Treatwell-oprichters in IoT-satellieten; Uber verboden in Italië

Ondernemersnieuws: Treatwell-oprichters stappen in IoT-satellieten, Uber verboden in Italië en De Mol verdient aankoop TMG makkelijk terug.

1.Treatwell-oprichters beginnen IoT-netwerk met nanosatellieten

Magnitude Space is dinsdag uit stealth mode gekomen. De Amsterdamse startup heeft een miljoen opgehaald om met een netwerk van kleine satellieten gebruikers wereldwijd beschikking te geven over Internet of Things-verbinding, ook op plekken waar mobiele netwerken tot nu toe gaten vertonen. Het systeem is ontwikkeld met Nederlandse partners, in nauwe samenwerking met de European Space Agency (ESA). Eind dit jaar zou de eerste (nano)satelliet moeten worden gelanceerd, zodat in 2018 de eerste klanten aan de slag kunnen met Internet of Things voor bijvoorbeeld landbouw. Oprichters van Magnitude Space zijn Ernst Peter Hovinga, Coen Jansen, Maarten Engelen en Laurens Groenendijk. Die laatste twee kennen we vooral als de mannen die een klapper maakten met de exit van Treatwell. In de internationale uitrol van Magnitude Space is een miljoen opgehaald.

2. Uber verboden in Italië

Uber heeft in Italië van de rechter te horen gekregen dat het er zijn activiteiten moet staken vanwege oneerlijke concurrentie. De zaak was aanhangig gemaakt door grote gevestigde taxi-organisaties. Tegen de uitspraak, die vlak voor het weekeinde werd gedaan, heeft de Amerikaanse taxidienst beroep aangetekend. Mocht dat op niets uitlopen, dan zal het per eind mei moeten verdwijnen uit het Europese land. Uber POP was in Italië al in 2015 verboden. Uber Italië zegt geschokt te zijn door het besluit, dat indruist tegen Europese regels, en alles in het werk te stellen om de duizenden chauffeurs en de Ubergebruikers te kunnen blijven bedienen.

3. Tesla haalt ook GM in - qua marktwaarde

Vorige week ging het Ford voorbij, nu haalt Tesla ook General Motors in als autofabrikant met de hoogste marktwaarde. Beleggers kochten maandag weer flink aandelen in de elektrische autobouwer, die daardoor 3 procent duurder werden en naar een totale waarde van 51 miljard dollar schoten, 1,7 miljard dollar meer dan GM. Beleggers lijken steeds meer vertrouwen erin te hebben dat de elektrische wagens van Elon Musk - en anderen - de wegen zullen veroveren. De couponnetjesknippers die uit zijn op dividend moeten overigens lekker in GM of Ford blijven zitten: winst maakt Tesla niet.

4. 'De Mol kocht TMG vanwege dikke bonus'

Interessante speculatie van Quote's Mark Koster: John de Mol betaalt niet bijna 240 miljoen euro voor de SBS-zenders omdat hij gelooft in een gouden toekomst voor lineaire tv, hij is uit op een earn-out bonus die kan oplopen tot 500 miljoen. Hoe zit dat? De Mol sprak in 2015 bij de verkoop van zijn formatfabriek Talpa aan het Britse iTV af, dat die extra geld overmaken als de bedrijfswinst van Talpa de hoogte ingaat. Een ingewijde fluisterde Koster in, dat dit bedrag in de jaren tot 2022 kan oplopen tot 500 miljoen, mits Talpa een ebitda-winst van 125 miljoen maakt. Als baas van SBS weet De Mol bijna zeker dat hij daar voldoende programma's kan slijten. Vergezochte speculatie? Endemol haalde ooit een vergelijkbare truc uit bij een Franse zender, aldus Quote.

5. Britse investeerder koopt Hans Anders

Private Equity laat het geld weer flink rollen: het Britse 3i, in Nederland al eigenaar van ramsjketen Action en Basic Fit, koopt voor 200 miljoen euro optiekketen Hans Anders. Hans Anders, opgericht in 1982, heeft 456 filialen in Nederland, België, Frankrijk en Zweden en was sinds 2011 in handen van investeerders Alpha en Alpinvest. Hans Anders zag zijn omzet vorig jaar met 12 procent stijgen naar 192 miljoen euro. 3i wil, net als bij de andere twee ketens die et de afgelopen jaren kocht in Nederland, flink gas geven met Hans Anders: nog dit jaar moet die groeien naar 475 zaken.

6. En dan dit: Apple kwaad op Swatch om 'Tick Different'

Tick Different, de nieuwe slogan van Swatch, lijkt een vette knipoog naar het credo waarmee Apple in de jaren negentig miljarden volgelingen heeft verzameld. Maar in plaats van geamuseerd of gevleid is Cupertino woest: Tick Different lijkt volgens de gigant te veel op een reclamecampagne uit 1997: Think Different (duh). Apple, zelf inmiddels ook maker van horloges, is daarom in Zwitserland, waar het hoofdkantoor van Swatch staat, naar de rechter gestapt. De klokkenmaker doet alsof zijn neus bloed: de leus ontleende het aan een oude eigen campagne uit de jaren tachtig: Always different, always new. Overigens heeft Apple zelf ook boter op het hoofd: Think different was op zijn beurt een reactie op Think, een slogan van de grote concurrent van destijds IBM.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 11 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.