Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tesla blijft winnen op de beurs; Bijna tweederde young professionals binnen 2 jaar weg bij eerste baan

Ondernemersnieuws: ongekende koersrally Tesla, veel young professionals binnen twee jaar weg bij eerste baan Twitter gaat ‘bedrieglijke’ content die ‘schadelijk kan zijn’ weren.

1. Tesla blijft winnen op de beurs

Wie vorige zomer voor 220 dollar per stuk aandelen Tesla heeft gekocht, mag in de handjes wrijven. De beurskoers van het bedrijf van Elon Musk is al een tijdje aan een flinke opmars bezig. Dinsdag sloot het aandeel op 886 dollar, een stijging van 14 procent ten opzichte van maandag. Maandag sloot het aandeel al met een winst van 20 procent. Beleggers hebben vertrouwen dat Tesla zijn beloftes wel eens na zou kunnen gaan komen, en het bedrijf maakt nu al twee kwartalen op rij winst. Ook een batterijfabriek die Panasonic samen met Tesla runt was afgelopen kwartaal winstgevend. Een bijkomende verklaring voor de koerssprong zijn short sellers die aandelen moeten bijkopen om hun verliezen te dekken.

2. Bijna tweederde van young professionals binnen 2 jaar weg bij eerste baan

Maar liefst 61 procent van de hogeropgeleiden vertrekt al binnen twee jaar bij de eerste werkgever, blijkt uit onderzoek van carrièrenetwerk Magnet.me. Ruim tachtig procent van hen doet dat uit eigen beweging. Iets meer dan de helft daarvan vertrekt zelfs binnen een jaar. 12 procent van de onderzochte young professionals bleef niet langer dan zes maanden bij de eerste werkgever. Meer vrouwen (65 procent)  dan mannen (35 procent) zijn ontevreden over hun baan. “Vrouwen zijn veel vaker ongelukkig door de bedrijfscultuur en ervaren veel vaker beperkte doorgroeimogelijkheden dan mannen”,  zegt mede-oprichter van Magnet.me Vincent Karremans. “Daar moeten werkgevers mee aan de slag.” 

3. Twitter gaat ‘bedrieglijke’ content die ‘schadelijk kan zijn’ weren

Twitter wil harder optreden tegen fake newsdeepfakes, en andere manipulatieve content. Het gaat bijvoorbeeld ook om filmpjes die zo gemonteerd zijn dat de oorspronkelijke betekenis volledig veranderd wordt. Het bedrijf is niet van plan dit soort content compleet van het platform te weren, maar als de inhoud als waarheid wordt gepresenteerd of als de inhoud schadelijk is voor anderen, wordt er wel tegen opgetreden. Schadelijke informatie, bijvoorbeeld als het aanzet tot haat of geweld, zal worden verwijderd. Content die niet als schadelijk maar wel als manipulatief of het verdraaiden van de waarheid wordt gezien, krijgt een label of wordt in context gezet. Het beleid gaat vanaf 5 maart in.

4. #fail voor Clinton-alumni die verkiezingsapp maakten

De resultaten van de eerste Democratische voorverkiezingen in de Amerikaanse staat Iowa lieten lang op zich wachten, omdat de app die de leiders van stembureaus moesten gebruiken om de resultaten door te sturen niet goed werkte. Sommige stembureaus kregen de app überhaupt niet gedownload, anderen konden de data niet goed invoeren. De app werd gemaakt door het bedrijf Shadow (voorheen Groundbase), van oprichters Gerard Niemira and Krista Davis, beide alumni van de Hillary Clinton-campagne van 2016. Maar de app werd in krap twee maanden gebouwd en was amper getest voor de voorverkiezingen plaatsvonden, blijkt nu. De #fail van de app leidt op Twitter alvast tot pret.

5. Samasource-oprichter Leila Janah overleden

Een belangrijke, ethische en morele stem in Silicon Valley is vorige week overleden. Leila Janah, oprichter en CEO van startup Samasource, overleed vorige week op 37-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Janah geloofde dat je mensen niet moet helpen door ze geld te geven, maar door ze werk te bieden. Samasource bood werk aan mensen in Oost-Afrika en hielp techbedrijven als Google en eBay bij het trainen van machine learning-modellen. Daarbij wordt specifiek aandacht besteed aan het voorkomen van bias in algoritmes (zoals zwarte personen die door algoritmes slechter worden herkend). Het bedrijf, dat in 2019 van non-profit in for-profit veranderde, kreeg recent nog een investering van 15 miljoen dollar.

6. Ulympics looft 10.000 euro en begeleiding uit voor ‘goed idee’

De nieuwe investeerder Ulympics, die zich richt op businessconcepten die binnen een jaar rendabel zijn, organiseert een business challenge voor studenten of starters op de arbeidsmarkt. “Deze doelgroep heeft vaak een fantatisch idee, maar geen middelen of kennis om hun idee op de markt te brengen. Ook speelt onzekerheid van ondernemen, zoals vast salaris en garantie op succes, een rol. Noodgedwongen belandt deze doelgroep in loondienst bij een bedrijf terwijl hun idee blijft liggen”, aldus Ulympics in een persbericht. De deadline voor het indienen van een businessplan is 29 februari. De winnaar wordt op 3 april bekend gemaakt.

7. En dan dit: Truffels van Nederlandse bodem

Truffels zijn een ware delicatesse uit zuid-Europa. Tot nu, want ondernemer Judith Evenaar uit Renkum vond dit jaar voor het eerst wilde truffels in de Hollandse bodem. De truffels werden door een speciaal getrainde hond (in andere landen worden ook varkens gebruikt) gevonden in het rivierengebied en in Limburg. Evenaar kweekt bovendien sinds 2013 zelf truffels in Renkum, die ze nu voor het eerst kon oogsten. Ze gaat de truffels nu op de markt brengen en daar zal ze waarschijnlijk goed boeren: zwarte truffels gaan voor gemiddeld 1500 euro per kilo, witte truffels voor maar liefst 3990 euro per kilo.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Quote van de dag:

Lex Fridman AI

Tot zover de Sprout-update van 5 februari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.