Uber ontslaat - ook - Amsterdamse marketeers; CM.com aast op 100 miljoen met IPO

Uber

Ondernemersnieuws: ontslagronde Uber treft ook Amsterdam, startup Kambr haalt 3,6 miljoen euro op en CM.com wil met beursgang 100 miljoen euro ophalen.

1. 3,6 miljoen voor Nederlands softwarebedrijf

De Nederlands-Amerikaanse startup Kambr haalt 4 miljoen dollar (3,6 miljoen euro) op in een seed-financieringsronde. Dat maakte de startup maandag bekend. Het kapitaal komt van verscheidene internationale investeringsfondsen, waaronder Global Founders Capital, Founder Collective en Studio VC. Kambr helpt ingedutte luchtvaartmaatschappijen met vernieuwde software, onder meer bij voor het verbeteren van boekingsprocessen. De onderneming heeft kantoren in de Verenigde Staten en Nederland.

2. Ontslag voor Amsterdamse Uber-marketeers

Uber ontslaat wereldwijd veel marketeers, omdat het personeelsbestand te hoog zou zijn. Dit treft ook de Amsterdamse marketingafdeling, bevestigt het taxiappbedrijf aan het Financieele Dagblad. Er zou collectief ontslag zijn aangevraagd voor de afdeling. Volgens berekeningen van de zakenkrant zou het om minstens twintig medewerkers gaan. Uber ontslaat wereldwijd een derde van zijn marketingmedewerkers, omdat het te hoge personeelsbestand zou leiden tot middelmatige resultaten. De marketingactiviteiten zullen voortaan ondergebracht worden bij medewerkers in de VS.

3. CM.com wil 100 miljoen ophalen met beursgang

CM.com wil de komende weken naar de Amsterdamse beurs gaan. Dat meldt het techbedrijf van ondernemers Jeroen van GIabbeek en Gilbert Gooijers maandag, nadat het Financieele Dagblad het gerucht afgelopen week al bracht op basis van bronnen. Het bedrijf hoopt 100 miljoen euro op te halen. CM.com helpt bedrijven bij hun digitale communicatie, zoals het versturen van sms- of WhatsApp-berichten. Het beursdebuut van CM.com zal de eerste Nederlandse beursgang zijn sinds die van Adyen afgelopen jaar. CM.com wil het beursgeld gebruiken om te investeren in onder meer zijn R&D-afdeling. Afgelopen jaar maakte het bedrijf een omzet van 85 miljoen euro en een bescheiden winst van 800.000 euro.

4. Twentenaren laten Zweden op hout rijden

Het Twentse bedrijf BTG-BTL zal samen met olie- en gasbedrijf TechnipFMC een fabriek bouwen voor biobrandstof uit houtresten. Door deze samenwerking zullen er in Zweden vanaf 2021 auto’s rondrijden op brandstof gemaakt van houtafval, meldt RTL Z. Jaarlijks zal de fabriek 35.000 tot 40.000 ton houtafval verwerken tot olie, waarmee naar verwachting 15.000 gezinsauto’s de weg op kunnen. Er staan de komende jaren nog drie fabrieken van de bedrijven op de planning. Biobrandstof is minder milieuvervuilend dan reguliere brandstof. Aangezien er voor de biobrandstof van de Twentenaren slechts restproducten worden gebruikt, hoeven er geen bossen voor worden gekapt.

5. FNV wil 5 procent loonsverhoging

Ook al zakte het ledental deze week onder de symbolische grens van 1 miljoen mensen, toch blijft vakbond FNV hoog inzetten: het komende cao-seizoen moeten de lonen met 5 procent omhoog, als het aan de vakbond ligt. Iedere werknemer moet binnen 3 jaar bovendien minstens 14 euro per uur verdienen, besloot het ledenparlement van de FNV maandag. De vakbond doet deze eis, zoals altijd, de dag voor Prinsjesdag. De looneis bedroeg afgelopen jaar ook al 5 procent en het jaar ervoor 3,5 procent. Ook VVD-premier Mark Rutte strijdt tegenwoordig als een FNV’er, maar dan één in pak, voor hogere lonen. De verlaagde winst- en vennootschapsbelasting sneuvelden al voor komend jaar, omdat bedrijven de lonen onvoldoende lieten stijgen. Mogelijk zet Rutte ook een streep door de verlaging in 2021.

6. En dan dit: Snapchat maakt politieke advertenties openbaar

Snapchat speelt open kaart: het bedrijf maakt in navolging van Facebook en Twitter de politieke advertenties op het platform openbaar. Het gaat om alle advertenties van 2018 en die van 2019 tot nu toe. Te zien is wie voor de advertentie heeft betaald, hoe vaak deze gezien is en wat Snapchat-moederbedrijf Snap aan de advertenties heeft verdiend. Ook laat Snap zien of de advertenties zijn toegespitst op bijvoorbeeld geslacht of locatie. Social media-platforms openbaren dit soort advertenties nadat de Russen in 2016 probeerden de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden via social media-campagnes.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van dinsdag 17 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!