Watermelon wint 25 onder de 25; Leapp helpt klant via robot

25 onder de 25 van 2016

Ondernemersnieuws: Watermelon jonge ondernemer van het jaar, heibel om verkoop V&D-merknaam en Leapp bedient klant via robot. 

1. Watermelon jonge ondernemer van het jaar

In een bloedstollend spannende finale van de tiende editie van de 25 onder de 25 is Watermelon donderdagavond uitgeroepen tot beste jonge ondernemer van 2016. De aanbieder van klantcontact via Whatsapp streed tijdens het event in De Nieuwe Liefde in Amsterdam tegen Dashmote en Enie.nl, die eveneens veel stemmen haalden tijdens de voorafgaande publieksverkiezing. Oprichters Alexander Wijninga (21) en Charl Haas (22) hebben een heftige periode achter de rug: Whatsapp eiste dat zij stopten met de dienst, en hun mede-oprichter besloot daardoor uit het bedrijf te stappen. “Maar wij gaan door, en hebben een plan B”, zegt Wijninga strijdlustig.

2. Ondernemers willen verkoop V&D-merknaam terugdraaien

De verkoop van de merknaam V&D aan Roland Kahn en Ronald van Zetten moet worden teruggedraaid, vinden Richard Otto (Tens Media) en Marc Vroom (achterkleinkind van V&D-oprichter Willem Vroom). De twee wilden naar eigen zeggen al maanden geleden op de merknaam bieden, maar werden door de curatoren buiten de onderhandelingen houden. Otto en Vroom hebben daarover bij de rechter-commissaris van de rechtbank Amsterdam een klacht ingediend. Daarmee willen zij "transparantie over onderhandelingsproces" afdwingen, inclusief het bedrag dat Kahn van Van Zetten voor de merkrechten hebben neergelelgd. Bij gebleken onregelmatigheden willen Otto en Vroom dat de verkoop wordt teruggedraaid om vervolgens een nieuw bod te kunnen doen. "De curator dient te kijken naar de hoogste bieder en niet om het beste businessplan."

3. Leapp bedient klant via robot

Verkoper van opgeknapte Apple-apparatuur Leapp bedient zijn klanten - naar eigen als eerste in Europa - via een robot die op afstand wordt bemand door een verkoopmedewerker. De eerste ’Telepresence Robot’ van het Amerikaanse bedrijf Double komt als virtuele verkoopmedewerker te staan in de Leapp-winkel in Apeldoorn, en wordt bestuurd door een medewerker van een vestiging in Arnhem. Die kan bij de drukte in de winkel in Apeldoorn bijspringen in Arnhem door klanten via een videoverbinding te woord staan via de aan de robot gekoppelde iPad. De Sprout-challenger, die vorig jaar werd overgenomen private equityfirma Gilde, draaide vorig jaar een omzet van 13 miljoen euro en mikt voor het einde van dit jaar op 50 winkels in Nederland, België en Duitsland. 

4. Gemeente schrikt van digitale snuffelaar

De gemeente Utrecht is 'geschokt' dat het bedrijf Citytraffic in twee drukke Utrechtse winkelstraten data verzamelt van winkelende mensen, blijkt uit een bericht van RTL Z. "Hier horen wij absoluut over te zijn ingelicht, maar dat is niet gebeurd", zegt een woordvoerster. Citytraffic kan met behulp van wifi- en bluetooth-tracking in meerdere steden zien waar en hoe lang een smartphone ergens is geweest. De data zou echter niet terug te leiden zijn naar individuele gebruikers. "We hebben geen toestemming nodig, want we tellen gewoon mensen", reageert Citytraffic-oprichter Huib Lubbers. Volgens privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wifi-tracking alleen worden uitgevoerd als dat juridisch goed is afgedekt, bijvoorbeeld door toestemming aan mensen te vragen.

5. VanMoof doet een (beetje) Tesla 

VanMoof heeft in de eerste 24 uur voorverkoop 227 exemplaren van zijn nieuwe ‘SmartBike’ verkocht, bij elkaar goed voor een orderwaarde van 250.000 euro. Of dat een groot aantal is, hangt ook af van het flinke mediabudget dat de fietsenmaker heeft uitgetrokken voor de lancering van de praktisch niet te stelen tweewieler. VanMoof geeft ook niet aan hoeveel fietsen er na de eerste dag (1 juni) besteld zijn. Hoe dan ook wordt er zo "een belangrijk deel van het productieproces op voorhand gefinancierd”, zegt het bedrijf van Taco en Ties Carlier. VanMoof vergelijkt zichzelf daarbij met Tesla, dat tot nu toe 375.000 mensen zover kreeg om 1.000 in te leggen voor een optie op de nieuwe Model 3.

6. En dan dit: 'Moderne vrouw nekt ondernemers' ¯\_(ツ)_/¯

Ophef in België over de vrij bizarre uitspraken van ondernemer en ‘enfant terrible’ Fernand Huts. De logistiekbaron constateert een gebrek aan ondernemerszin bij jongeren, en dat is volgens hem deels de schuld van vrouwen. “Vroeger lieten die veel meer ruimte aan hun mannen om te ondernemen. Ze zijn veeleisender geworden. Een man moet mee instaan voor het huishouden, thuis zijn, meegaan op citytrip, skiverlof, en liefst nog verlof hebben in de krokus- en paasvakantie, in het groot verlof, met Allerheiligen en tussen kerst en nieuw. Begin dan maar als ondernemer.” Dat zou je inderdaad een ‘Dino’ kunnen noemen, of iemand die wakker moet worden uit de jaren ’60

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 17 juni. Tot maandag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!

✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!