achterblijft op techgebied.
  • Find Space, OrderMe en De Groene Lobby hebben de Ondernemerspitch gewonnen die Amsterdam had uitgeschreven voor ondernemers die ‘vorm geven’ aan de anderhalvemetereconomie.
  • Casa, de Belgische woonformule van Blokker met ook wat zaken in Nederland, heeft surseance aangevraagd.
  • De Oeso voorspelt dat we de diepste recessie in meer dan een eeuw tijd tegemoet gaan.
  • Arie Boomsma heeft de primeur: hij geeft in Ahoy de eerste voorstelling voor 100 man publiek. Samen met Duncan Stutterheim en Ron Simpson geeft hij een masterclass ondernemen tijdens corona.

4. Afschaffing slavernij op ‘Juneteenth’ wordt vrije dag bij Twitter en Square

Jack Dorsey geeft de medewerkers van Twitter en Square voortaan vrijaf op 19 juni, de datum waarop de afschaffing van de slavernij wordt herdacht. ‘A day for celebration, education, and connection’, laat de ceo weten op Twitter. Wat hem betreft wordt ‘juneteenth’ een landelijke vrije dag. Inmiddels volgen andere Amerikaanse bedrijven zijn voorbeeld, al gooien ze niet allemaal volledig woke de tent dicht. Microsoft vraagt zijn managers zoveel mogelijk vergaderingen te schrappen, zodat mensen a day of listening, learning, and engagement krijgen. 

5. Ad tech startup Be-Addy haalt 8 ton op

Be-Addy, de startup waarmee Anton Kooijman en Elwin Gastelaars software ontwikkelen voor mediaplanning, heeft 800.000 euro opgehaald voor de verdere ontwikkeling van de technologie. De afgelopen maanden is getest met het geautomatiseerde mediaplannen voor adverteerders, het is nu de bedoeling snel uit te rollen naar het buitenland. Een deel van het opgehaalde kapitaal wordt gestopt in het uitbreiden van het kantoor in Krakau waar de technische ontwikkeling plaatsvindt. Er zijn nu acht mensen fulltime bij Be-Addy in dienst, 4 in Amsterdam en 4 in Krakau.

6. En dan dit: Zwitsers maken transparant mondkapje: HelloMask

De Zwitserse startup HMCARE heeft een miljoen franken opgehaald om een transparant en milieuvriendelijk mondkapje te gaan produceren. HelloMask bestaat uit hightech materiaal waardoor je wel kunt ademen, maar dat virussen en ander onheil perfect zou tegenhouden. Daarvoor heeft de spin-off van de technische universiteit van Lausanne een nieuw soort textiel moeten weven. Zodra dat in productie gaat, worden daarvan vanaf 2021 allereerst voor medische toepassingen de mondkapjes genaaid. 

Wat we ook tegenkwamen:

  • Alladin as a service? In Turkije wil een ondernemer serieus vaart maken met Faladdin, een app die de toekomst voorspelt.
  • Google voegt deze week ruisonderdrukking toe aan zijn vergadertool Meet. Hier kun je zien hoe dat werkt.
  • Deze is wereldwijd bekend en verguisd: de Monobloc plastic stoel. Dit fraaie filmpje legt uit hoe het zover kwam:

Tot zover de Sprout-update van donderdag 11 juni. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!