Uber-compagnon wijst terugkeer Kalanick af; Amazon verkoopt ‘geheime’ merken

Pakket van Amazon.com

Ondernemersnieuws: Uber co-founder Garrett Camp zoekt definitief nieuwe CEO, er wordt opnieuw gekeken naar een overnamekandidaat voor Hema en Amazon doet mysterieus over ‘geheime’ merken. 

1. Travis Kalanick hoeft niet meer op ceo-positie te rekenen

In een brief naar Uber-medewerkers heeft mede-oprichter Garrett Camp laten weten dat zijn ‘compagnon’ Travis Kalanick niet zal terugkeren als CEO. Gister gingen er geruchten dat Kalanick een achterhoedegevecht zou voorbereiden om zijn oude rol terug te pakken. In een reactie hierop laat Camp weten dat het vinden van een nieuwe CEO zijn belangrijkste taak is en dat het tijd is voor een nieuw hoofdstuk met ditto leider. “Terwijl we onze cultuur en bedrijfsvoering aanpassen, moet Uber meegroeien om ons doel - mobiliteit voor iedereen - te bewerkstelligen. We zijn toegewijd om Uber succesvol te maken en houden iedereen op de hoogte van de vorderingen. Dank voor jullie harde werk,” aldus Camp.

2. Hema ‘terug in de etalage’

Credit Suisse is naar verluidt aan het zoeken naar overnamekandidaten voor Hema. De Zwitserse bank zou zijn ingeschakeld door eigenaar Lion Capital die al enige tijd met de winkelketen in zijn maag zit. Ook een beursgang zou zijn overwogen, al had dat niet de voorkeur van de Britse investeringsmaatschappij. Hema had vorig jaar een omzet van bijna 1.2 miljard euro, maar draaide onderaan de streep alsnog een verlies van 26,2 miljoen euro.

3. Tesla op zoek naar 1.5 miljard dollar

Tesla wil anderhalf miljard dollar extern kapitaal aantrekken om de productie voor de nieuwe Model 3 te bekostigen. Dit bedrag komt bovenop de bestaande schuld van 7.9 miljard dollar die sinds begin 2014 is opgelopen. Oprichter Elon Musk maakt hierbij slim gebruik van zijn sterke positie op de aandelenmarkt. Het aandeel kan op vertrouwen van beleggers rekenen en is in korte tijd met 40 procent gestegen. Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s kijkt ondertussen met een scherpe blik naar Tesla. In de prospectus voor de aangekondigde lening beschrijft Tesla onder meer als risico dat er significante vertraging in het productieproces ontstaat door gebrek aan ervaring met dergelijke volumes en de kans dat toeleveranciers niet op tijd aanleveren.

4. ‘Coolblue en MediaMarkt zijn bedreiging voor PostNL’

Volgens Finanzen.nl vormen recente ontwikkelingen bij Coolblue en MediaMarkt een bedreiging voor PostNL. Waar het bedrijf eerder te maken had met concurrentie vanuit internationale spelers DHL, UPS en FedEx, komen daar nu steeds vaker (web)shops bij die een eigen bezorgservice optuigen. Coolblue bezorgt inmiddels grote apparaten zelf en zoekt actief naar 300 nieuwe bezorgers. Hiermee kan het bedrijf de volledige klantbeleving van A-Z in de hand houden. PostNL moet het ondertussen doen met drie van de vijf grootste webshops (Bol.com, Zalando en een deel van Coolblue), maar het is niet uitgesloten dat Bol.com, als onderdeel van Ahold, op den duur zelf een distributienetwerk optuigt. PostNL zet ondertussen ook in op andere branches, zoals hulp bij (online) reclamecampagnes voor bedrijven en fulfillment-oplossingen.

5. Netflix doet eerste overname in 20 jaar

Netflix-oprichter Reid Hastings heeft voor het eerst in het 20-jarig bestaan van het bedrijf een overname gedaan. Het gaat om comic-book uitgever Millarworld, bekend van films als Kick-Ass en Kingsman. Het zou gaan om een bedrag tussen de 50 en 100 miljoen dollar, een schijntje voor het bedrijf dat 1.9 miljard dollar op de bankrekening heeft staan. Netflix wil hiermee inspelen op de groeiende vraag naar superhelden en science fiction en past binnen de strategie om meer eigen content te ontwikkelen. De schuldenlast van het bedrijf is inmiddels wel opgelopen tot 20 miljard dollar. Dit moet worden goed gemaakt met een groeiend aantal betalende kijkers. Die teller staat nu op zo'n 104 miljoen.

6. En dan dit: Amazon heeft ‘geheime’ merken op voorraad

In een zoektocht naar de verdienmodellen van Amazon is het journalistieke platform Quartz op een opmerkelijke ontdekking gestuit: de Amerikaanse webgigant verkoopt ‘in het geheim’ producten via 18 submerken. Amazon verkocht eerder al iPhone-opladers en rugzakken via het AmazonBasics-merk, maar bij deze namen is het niet of nauwelijks bekend dat het bedrijf van Jeff Bezos hier zelf achter zit.

De merken zijn actief in productsoorten als lingerie, meubilair, babyproducten, voedsel, herenschoenen en tal van andere zaken. Het enige dat de link met het moederbedrijf weggeeft is dat ze ‘exclusief voor Prime-members’ verkrijgbaar zijn. Prime is de abonnementsdienst van Amazon.

Ook heeft het bedrijf nog tien andere sub-merken geregistreerd, maar deze zijn nog niet actief op het platform. Amazon geeft toe dat het onder een scala van merken opereert, maar geeft geen reden voor deze keuze om dit niet en plein public kenbaar te maken. Analysten vermoeden dat dit kan komen door 1. het product is niet merkversterkend voor Amazon (glijmiddel), 2. mensen associeren Amazon met technologie, niet met tafellakens of 3. er zijn te weinig concurrenten binnen een categorie; de consument wil toch - schijnbare - keuzevrijheid.

Quote van de dag

Quote van de dag van Jeff Bezos

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!