Werkgeversbond wil zzp-verzekering; Oprichter Hotel.nl neemt Lil.nl over

Ondernemersnieuws: voor het eerst pleit een werkgeversbond voor een verplichte zzp-verzekering, miljonair Kees Eldering neemt webshop Lil.nl over en EasyJet-oprichter Stelios Haji-Iounnou meent dat het woord ‘easy’ van hem is.

1. Kees Eldering neemt Lil.nl over

Hotels.nl-ondernemer Kees Eldering is de nieuwe eigenaar van de eind april failliet verklaarde woonwebshop Lil.nl van Rob Muntz. Dat meldt BedrijfsOvername maandag. Het Groningse Groningse Diek Invest zou de woonwebshop klaar hebben gestoomd voor een herstart. Zustershop Designwonen.com was al overgenomen door Experieur.com en de investeerder werkte afgelopen zomer aan de banden met leveranciers. Groninger Eldering werd met Hotels.nl miljonair. Hij heeft een verleden bij de rechts-populistische partij Forum voor Democratie. Eldering verliet de lavendelruiters begin dit jaar omdat hij, o ironie, de partijdemocratie miste.

2. Werkgeversorganisatie wil verplichte zzp-verzekering

Werkgeversorganisatie AWVN vindt dat alle werkenden, dus ook zzp’ers, verplicht verzekerd moeten worden tegen arbeidsongeschiktheid. Van topondernemers tot freelance journalisten: iedereen moet verzekerd zijn, volgens AWVN. Dit meldt dagblad Trouw maandag. Het is de eerste keer dat een Nederlandse werkgeversbond hiervoor pleit. Vakbonden waren al langer voor een verplichte zzp-verzekering. AWVN-directeur Harry van de Kraats stelt aan Trouw dat de groep onverzekerde werkenden steeds verder uitdijt – 80 procent, volgens TNO. “Ondertussen tikt de tijdbom verder. Willen we dat als Nederland?” 

3. Ries Bokken verlaat The Good Roll

Ondernemer Ries Bokken verlaat de sociale WC-rollen-startup The Good Roll. Dat laat hij vrijdag weten in een mail aan – onder meer – Sprout. Bokken zat nog maar 8 maanden bij het bedrijf. Hij completeerde begin februari het founders team, dat verder bestaat uit Sander de Klerk en Melle Schelleken. “Helaas zijn er intern te veel verschillen in de beoogde visie, strategie, denk- en werkwijze, waardoor we hebben besloten dat het beter is om los van elkaar verder te gaan”, schrijft Bokken, die niet ingaat op verdere vragen van Sprout erover. Bokken stelt zich de komende tijd op freelance- en interimprojecten te willen richten.

4. Winkel weg, restaurant terug

Terwijl internet de bricks and mortar-ster de kop inslaat, gaat de horeca er met de buit vandoor. Zaken die eten en drinken verkopen, vulden afgelopen anderhalf jaar meer dan een kwart van de leegstand in winkelstraten op, meldt Retailnews op basis van onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International. Alleen al dit jaar kwam er voor 139 duizend vierkante meter aan foodzaken bij. In 8 jaar tijd steeg het aantal voedsel- en drankzaken met bijna 9 procent naar zo’n 61.250 panden. De Nederlandse consument blijkt steeds vaker buiten de deur te eten, verklaart het rapport de kwestie.

5. Californië pioniert met vrouwenquotum in board

Lukt het de markt niet om zijn eigen fouten op te lossen, dan heb je wetgeving nodig – in Californië hebben ze dit begrepen. Het Amerikaanse land stelt nu als eerste een wet in die beursgenoteerde ondernemingen verplicht vrouwen in de board aan te stellen. Jawel, een vrouwenquotum: vanaf eind 2019 moet er tenminste één vrouw in iedere board van een beursgenoteerd bedrijf zitten. Vanaf 2021 dient een board van vijf mensen minstens twee vrouwen te tellen. Een board van zes of meer personen moet dan drie vrouwen hebben. Bedrijven die zich hier niet aan houden, kunnen tot 3 ton ophoesten aan de fiscus. Diversiteit op de werkvloer leidt tot meer innovatie.

6. En dan dit: EasyJet-oprichter begint zaak tegen Netflix

Zijn ze helemaal gek geworden bij EasyJet? Oprichter Stelios Haji-Iounnou sleept Netflix voor de rechter, omdat de streaminggigant een serie uitbrengt met de naam Easy. Dat meldt The Guardian. Ook al draait de serie niet om vliegtuigen maar is het een comedydrama over “love, sex, technology and culture”, bij EasyJet schreeuwen ze: merkdieven! Zij hebben immers EasyHotel, EasyBus, EasyCar en ga maar door. Netflix zou maar arrogant zijn door uitgerekend dít woord te selecteren als titel. Stel je voor. Netflix reageert dat kijkers “het verschil kunnen zien tussen een serie die ze kijken en een vliegtuig waarin ze vliegen”. Speciaal voor Haji-Iounnou deze klassieker:

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 2 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders middels de Sprout Nieuwsbrief.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.