Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Twijfels over Takeaway; tekort aan geschikt personeel loopt op

Ondernemersnieuws: Twijfels over 'torenhoge waardering' Takeaway, tekort aan gekwalificeerd personeel loopt op en Nederlandse deelauto-startup Amber zoekt 60 miljoen. 

1. Twijfels over Takeaway


De beursgang van Takeaway is inmiddels tweeënhalf keer overtekend, schrijft de Telegraaf. Maar particuliere beleggers hebben vooralsnog weinig de belangstelling voor de beursgang komende vrijdag. Een aantal analisten noemt het aandeel daarnaast riskant, vooral vanwege de slag met Delivery Hero om de Duitse markt. Jitse Groen en zijn management geven de komende paar dagen voor de tweede keer presentaties in Amsterdam en Londen. De inschrijvingen wijzen er volgens de banken op dat Takeaway vrijdag voor minimaal halverwege de bandbreedte van 20,50 euro tot 26,50 euro naar de beurs wordt gebracht. Daarmee zou het bedrijf van Groen 1 miljard euro waard zijn. De VEB spreekt van een ‘torenhoge waardering’. Institutionele beleggers kunnen nog tot donderdagmiddag inschrijven, particulieren hebben een dag korter de tijd. 


2. Tekort aan gekwalificeerd personeel loopt op


Steeds meer bedrijven kampen met een tekort aan gekwalificeerd personeel, meldt het CBS. Sinds eind 2009 zijn er niet meer zo veel ondernemingen geweest met dat probleem als nu (7 procent). Vooral in de IT-sector blijven vacatures open staan. In die sector geeft 17 procent van de ondernemers aan dat er sprake is van een tekort aan geschikte mensen. Over de hele linie neemt het aantal obstakels bij het ondernemen wel af. Zo vindt maar 1 op de 7 ondernemers dat onvoldoende vraag naar zijn producten of diensten een belemmering is. Dat aantal was sinds de start van de meting van het ondernemersvertrouwen in 2008 nog niet zo laag. Ook is het aantal ondernemers dat verwacht zijn personeelsbestand te gaan uitbreiden flink gestegen.


3. Nederlandse deelauto-startup Amber zoekt 60 miljoen


Amber mobility, de eerder deze maand aangekondigde deelauto-startup van NU.nl-oprichter Merien ten Houten, werkt aan een eigen elektrische auto, speciaal gemaakt om te delen. Het lichtgewicht voertuig (650 kilo) krijgt een actieradius van 400 kilometer per laadbeurt. Om de wagen in productie te kunnen nemen is Ten Houten is op zoek naar een investering van in totaal 60 miljoen euro. Gebruikers betalen 33 euro per week (exclusief energie) om gegarandeerd de beschikking te hebben over een auto ‘op loopafstand’.  De eerste prototypes komen volgens Ten Houten volgend jaar op de weg en ‘kleinschalige’ productie start in 2018. De dienst start met een lokaal netwerk in Eindhoven, waarna ook andere steden moeten volgen. In 2020 moeten de deelauto’s landelijke dekking hebben. Om de techniek te testen start Amber volgende maand een proef (met bestaande elektrische deelauto’s) voor bedrijven.


4. Snapchat wordt hardwarebedrijf, verandert naam


Snapchat lanceert een zonnebril met geïntegreerde camera. De ‘Spectacles’ (130 dollar) stuurt ’snaps’ van maximaal 10 seconden draadloos naar een smartphone. Wellicht zorgt die laagdrempeligheid voor een groter succes dan de Google Glass. Wat oprichter Evan Spiegel (26) betreft wordt de zonnebril net zo’n begrip als Kodak en Polaroid. Video’s opnemen met een bril leveren beelden op die meer recht doen aan hoe je iets beleeft, zegt Spiegel in een uitgebreid gesprek met de Wall Street Journal. De zonnebril komt ‘binnenkort’ in de verkoop. Tegelijk met zijn eerste hardwareproduct hernoemt Snapchat zich naar Snap, een naam die volgens Spiegel beter past bij een bedrijf dat meer is dan alleen chats. De beroemde app van het bedrijf blijft wel gewoon Snapchat heten.


5. Adverteerders boos op Facebook


Adverteerders zijn woedend op Facebook. Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft de afgelopen twee jaar de tijd die gebruikers spenderen aan het bekijken van video’s met 60 tot 80 procent overschat. Facebook erkende enige tijd geleden al dat het voor zijn cijfers alleen video’s had meegeteld die minimaal 3 seconden werden bekeken, waardoor de gemiddelde kijktijd veel hoger ligt dan in werkelijkheid. Die ‘fout’ is inmiddels hersteld, schrijft Facebook in een excuusbrief. Volgens adverteerder Publicis Media onderstreept de kwestie de noodzaak van onafhankelijke metingen door derde partijen. “Twee jaar lang opgeblazen cijfers rapporteren is onacceptabel.”


6. En dan dit: VR-icoon in opspraak om Clinton-bashing


Palmer Luckey, de oprichter van het twee jaar geleden door Facebook gekochte VR-bedrijf Oculus, heeft 10.000 dollar gedoneerd aan een groep die met “shitposting” en kwaadaardige memes Hilary Clinton onderuit probeert te halen, ontdekte The Daily Beast. Dat gebeurt zowel on- als offline, bijvoorbeeld met een billboard waarop de presidentskandidaat ‘Too big to jail’ wordt genoemd. Hoewel de 24 jaar oude Luckey zijn schenking niet ontkent, moet hem wel iets van het hart: hij is niet voor Trump, maar stemt op Gary Johnson, voorman van de Libertarische Partij. En natuurlijk wil hij niet suggereren dat zijn politieke voorkeur ook maar iets te maken heeft met Oculus. Dat weerhoudt een aantal ontwikkelaars van VR-games er niet van om hun samenwerking met het VR-bedrijf demonstratief op te zeggen.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 26 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.