Tiener-ondernemer vaak koerier; Picnic verbrandde 45 miljoen in 2017

Ondernemersnieuws: tiener-ondernemer is vaker koerier, Picnic in 2017 ruim 45 miljoen euro in de min en Albert Heijn bezorgt warme maaltijd. 

1. ASR verzekert scooter-startup Felyx

Deelscooterbedrijf Felyx verzekert zijn vloot van vierhonderd elektrische deelscooters in Rotterdam en Amsterdam bij ASR, meldt de verzekeraar. Felyx-oprichters Quinten Selhorst en Maarten Poot moesten in eerste instantie aankloppen bij De Vereende, een verzekeraar die zicht richt op bijzondere en doorgaans onverzekerbare risico’s. “We zien dit als een belangrijke validatie, dat een gewone verzekeraar nu ook potentie in ons ziet”, reageert CFO Olof van den Bout. Felyx groeit stug door, en breidt in maart uit naar Den Haag. De startup bestelt momenteel ook scooters voor een eerste stap over de grens, voor een lancering in meerdere buitenlandse steden tegelijk.

2. Tiener-ondernemer vaak koerier

Onder de Nederlandse tieners die zich het afgelopen jaar inschreven als ondernemer zitten veel koeriers, blijkt uit KvK-cijfers die Sprout opvroeg. In de vier grote steden staat bezorgwerk in de top 10 meest populaire branches bij jonge ondernemers van 13 tot en met 18 jaar. In Utrecht was het zelfs populairste branche onder jonge ondernemers. Dat lijkt op z’n minst een deel van de verklaring achter de stijging van het aantal KVK-inschrijvingen onder tieners, waar de NOS eerder deze maand over berichtte. Bezorgbedrijven als Deliveroo en Uber Eats werken uitsluitend met zelfstandige koeriers. 

3. Picnic verbrandde 45 miljoen in 2017

Je verwacht het niet: het uitgeven van de investering van 100 miljoen euro die online supermarkt Picnic in 2017 ophaalde, zorgde datzelfde jaar voor een verlies van 45,5 miljoen euro. Dat blijkt uit jaarcijfers waar Retailtrends over bericht. Picnic bouwde tot nu toe vijf distributiecentra, liet ruim vierhonderd elektrische bezorgwagens bouwen en nam zo’n 1.900 mensen in dienst. De totale kosten kwamen in 2017 op 61,8 miljoen euro, met een bruto operationeel resultaat van 13,4 miljoen euro. Picnic blijft investeren in groei, zegt oprichter Michiel Muller: “Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter.”

4. AH bezorgt warme maaltijd 

Albert Heijn (AH) stort zich vanaf morgen op de markt voor het bereiden en bezorgen van warme maaltijden. De grootgrutter test de markt met een pilot in Amsterdam-West. AH laat de maaltijden bezorgen door Thuisbezorgd en Deliveroo. Het bedrijf rekent op tweehonderd tot driehonderd maaltijden per dag, zegt de verantwoordelijke – en hopelijk stressbestendige - kok van AH tegen de NOS. Klanten moeten binnen een straal van 2,5 kilometer wonen, zodat de maaltijden binnen 30 minuten kunnen worden bezorgd. Als de proef in de smaak valt, volgen snel meerdere steden.

5. Nieuw deelproject met 200 elektrische Renaults

Renault levert tweehonderd elektrische auto’s voor een nieuw deelproject in Amsterdam. Wethouder Sharon Dijksma opende het project ‘Fetch Car Sharing’ donderdag met een eerste groep van honderd Renault Zoe’s. Het project wordt uitgevoerd door Viscaal Groep, het bedrijf dat in Amsterdam eerder een – inmiddels gestopt – deelproject met elektrische Hyundai’s uitvoerde. “We hebben met die Hyundai’s ruim honderdduizend ritten gedaan en daar hebben we alles van geleerd wat nodig hebben om van Fetch Car Sharing een succes te maken”, zegt initiatiefnemer Marco Boender tegen Autoweek. Hij wil Fetch op termijn uitbreiden naar meerdere steden.

6. En dan dit: chaotische brexit kost Nederlander 164 euro per jaar 

De chaos als gevolg van een no deal-brexit kost Nederland tot en met 2030 minstens 34 miljard euro, berekent onderzoeksbureau SEO. Dat komt neer op 164 euro per Nederlander per jaar. De onderzoekers combineerden een aantal berekeningen, waaronder die van de Algemene Rekenkamer en het Centraal Planbureau (CPB). Als er wel een akkoord komt, bedragen de kosten vanwege terugvallende handel alsnog 7,5 miljard euro. Vanwege alle onzekerheid over de Brexit is 34 miljard “een voorzichtige schatting”, zegt onderzoeker Nienke Oomes tegen RTL Nieuws. “Zo nemen sommige bedrijven een afwachtende houding aan en gaan ze op zoek naar alternatieve handelspartners.”

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 11 januari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!