Turks verbod op Booking.com; Whatsapp dreigt Nederlandse startup

Ondernemersnieuws: Turkije doet Booking.com in de ban, WhatsApp dreigt weer Nederlandse startup en het is officieel: mannelijke ondernemers koesteren vaderliefde voor hun bedrijf.

1. Turkije doet Booking.com in de ban

Turkije blokkeert binnenkort Booking.com. Dat is het gevolg van een rechtszaak die Turkse reisorganisaties in 2015 startten tegen de site vanwege vermeende oneerlijke concurrentie. De rechter gaf ze gelijk en bepaalde dat Booking.com voor onbepaalde tijd zijn activiteiten in Turkije moet staken. De bijna 8600 Turkse accomodaties die op Booking.com staan, zijn op dit moment nog te boeken. Het blijft ook mogelijk om vanuit Turkije in andere landen hotels te reserveren. Booking.com gaat in beroep tegen de uitspraak, meldt het in een reactie. "Wij zijn ervan overtuigd dat we een bijdrage leveren aan een gezonde concurrentie in de markt door Turkse consumenten een transparant en gemakkelijk platform te bieden om accommodaties over de hele wereld te vergelijken en te boeken. We dragen ook bij aan een waardevolle groei van de business van meer dan 13.000 Turkse aanbieders.“

2. Investeerder voor programmeerlessen Bomberbot

Bomberbot, de Rockstart-startup die scholieren in Nederland en Finland programmeren leert, heeft 750.000 euro opgehaald bij Social Impact Ventures, de investeerder die ook onder meer in Taxi Electric participeert. Het geld gaat naar productontwikkeling en verdere expansie van Bomberbot: inmiddels lopen pilots in de VS, Hongkong en Canada met de software en bijbehorende ondersteuning voor leerkrachten. Inmiddels zouden 80.000 kinderen Bomberbot gebruiken.

3. Whatsapp dreigt Nederlandse startup

Na Watermelon is een tweede Nederlandse startup tegen een 'cease and desist' van WhatsApp aangelopen: het Rotterdamse LiveChat Service moet stoppen met digitaal klantcontact via de chatdienst. In de kennisgeving wordt aangegeven dat de techniek van WhatsApp niet voor zakelijke diensten gebruikt mag worden. Het is ook niet toegestaan om een aansluiting te creëren die door meerdere personen gebruikt kan worden als (betaalde) dienstverlening, zegt WhatsApp in een mail aan het bedrijf. Nick Blom van LiveChat Service zegt op zijn site dat WhatsApp zeker niet is misbruikt. "Wij bieden bedrijven de mogelijkheid aan om het beantwoorden van hun inkomende WhatsApp-berichten uit te besteden. Dit enkel als extra mogelijkheid om in gesprek te komen met potentiële klanten." Watermelon, dat een vergelijkbare dienst leverde, ging vorig jaar failliet na een oekaze van de grote groene berichtendienst.

4. BuzzFeed naar de beurs

Mediaconcern BuzzFeed wil volgend jaar naar de beurs. Dat meldde Axios woensdag op basis van niet nader genoemde bronnen. De website is uitgegroeid tot een nieuwssite met een flink team journalisten in dienst en een entertainmentdivisie, die honderden miljoenen heeft opgehaald bij onder meer NBC en een filmstudio in Los Angeles bezit. Ceo Jonah Peretti zou al aanbiedingen van andere mediabedrijven hebben afgewezen en al langer van plan zijn BuzzFeed, ooit begonnen als verzameling kattenplaatjes en kwisjes, naar de beurs te brengen.

5. Domino's robotbezorger komt naar Nederland

Domino’s gaat binnenkort ook in Nederland bezorgen met zelfrijdende robots. In elk geval in Amsterdam en in andere ‘geselecteerde Nederlandse gaan de karretjes van Starship, die ook al rijden voor maaltijdbezorger Just Eat, pizza's bezorgen. Nederland, Duitsland en België zijn de eerste Europese landen waar Domino’s met autonome bezorgvoertuigen werkt. Eerder deed het al tests in Australië en Nieuw-Zeeland. De autonome bezorgvoertuigen moeten in een straal van één tot anderhalve kilometers van vestigingen pizza’s rondbrengen. Het is een aanvulling op de bestaande bezorgmethoden. Directeur André ten Wolde van Domino’s Benelux tegen Retailwatching: “Als je kijkt naar onze groeiplannen voor de komende vijf à tien jaar, moeten we dit soort ideeën gaan ontwikkelen om straks nog steeds voldoende bezorgers te hebben.”

6. En dan dit: ondernemers houden als een vader van hun bedrijf

De liefde van (mannelijke) ondernemers voor hun bedrijf heeft alles weg van de gevoelens die ouders voor hun kinderen hebben. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Helsinki. Bij de studie werden met een MRI-scan de hersenactiviteit van ouders en snelgroeiende ondernemers gemeten terwijl ze respectievelijk foto's van hun kinderen en hun bedrijf te zien kregen. Het gebied dat verantwoordelijk is voor rationeel redeneren en sociaal begrip werd in beide gevallen minder actief. Ook een opvallende overeenkomst: onzekere ondernemers en vaders bleken gevoeliger voor de gevaren en risico's van het vader- en ondernemerschap.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 30 maart. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.