Webwinkel mag telefoonnummer weglaten; Tesla lanceert eindelijk budget-Model 3

smartphone, telefoon, app

Ondernemersnieuws: webwinkel hoeft geen telefoonnummer te laten zien, gelddouche bij Flow Traders na recordjaar en Tesla lanceert eindelijk budget-Model 3.

1. Webwinkel mag telefoonnummer skippen

Webwinkels hoeven hun telefoonnummer niet verplicht op hun website te zetten, schrijft een advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie in een advies. De advocaat-generaal reageert daarmee op de Duitse consumentenbond, die verbolgen was over het feit dat Amazon alleen te bereiken is via chat en een terugbelverzoek. Het Europese Hof vindt dat een webwinkel weliswaar makkelijk bereikbaar moet zijn via meerdere kanalen, maar dat een telefoonnummer daarbij geen vereiste is. Het advies aan het Hof is niet bindend, maar wordt meestal wel opgevolgd.

2. Tesla lanceert budget-Model 3, maakt alle verkoop online

Tesla brengt eindelijk de al lang geleden beloofde, 35.000 dollar kostende basisversie van de Model 3 op de markt. Daarmee zet oprichter Elon Musk de kroon op het masterplan voor Tesla dat hij in 2006 schreef. Vanwege de hoge productiekosten verkocht Tesla tot nu toe veel duurdere uitvoeringen. Om de kosten te drukken, met gemiddeld 6 procent per per geproduceerde auto, wil het bedrijf zijn auto’s uiteindelijk alleen nog maar online verkopen. Daardoor worden de meeste fysieke Tesla-winkels gesloten.

3. Nieuwe accelerator jaagt op ‘individuen met ondernemerspotentieel’

Nederland is weer een startup-accelerator rijker. Opvallend is dat Antler, opgericht door voormalig McKinseyaan en Noorse Navy Seal Magnus Grimeland, geen startups rekruteert, maar op zoek gaat naar ‘individuen met ondernemerspotentieel'. Die worden in een nieuwe vestiging in Amsterdam gekoppeld aan co-founders voor het opzetten van startups “met internationale groeipotentie”. Antler was al actief in Stockholm en Singapore, en breidt ook uit naar Londen en Sydney. De ondernemers in spe doorlopen een traject van tien maanden, waarbij ze een beurs krijgen van 2500 euro per maand. De zelfbenoemde ‘startup-generator’ verdient geld door zelf een belang te nemen in de nieuwe bedrijven.

4. Revolut rijdt scheve schaats, groeit in Nederland

Startup-bank Revolut heeft vorig jaar 3 maanden lang bewust een automatisch systeem uitgezet dat verdachte transacties moet registeren, schrijft de Britse krant The Telegraph. Daardoor zouden “duizenden” illegale transacties onopgemerkt zijn gebleven. De Britse bank van Vlad Yatsenko en Nikolay Storonsky maakte uitgerekend donderdag bekend dat het flink wil uitbreiden in Europa, waaronder met een nieuw kantoor in Nederland. Revolut claimt 4 miljoen gebruikers te hebben, waarvan 50.000 gebruikers in Nederland. Het Amerikaanse magazine Wired publiceerde donderdag een verhaal waarin het snelgroeiende Revolut wordt afgeschilderd als een hel voor medewerkers.

5. Massaal gesjoemel met reviews

De NOS dook in de wereld van online reviews en ontdekte tientallen oproepen van bedrijven die mensen zoeken om reviews-op-bestelling te schrijven en online marktplaatsen waar nepaccounts worden aangeboden voor neprecensies. Ook zijn er bedrijven die geld verdienen met de verkoop van reviews-op-bestelling. Sjoemelen met online reviews is een fluitje van een cent, concludeert de Consumentenbond in een eigen onderzoek. Filmpje: 

6. Medewerkers Flow Traders krijgen gelddouche na recordjaar   

Het is kassa bij Flow Traders, dat zijn medewerkers na een recordjaar beloont met miljoenen aan bonussen, noteert het FD op basis van het jaarverslag van het Amsterdamse beursplatform. De bonuspot van 88 miljoen euro leverde de 440 medewerkers, ook werkzaam in kantoren in New York en Singapore, gemiddeld 200.000 euro per persoon aan extra’s op. Inclusief vast salaris verdienden 29 medewerkers vorig jaar meer dan 1 miljoen euro. De marketmaker, die vorig jaar 160 miljoen euro winst maakte, hoeft zich niet aan het bonusplafond voor bankiers te houden, omdat er alleen met eigen kapitaal wordt gehandeld.

7. En dan dit: chatten voor 1 cent per letter

In het creatieve domein dat ‘businessmodellen bedenken’ heet mag het nieuwste project van business-hacker Marc Köhlbrugge (bekend van BetaList) niet onvermeld blijven. Köhlbrugge lanceerde donderdag Expensive.chat, een chatroom waar je 1 (dollar)cent betaalt per letter. Wat er gebeurt wanneer je een groep wildvreemden loslaat in een chatroom, weten we al (chaos), schrijft Köhlbrugge op Product Hunt. “Maar stel dat je voor elk bericht zou moeten betalen? Wat zou dat betekenen voor de sociale dynamiek?” De digital nomad bouwt met Expensive.chat voort op zijn melige zijproject Highscore Money, een fictieve ranglijst voor de hoogste bieder.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van vrijdag 1 maart. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl