Vrouwen in tech al tijdens sollicitatie buitengesloten; Trendy koffermerk is nieuwste unicorn

Vrouw, werk, kantoor, whiteboard

Ondernemersnieuws: Vrouwen in tech voelen zich al tijdens recruitmentfase buitengesloten, Startup van het Jaar Shypple naar China en koffermerk Away 1,4 miljard dollar waard na nieuwe investering.

1. Vrouwen in tech voelen zich al tijdens recruitmentfase buitengesloten

48 procent van de Nederlandse vrouwen in de techsector ervaart al tijdens de sollicitatie gendervooroordelen, stelt Booking.com op basis van een steekproef onder bijna 7.000 mensen in tien landen. De genderdiscussie richt zich tot nu toe vooral op wat de sector wil en wat het onderwijs en overheden kunnen doen om meer meisjes en vrouwen te interesseren voor een carrière in tech, merkt Booking-ceo Gillian Tans op. “Ons onderzoek laat zien hoe cruciaal recruitment-activiteiten van technologiebedrijven zijn om vrouwelijke kandidaten te motiveren voor een rol binnen de tech-sector. Dit heeft betrekking op de manier waarop ze over de branche praten en de functieomschrijvingen die ze plaatsen.”

2. Startup van het jaar Shypple breidt uit naar China 

Startup van het Jaar Shypple verovert vanaf volgende maand de Chinese markt voor scheepsladingen vanuit een nieuwe vestiging in Shenzhen, vertelt oprichter Jarell Habets aan het FD. De nieuwe locatie – die tegen Hongkong aanschuurt – verschaft Shypple toegang tot een land waar een kwart van de wereldwijde containervracht voorbijkomt. Shypple aast momenteel op een investering van 4 tot 6 miljoen euro. Om uiteindelijk op alle continenten actief te zijn, is nog eens 70 miljoen euro nodig. Dankzij 220 klanten boekte de Booking voor de scheepvaart (33 medewerkers) het afgelopen jaar een omzet van 5 miljoen euro, dit jaar ligt het doel op 20 miljoen euro. 

Lees ook: Jarell Habets van Startup van het Jaar Shypple: ‘Executie is alles’ 

3. Bio-maaltijdenbox tikt 3 ton binnen

Leverancier van biologische maaltijdboxen Ekomenu heeft 300.000 euro groeigeld opgehaald via aandelen-crowdfundplatform Symbid. Als gezonde ‘HelloFresh’ onderscheidt Ekomenu zich met maaltijdboxen die worden gepersonaliseerd op basis van leefstijl, dieet, allergie of een aandoening. Het bedrijf van Marjolein de Vlaam en Jack Stroeken verdubbelde de omzet vorig jaar naar 2 miljoen euro. Sinds de start 2 jaar geleden werden 1 miljoen maaltijden afgeleverd. Daar kan nog een tandje bij dankzij de nieuwe investering, een combinatie tussen business angels en crowdfunding voor fans, onder wie bestaande klanten, partners en andere geïnteresseerden die mede-eigenaar willen worden.

4. Google en Universiteit Utrecht meten luchtvervuiling Amsterdam

Google en de Universiteit Utrecht gaan in Amsterdam de luchtvervuiling in kaart brengen. Google-auto’s die de stad toch al in beeld brengen voor Google Street View worden uitgerust met sensoren die stikstofmonoxide, stikstofdioxide, ultrafijne deeltjes en zwarte koolstof registreren. Met Google Air View wordt zo per straat gemeten hoe vies de lucht is. De twee benzine-auto’s die Google door de hoofdstad laat tuffen worden aan het einde van dit jaar vervangen door elektrische bolides, zegt een Google-medewerker tegen Het Parool.

5. Trendy koffermerk Away is nieuwste unicorn

Een investeringsronde van 100 miljoen dollar maakt Away, een Amerikaans direct to consumer-merk voor koffers en reistassen, dankzij een waardering van 1,4 miljard dollar de nieuwste unicorn. De maker van Instagrammable koffers van Steph Korey en Jen Rubio (beide ex-Warby Parker) wil met het groeigeld zijn productportfolio verbreden met onder meer een kledinglijn en verzorgingsproducten. Ook moeten er meer winkels komen naast de zeven die Away al heeft in grote Amerikaanse steden. Bij een vorige kapitaalronde in juni vorig jaar was het in 2015 opgerichte bedrijf al winstgevend. Fun fact: Slack-oprichter Stewart Butterfield vroeg Rubio na het investeringsnieuws via Twitter ten huwelijk.

6. En dan dit: McDonald’s Oostenrijk helpt Amerikaanse (ham)burgers

Amerikanen die in Oostenrijk consulaire hulp nodig hebben, kunnen vanaf nu terecht bij McDonald’s (al dan niet gevolgd door een portie culinaire troost uit het thuisland). De Amerikaanse overheid breidt zijn bereik zo flink uit; Oostenrijk telt in totaal 194 McDonald’s-vestigingen. Medewerkers van de fastfoodketen kunnen Amerikaanse burgers vanaf nu via een 24/7-hotline verbinden met de Amerikaanse ambassade in Wenen. Het nieuwe partnership is een idee van de Amerikaanse ambassadeur in Oostenrijk Trevor Traina, een internetondernemer met meerder succesvolle bedrijven op zijn naam.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van donderdag 16 mei. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!