Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

VanMoof fietst weer 40 miljoen binnen; Zzp’ers niet blij met sloop zelfstandigenaftrek

Ondernemersnieuws: VanMoof haalt kapitaal op voor coronaspurt, weer tientallen miljoenen voor CM.com en zzp’ers niet blij met versnelde sloop van zelfstandigenaftrek.

1. VanMoof schroeft productie op na investering van 40 miljoen dollar

De gebroeders Carlier hebben weer 40 miljoen dollar opgehaald, ditmaal bij Angelsaksische durfinvesteerders, om maximaal te groeien met hun elektrische fietsmerk VanMoof. Door de coronacrisis kunnen ze de vraag naar hun slimme en scherp geprijsde fietsen nauwelijks aan en moet de productie omhoog. In totaal heeft VanMoof nu omgerekend ruim 61 miljoen euro opgehaald. Tegen welke waardering de laatste geldronde is gedaan, willen de Carliers niet kwijt. Taco vertelt Sprout wel, dat ze nog steeds de meerderheid bezitten.

Lees het interview over de B-ronde van VanMoof

2. CM.com versterkt oorlogskas met 31,8 miljoen euro

En hop, ook sms-provider CM.com haalt weer een sloot geld uit de markt: met de plaatsing van 2,1 miljoen nieuwe aandelen bij grote beleggers heeft het 31,8 miljoen euro opgehaald. Geld dat wordt gestort in de overnamekas, want oprichter en ceo Jeroen Glabbeek heeft al een flink lijstje prooien opgesteld die mooi zouden passen bij zijn communicatieplatform. Overigens zat CM.com al goed bij kas, met 20 miljoen euro aan contanten. Die zijn nog afkomstig van de beursgang, waarbij in februari onder meer Teslin al 73 miljoen investeerde.

3. Amerikaanse marktonderzoeker koopt Blockdata

Het Amerikaanse analistenbureau CB Insights heeft Blockdata overgenomen, een Amsterdamse expert die met zijn software alle data bijhoudt rond de blockchain, cryptovaluta en de markten waar ze worden verhandeld. ‘Het begon met mailcontact’, laat CB insights in een persbericht weten, ‘en resulteerde binnen 3 maanden in een (volledig virtueel gesloten) deal.’  Met de data van de Amsterdammers kunnen de Amerikanen beter de pareltjes spotten tussen de vele blockchainbedrijven en -projecten van tegenwoordig, en zo hun klanten adviseren over de beste toepassingen. CB Insights opent dankzij de overname een kantoor in Amsterdam, waarvandaan de Europese markt kan worden veroverd.

4. Rotterdammers verkopen gamebedrijf Vertigo voor 115 miljoen euro

Deze zagen we niet aankomen: oprichter Richard Stitselaar heeft zijn Rotterdamse Vertigo Games, maker en uitgever van VR-spellen, voor 50 miljoen euro verkocht aan Koch Media, dat onder de Zweedse Embracer Group valt. De overnameprijs kan afhankelijk van een (lange) earn-out zelfs nog oplopen tot 115 miljoen. En dat terwijl de Rotterdammers pas sinds een paar jaar echt scoren in de VR-wereld, met titels als Arizona Sunshine, een first person shooter waarin je zoveel mogelijk zombies moet afknallen. Vertigo heeft ook een kantoor in LA en is opgericht in 2008. Binnenkort brengt het After the Fall uit, waarin je op de met ijs bedekte ruïnes van een post-apocalyptisch Los Angeles moet zien te overleven.

5. Zzp-clubs balen van versnelde afbouw zelfstandigenaftrek

Zzp-organisaties blijken zowel kritisch als tevreden met wat de miljoennota in petto heeft voor zelfstandigen. Doorn in het oog is de versnelde afbouw van de zelfstandigenaftrek, die terugloopt tot 6.670 euro in 2021 om in 2036 uit te komen op 3.240 euro, minder nog dan de 5 mille die oorspronkelijk zou resteren. Ook stijgt de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW voor ondernemers met 0,30 procentpunt. Daar staan lastenverlichtingen tegenover, maar die gelden voor alle werkenden. ZZP Nederland noemt het geheel aan maatregelen in het FD ‘evenwichtig’, FNV Zelfstandigen noemt het ‘heel jammer’ dat het beleid zich nu richt op de zelfstandigenaftrek terwijl er tegelijkertijd weinig wordt gedaan om schijnconstructies in te dammen en ondernemerschap te stimuleren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: maak 2020 af met de Verscheurkalender

Hebben! Multicopy brengt de Verscheurkalender 2020 uit, waarmee ondernemers het jaar ‘opnieuw’ kunnen beginnen. De laatste 100 dagen van het jaar krijgen ze elke dag een tip of prikkelende vraag om het jaar sterker af te sluiten zodat ze helemaal klaar zijn voor 2021, aldus het reproductiebedrijf. ‘Het mkb moet doorpakken, maar dat is niet makkelijk in een anderhalvemetereconomie. Daarom willen we deze ondernemers graag een hart onder de riem steken en inspireren met onze inzichten en kennis’, aldus Edgar Otte, die onder meer in Dordrecht een filiaal drijft. Zolang de voorraad strekt.

Wat we ook tegenkwamen:

  • Stukje Banksy kopen? Bij de New-Yorkse startup Masterworks kopen klanten een klein aandeeltje in zijn werk. Tijdens corona bleek het gouden handel. (FD)
  • Wat bijverdienen door je auto te laten wrappen als een rijdend reclamebord? In de VS kun je er honderden dollars per maand mee verdienen – of erop leeglopen, als je zakendoet met de oplichters van Stickr. (MEL)
  • Mars is voor Elon Musk en andere beginners: laten we naar Venus gaan! Technology Review breekt een lans voor een planeet die ons veel kan leren over de onze.
  • Niet te geloven: nog steeds kijken 2 miljoen mensen Netflix door zich dvd’tjes te laten toesturen. Vintage!

Tot zover de Sprout-update van donderdag 17 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.