V&D is terug; Hyperloop krijgt 5 miljoen uit Europa

Het ondernemersnieuws van woensdag 5 september: de V&D is weer open als webshop, Delftse Hardt Hyperloop haalt vers geld op en Nike ligt onder vuur vanwege ‘Just do It’ met activist Kaepernick.

1. V&D is terug, als webshop

Het failliete warenhuis V&D is weer open. Dat wil zeggen: online, waar vertrouwde merken als Travelbag, Liv, Soho en Prijzencircus terugkeren in de look en feel van de vorige website. De nieuwe V&D is een project van Coolcat-oprichter Roland Kahn, Jacco Scheffers en ex-Hema-topman Ronald van Zetten, die de V&D-merken voor 5 ton van de curator kochten. Ze richten zich nu op de actieve veertigplussers en hun interessegebieden als reizen, hobby’s, gezondheid, wonen en tuin en mode. Met een overzichtelijk assortiment mikken ze op 100 miljoen omzet binnen 5 jaar. Dat de wederopstanding van de V&D 2 jaar heeft geduurd, komt door het brakke onlinesysteem van V&D. De nieuwe shop draait op infrastructuur van onder meer Coolcat.

2.Vers geld voor Delftse Hyperloop

De Delftse startup Hardt Hyperloop heeft 5 miljoen euro opgehaald voor de ontwikkeling van zijn hyperloop in Europa, meldt het FD. Het geld komt van InnoEnergy, een Europees innovatiefonds voor duurzame energie dat financiële steun krijgt van de Europese Unie. “InnoEnergy maakt hiermee duidelijk dat de ontwikkeling van de hyperloop in een nieuwe fase is beland”, zegt Tim Houter, ceo van Hardt Hyperloop. Naast grote bedrijven als BAM, Tata en IHC zijn nu ook Deutsche Bahn en Continental aan boord. Eerder dit jaar staken Exact-oprichter Paul van Keep, voetballer Gregory van der Wiel en duurzaam energiefonds Enfuro Ventures geld in de vacuümbuis voor het vervoer van mensen en goederen.

3. Nike onder vuur vanwege ‘Just do It’ met Kaepernick

Beleggers dumpen sportmerk Nike vanwege diens Just do It-campagne met voormalige quarterback Collin Kaepernick. Dinsdag stond het aandeel een paar procent lager omdat Nike de man inschakelt die knielde tijdens het volkslied, uit protest tegen discriminatie en politiegeweld. Helaas zijn beleggers niet de enigen die het stoutmoedige statement van Nike aan de kaak stellen: hier en daar worden Nike-artikelen in brand gestoken, onder de hashtag #NikeBoycot. Handen af van het volkslied, de vlag, of misschien van de National Football Laegue, waar Kaepernick niet meer aan de bak komt.

 

Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt

Een bericht gedeeld door colin kaepernick (@kaepernick7) op

4.  Caribische startups krijgen fonds uit Nederland

Innovatieve Caribische startups krijgen hun eigen investeringsfonds. Het Innovatiefonds Caribbean (IFC) mikt op een omvang van 10 miljoen dollar en gaat zich richten op seed-investeringen van 50.000 tot 250.000 dollar. De Haarlemse oud-advocaat en ondernemer Valerie Vallenduuk van Present Your Startup is de initiatiefnemer. Het fonds moet een combinatie worden van private- en overheidsinvesteringen. Startups die financiering krijgen, doorlopen vervolgens een jaar lang een incubatieprogramma, waarbij ze meerdere keren per maand coaching ontvangen. “Doordat ze door deze programma’s heen gaan, wordt het investeringsrisico verlaagd”, zegt Vallenduuk tegen Sprout.

5.Belgen investeren in Sanitairwinkel.nl

Sprout Challenger Sanitairwinkel.nl krijgt het Belgische familiebedrijf Van Marcke als investeerder aan boord. Hoe groot de investering is en welk belang Van Marcke hiervoor krijgt maken beide partijen niet bekend. Sanitairwinkel, opgericht door de broers Rob en Erik van Laarhoven, is nu actief in Nederland en België en groeit naar eigen zeggen met dertig procent per jaar. Dit jaar verwacht het op 34 miljoen euro omzet uit te komen. De Van Laarhovens hebben een webshop en showrooms in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam, Rosmalen en het Belgische Schoten en willen met het kapitaal doorgroeien in België en de nieuwe markt Frankrijk.

6. En dan dit: Airbnb geeft Nederlandse startup vleugels

Op Airbnb kun je sinds deze maand naast onderdak ook een restaurant boeken. Logische stap, maar voor de Nederlandse startup Formitable is ineens een goudmijn ontstaan: Airbnb gebruikt diens api om de boekingen in Nederland te verwerken en betaalt een commissie aan de Nederlanders voor iedere transactie. De samenwerking met Formitable geldt wereldwijd. De Amerikanen maken zelf een selectie op basis van aanbevelingen van de huurders op hun site. Op dit moment staan een kleine veertig Amsterdamse restaurants op Airbnb, andere steden volgen.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 5 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!