Takeaway wil 700 miljoen ophalen; Slimme sleutelhanger houdt handen corona-vrij

Ondernemersnieuws: Jitse Groen wil 700 miljoen ophalen voor Just Eat Takeaway.com, ONL eist nog deze week duidelijkheid over een ruimer noodpakket en koperen sleutelhanger houdt je handen corona-vrij.

1. Jitse Groen wil 700 miljoen euro ophalen voor zijn oorlogskas en investeringen

Er is in elk geval 1 bedrijf dat niet in de kreukels ligt, en noodsteun heeft het ook niet nodig: Just Eat Takeaway.com. De thuisbezorger van Jitse Groen wil zelfs 700 miljoen euro ophalen via een obligatielening van 300 miljoen en de verkoop van 400 miljoen aan verse aandelen, maakte het woensdag bekend. Het geld is nodig om 'te innoveren, om concurrerend te zijn en voor mogelijke acquisities.' En oké, de balans spekken kan ook geen kwaad. De aandelenprijs laat Groen afhangen van de eetlust bij beleggers: via een zogeheten bookbuilding-procedure mogen die aangeven voor welke prijs ze hoeveel stukken willen afnemen, waarna Just Eat Takeaway de uiteindelijk prijs prikt.

2. ONL komt met 10 aanbevelingen voor het volgende noodpakket

Ondernemersvereniging ONL wil dat het noodpakket voor ondernemers nog deze week wordt verlengd tot ‘ver na 31 mei’: ondernemers kunnen niet wachten tot op 20 mei het kabinet met zijn plannen komt. De club van Hans Biesheuvel dient meteen 10 aanbevelingen in bij het kabinet. De belangrijkste: verruim de regelingen TOGS (de gift van 4.000 euro) en de kredietfaciliteiten GO en BMKB; steun non-bancaire financiers; repareer en verruim de loonsteun uit de NOW, scheldt transitievergoedingen kwijt bij ontslag, biedt de mogelijkheid betaling van vakantiegeld uit te stellen en ga voor belastingafstel (in plaats van het huidige uitstel van diverse belastingen).

3. Corona-update

  • Het kabinet heeft de NOW-subsidie verruimd voor multinationals. Op voorwaarde dat ze geen dividend uitdelen of eigen aandelen inkopen, krijgen ze nu ook loonsteun voor slecht presterende werkmaatschappijen, ook als het concern als geheel niet voldoet aan het 20 procentscriterium.
  • Milaan wil zijn straten straks niet meer zomaar openstellen voor auto’s. In plaats daarvan richt het 35 kilometer aan asfalt in voor fietsers en voetgangers om te zorgen dat de lucht net zo schoon blijft als tijdens de isolamento.
  • Uber Eats-gebruikers hebben in de VS via de app 3 miljoen dollar gedoneerd aan restauranthouders. Uber zelf heeft daar hetzelfde bedrag bijgelapt, in een actie waarin die 3 miljoen ook het streefcijfer was. Einde actie, dus.
  • Basic-Fit wil 100 miljoen lenen om de crisis door te komen. Hiervan wil de sportschoolketen 60 miljoen lenen met overheidsgarantie, de banken passen de rest bij op eigen risico. 
  • Holland Casino weet hoe we straks kunnen gokken in het 1,5 metercasino: een beperkt aantal bezoekers, looplijnen op de vloer, plexiglas: dat werk. En: elke tweede automaat gaat op zwart.
  • Techleap heeft een lijst verzameld van 155 tech startups die iets doen om de gevolgen van Covid-19 tegen te gaan. Daarop staan overigens niet alleen e-health bedrijven, maar ook Picnic (zorgt voor eten), CM.com (zorgt voor business continuity) en Growth Tribe (zorgt voor... groei?). Het is overigens een open lijst, dus als jij ook iets covid-19’s en tech doet, meld je aan.
  • Lingerieketen Hunkemöller lijkt alsnog huur te willen betalen voor zijn 180 vestigingen, blijkt uit een brief waar het FD de hand op legde. Maar wel naar rato van het omzetverlies per filiaal. Grote verhuurder Wereldhave heeft inmiddels het faillissement van Hunkemöller aangevraagd.
  • Netflix is dankzij een leger thuisblijvers de afgelopen drie maanden gegroeid met 15,8 miljoen abonnees. Die nieuwe aanwas is ongeveer twee keer zo groot als het kwartaal daarvoor.
  • Het consumentenvertrouwen is gecrasht en daalde van -2 in maart tot min 22 in april, meldt het CBS. Dat is de grootste daling ever.
  • In de categorie corona-kansen: bezorgdienst Bringly gaat voor modemerk Sam Friday ‘s avonds de kleding bezorgen die klanten overdag tot 14:00 kopen. Bringly was al in de avonduren aan het fietsen voor andere retailers, maar nu winkels gesloten blijven, krijgt zijn dienst extra waarde.    

4. Proof of concepts gefinancierd

Het kan dus nog wel: Olivier Verhage en Jan Princen hebben 4 ton opgehaald voor Yoho, de startup waarmee ze samenwerken en papierwerk rond werkprocessen op de fabrieksvloer digitaliseren. Het geld komt uit het TMI Proof of Concept Fonds Flevoland en is bestemd om het "Connected Worker" platform verder te ontwikkelen. Yoho wil het binnen een jaar klaar hebben voor de markt. Nog een proof of concept dat funding krijgt is Buddy Payment, een app die mensen met (dreigende) schulden helpt inzicht en grip te krijgen op hun uitgaven. Dit keer is het het proof-of-concept fonds UNIIQ dat geld overmaakt voor de doorontwikkeling.

5. Investeringen in startups in Q1 al iets ingezakt

Wereldwijd is in het eerste kwartaal 61 miljard dollar in startups geïnvesteerd, 4,6 miljard dollar minder dan vorig jaar. Dat meldt KPMG. In Europa en de VS bleven de geldstromen op peil, Azië kreeg al een tik van 31 procent doordat corona daar eerder toesloeg. Mark Zuidema van KPMG Corporate Finance zegt in het FD dat ons die teruggang ook te wachten staat. Voor scaleups zal eerder kapitaal loskomen dan voor echt jonge bedrijven, en venture capitalbedrijven zijn voorlopig ook druk met hun bestaande portfolio overeind te houden.

Lees ook: Investeren in crisistijd: bestaat een corona-proof waardering?

6. En dan dit: koperen sleutelhanger van OPHENR houdt je handen virusvrij

Even simpel als briljant: een koperen sleutelhanger die het midden houdt tussen een flessenopener en een vleeshaak. Quincy Spier heeft met zijn startup OPHENR een hulpje in de aanbieding waarmee je even makkelijk de liftknop bedient als een aanraakscherm of een deurklink. Daarmee voorkom je aanraking met vingers of hand, terwijl koper relatief goed scoort als materiaal waarop het coronavirus niet lang overleeft. Heel uniek is het geval niet, de bedrijfsnaam schurkt aan tegen die van OPNHR en OHPEN, maar what the heck: Spier springt als ondernemer slim in op een nieuwe vraag. ‘We hebben dit ontwikkeld vanuit een eigen behoefte, maar ook om onze bijdrage te leveren aan het vertragen van de verspreiding van virussen.’ En o ja: de Ophenr is made in Friesland.

 

Wat we ook lazen:

  • Ze is 6 jaar oud, scoort dagelijks 100 miljoen views op YouTube en is goed voor een omzet van 18 miljoen dollar per jaar. Mogen we je voorstellen aan de Russische Nastya? Vanwege het ongekende wereldsucces zijn ze en haar ouders inmiddels verhuisd naar Florida.
  • Creatief: NRC-filmrecensent Coen van Zwol gaat los op de coronacrisis, als ware het een aflevering van Black Mirror. Hij geeft de aflevering (bij uitzondering alleen zonder scherm te zien) de volle 5 bollen.
  • Mondkapjes voor koeien? Yep, maar niet tegen Covid-19: koeien zijn een beruchte bron van methaan, maar fun fact: 95% daarvan verlaat hun lijf via de mond. Kapje ervoor dus, tegen die vieze methaanboeren.
  • Moeten we het land open gooien voor de jongeren en de oudjes opgesloten laten? MKB Nederland en Paul de Beer hielden er al een serieus pleidooi voor, maar dit betoog van Pieter Derks is toch een stuk overtuigender:

Tot zover de Sprout-update van donderdag 23 april. Tot morgen!

P.S. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!