Vastgoed-disruptor GeoPhy scoort 33 miljoen; MyCom failliet om ‘prehistorisch businessmodel’

Ondernemersnieuws: Delftse vastgoed-challenger GeoPhy haalt 33 miljoen dollar op om taxateur uit te schakelen, ViriCiti scoort 6 miljoen euro om elektrische bussen te monitoren en MyCom failliet om ‘prehistorisch businessmodel’.

1. GeoPhy scoort 33 miljoen 

De Delftse vastgoed-scaleup GeoPhy heeft 33 miljoen dollar opgehaald bij de Amerikaanse topinvesteerder Index Venture Partners, een geldschieter die eerder ook in Adyen en Elastic stapte. GeoPhy waardeert vastgoed voor projectontwikkelaars en banken met behulp van duizenden databronnen, en wil daarmee de grip die taxateurs hebben op de markt doorbreken. Met de nieuwe investering kan het bedrijf zijn dienst uitrollen naar uiteindelijk vijftig landen, vertelt medeoprichter Teun van den Dries aan Sprout. Ondertussen groeit het aantal medewerkers de komende twee jaar van honderd naar driehonderdvijftig.

Lees ook: Delftse scaleup GeoPhy kan dankzij 33 miljoen dollar opschalen naar 50 landen en 250 nieuwe medewerkers

2. ViriCiti haalt 6 miljoen op om bussen te monitoren

ViriCiti, een Nederlandse cloud-dienst voor het monitoren van elektrische bussen, krijgt ruim 6 miljoen euro groeigeld van Energy Impact Partners (EIP), Mainport Innovation Fund II (MIF II) en een niet nader genoemde derde partij. De dienst van Freek Dielissen, Simon Rijk en Alexander Schabert gebruikt het geld vooral om te groeien in de Verenigde Staten, vertelt Dielissen aan Sprout. ViriCiti verkocht onlangs vijfhonderd systemen aan “een groot technologiebedrijf” uit Silicon Valley. De dienst verzorgt al de monitoring van bussen in New York en Toronto. Dankzij het nieuwe groeigeld kan het bedrijf uit Amsterdam opschalen van dertig naar tachtig medewerkers. 

Lees ook: 6 miljoen laat Nederlandse cloud-dienst voor elektrische bussen ViriCiti groeien in VS

3. MyCom failliet om ‘prehistorisch businessmodel’

Elektronicawinkel MyCom is failliet. “Het huidige businessmodel is definitief achterhaald”, schrijft algemeen directeur Marco Heestermans in een persbericht. “Nadat in 2018 de marges nog verder onderuit zijn gegaan, lijkt het traditioneel inkopen van handelsgoederen en zelf voorraad houden definitief een prehistorisch businessmodel.” Het ooit 41 winkels grote MyCom werd amper een jaar geleden gekocht door The One, de voormalige eigenaar van Kijkshop, die met veertien winkels verder ging. Afgelopen maand strandden gesprekken met een schuldeiser, om het bedrijf met zeventig medewerkers in afgeslankte vorm een nieuwe kans te geven.

4. Oprichter Layar verliest veiling eigen bedrijf

Het is oprichter Raimo van der Klein niet gelukt om de restanten van zijn AR-dienst Layar over te nemen uit de boedel van Blippar, de Amerikaanse branchegenoot die Layar in 2014 overnam, maar 2 maanden geleden failliet ging. Dat deelt Van der Klein op LinkedIn. De ondernemer schreef de afgelopen weken een plan voor een herstart en zamelde geld in om tijdens een veiling een bod te kunnen doen, maar een andere (nog onbekende) partij ging er met de buit vandoor. Die partij wil Van der Klein nu opsporen om verder te praten. “Het proces van de afgelopen maanden heeft veel geweldige ideeën losgemaakt, en heeft aangetoond dat er interessante kansen liggen in augmented reality.”

5. Minister: meer eisen samenleving aan bedrijven terecht

Het is terecht dat de samenleving in onzekere tijden steeds meer eisen stelt aan bedrijven op het gebied van de zorg voor medewerkers, de maatschappij en het milieu. Dat zegt minister van Financiën Wopke Hoekstra in een interview met het Financieele Dagblad. Wen er maar aan, zegt de minister. “De eisen die nu aan bedrijven worden gesteld zijn volstrekt anders dan dertig jaar geleden en het zal alleen maar meer worden.” De minister doet zijn uitspraken tijdens het World Economic Forum (WEF) in Davos, waar de maatschappelijke rol van bedrijven dit jaar volgens Hoekstra intensiever dan ooit aan bod kwam.

Meer lezen over impact-ondernemen? Koop het het nieuwe Sprout-bookazine Impact. 

6. En dan dit: WPP deelt nieuwe klap uit in fittie met Martin Sorrell 

Reclamegigant WPP eist dat voormalig topman Martin Sorrell 200.000 pond aan persoonlijke uitgaven terugbetaalt, waaronder skitripjes en de inrichting van een appartement in New York, meldt The Wall Street Journal. WPP en Sorrell liggen met elkaar in de clinch sinds Sorrell vorig jaar opstapte na beschuldigingen van wangedrag en hij enkele weken daarna een concurrerend reclamebedrijf begon, waarvoor hij ook het Nederlandse MediaMonks opkocht. De gevallen topman, die WPP in drie decennia uitbouwde naar een advertentie-imperium met 200.000 medewerkers, uit sinds zijn exit regelmatig kritiek op het management van WPP. 

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 28 januari. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!