Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tesla maakt winst; Iens koopt Couverts

Ondernemersnieuws: Tesla maakt winst, Iens koopt Couverts en Popped herlanceert als Spotify voor luie luisteraar.

Foto: Tesla

1. Restaurantgids Iens koopt couverts


Online restaurantgids Iens neemt collega/concurrent Couverts over van RTL Ventures. De combinatie heeft straks contracten met een vijfde van alle restaurants in Nederland, vertelt directeur Niels Keizer tegen Misset Horeca. Iens, opgericht door Iens Boswijk, die het bedrijf begin 2015 overdeed aan Tripadvisor, lijfde al eerder reserveersysteem Seatme in en biedt reserveringen aan voor 3750 restaurants. Couverts voegt daar, rekening houdend met overlap, 1500 zaken aan toe. Iens wordt met afstand de grootste boekingssite, wat al tot gemor in de horeca heeft geleid, toen het besloot reviews van zaken waarmee het contracten heeft, te presenteren boven die van onafhankelijke restaurants.


2. Schokkend: Tesla maakt winst


Wat nu? Tesla heeft in het derde kwartaal winst gemaakt, na twee jaar strak in de rode cijfers te zijn beland. Het gaat om 22 miljoen dollar, op een omzet van 2,3 miljard. Indrukwekkende is dat die omzet meer dan verdubbeld is vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf van ondernemer Elon Musk leverde 24.500 Tesla’s af, zo’n 70 procent meer dan een kwartaal eerder. Musk meldt zelfs, dat hij voor de ontwikkeling van de betaalbare Model 3, die volgend jaar op de markt komt, geen extra kapitaal nodig heeft. Een opmerkelijke cash cow blijken California zero emission vehicle credits, waarmee andere autobouwers de verkoop van ‘vuile’ wagens in die staat kunnen compenseren. 139 miljoen leverde dat op, tegen een marge van bijna 100 procent.


3. Popped is Spotify voor luie luisteraar


Een Spotify voor luie luisteraars, zo zou je de nieuwe muziek-app Popped kunnen noemen. De startup achter de dienst, opgezet door Sony Music-medewerkers die nu voor zichzelf zijn begonnen, begon zijn leven als Tinder voor muziek maar belooft nu een permanente stream die is afgestemd op het humeur van de gebruiker. Die heeft voor 4,99 euro per maand de keuze uit 5 ‘moods’. “We willen het gemak van radio combineren met een lerend system dat ‘luie luisteraars’ ook voorziet in hun muzieksmaak”, zegt mede-oprichter Daan Grasveld. Dat betekent bij Popped dat je de nummers die het presenteert kunt ‘liken’ of ‘disliken’. Kun je toch nog veilig Tinderen.


4. Miljoen voor bodycams van Zepcam


Zepcam, een Nederlandse leverancier van bodycams en andere mobiele videotechniek , meldt dat het 1 miljoen euro heeft opgehaald voor verdere internationale uitbreiding. Het bedrijf uit Zaltbommel is in de zeven jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot de Europese marktleider in zijn niche,met klanten in 40 landen. Het wil met het geld zijn marktpositie in Duitsland, Zwitserland en Scandinavië verder versterken. De geldronde is al deze zomer rond gekomen. Dankzij Zepcam kan bijvoorbeeld de meldkamer live meekijken met de camera op een politiewagen of met de beelden gemaakt met de bodycam van een agent. Ook de brandweer, openbaar vervoerbedrijven, hulpverleners, waardetransport en de industrie gebruiken de Brabantse videotools.


5. Amerikanen kopen Hippo


Het Amerikaanse BloomReach neemt Hippo over, de Amsterdamse specialist in contentmanagementsystemen, software voor het beheer van websites. Hippo (anno 1999) is vergeleken bij de tien jaar jongere Amerikanen een oudgediende en heeft 100 man werken aan zijn (open source) producten in de VS en eigen land. BloomReach zet machine learning in om e-commerce te personaliseren. Wat het betaalt voor de Nederlandse overname wordt niet bekendgemaakt. Hippo zal wel een flink deel opslokken van de 56 miljoen dollar die Bloomreach eerder dit jaar heeft opgehaald bij investeerders. Het blijft vanuit Amsterdam opereren als onafhankelijk bedrijfsonderdeel van BloomReach, mede-oprichter Jeroen Verberg komt in de board.


6. En dan dit: Nederland scoort met superjachten


Nederland speelt weer mee op de wereldzeeën. Nou ja, wat betreft de jachten waarmee de superrijken uit spelevaren gaan: op de Fort Lauderdale International Boat Show in Florida zijn volgende week acht van de dertien grootste schepen gebouwd door Hollanders, meldt BusinessInsider. De werven Feadship, Hakvoort, Oceanco en Icon zijn prima vertegenwoordigd, maar de klapper is wat ons betreft de Savannah, ‘s werelds eerste hybride aangedreven Feadship van 273 voet (84 meter). Van stapel gelopen in 2015, en eigendom van de Zweed Lukas Lundin, wiens familie binnenliep op gas, olie en delfstoffen. Waarde van de met prijzen overladen Savannah: minstens de 100 miljoen dollar. Wie even wil genieten van deze schoonheid kan hem charteren. Reken wel op een prijs van vele tonnen per week.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van donderdag 27 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.