Will.i.am haalt miljoenen op; Ziekgemeld? Dat is duur

Ondernemersnieuws: rapper will.i.am wist al 177 miljoen op te halen met zijn scaleup, SendCloud wint een Duits-Nederlandse economieprijs en je ziek melden blijkt duur te zijn.

1. Sendcloud wint Prijs voor de Economie

Het Eindhovense softwarebedrijf SendCloud won dinsdag de Prijs voor de Economie 2017. Deze onderscheiding werd dit jaar voor de tiende keer uitgereikt door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), maar voor het eerst lag de nadruk op startups. Sendcloud - oud-Startup van de Week - biedt software waarmee webshops eenvoudig pakketbestellingen kunnen verwerken en bezorgen. In augustus kreeg het bedrijf nog een investering van 5 miljoen euro. De Prijs voor de Economie is een onderscheiding voor grensverleggende, onderscheidende bedrijven. De startup van Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en Sabi Tolou liet 33 bedrijven achter zich. Drie andere bedrijven waren als finalist genomineerd voor een prijs, waaronder 3D printing-bedrijf 3D Hubs uit Amsterdam.

2. Will.i.am haalt miljoenen op met scaleup

Van popster naar sterondernemer. Will.i.am, bekend van rapgroep The Black Eyed Peas, heeft tot op heden al 117 miljoen dollar opgehaald met zijn in 2012 opgerichtte bedrijf I.Am+. Dat meldt persbureau Reuters maandag. In maart blijkt de mediapersoonlijkheid 89 miljoen dollar te hebben opgehaald, zonder dat media op de hoogte waren. Met I.Am+ richtte de rapper zich aanvankelijk op consumentenelektronica, maar will.i.am stort zich tegenwoordig vol op de kunstmatige intelligentie. Met I.am+ heeft de rapper een AI-assistent ontwikkeld, genaamd Omega. Partner van het bedrijf Deutsche Telekom gebruikt Omega al voor de aansturing van een AI-chatbot voor diens klantenservice en wil de samenwerking binnenkort uitbreiden.

3. Amsterdam maakt deelnemers acceleratieprogramma bekend

De gemeente Amsterdam maakt de dertien bedrijven bekend dit dit jaar meedoen in doens acceleratorprogramma Startup in Residence. Onder meer opruimdienst WASTEDlab, zorgplatform Thuiszorgagenda en slimme lampen-startup Creative Across doen mee. Ze doen allen mee aan een half jaar durend programma, waarbij de startups coaching kunnen krijgen van zowel ambtenaren als topondernemers. 85 bedrijven hadden zich vantevoren aangemeld. De gemeente wil uiteindelijk afnemer worden van de producten van de startups, waarmee Amsterdam innovatie wil bevorderen in de stad. “We streven daarom naar zoveel mogelijk langdurige samenwerkingen”, stelt programmamanager Minouche Cramer aan Sprout.

Lees ook: Innovatie in Amsterdam? Laat dat maar aan een startup over

4. Amsterdamse kortingsreus koopt branchegenoot

E-commercebedrijf Buyou koopt branchegenoot iChica, meldt businessmagazine Emerce op dinsdag. Het in Amsterdam gevestigde Buyou heeft kortingswebsites als Slimmedealtjes.nl, Aanbiedingenclub.nl en Dealdigger in zijn portfolio. Met de overname van iChica komen daar ook websites bij als Watch2Day.nl en fitnesswebshops GorillaSports.nl en BeFit2Day.nl. Het past bij de groeistrategie van de Amsterdamse kortingsgoeroe. Het bedrijf zou zich volgens Emerce bedienen van een zogeheten buy & build-strategie, oftewel: bedrijven opkopen en verder groeien. Het bedrijf, dat ruim een miljoen omzet zou maken, is momenteel actief in Nederland en België, maar wil snel verder internationaliseren.

5. Tony's Chocolonely onder vuur om dividendbeleid

Tony's Chocolonely blijkt niet alleen goed te zijn in het creëren van beurshoaxen, ook strooit het chocoladebedrijf met euro's. Dat meldt zakenwebsite Follow the Money in een kritisch artikel. In 2016 keerde het bedrijf 750.000 euro van zijn winst uit aan vier aandeelhouders, waarbij ceo Henk Jan Beltman 52 procent van de aandelen heeft. Opzich allemaal volgens de regels, echter wringt het ergens: de chocola is nog niet slaafvrij en het is het bedrijf nog niet gelukt om een vijfde van de samenwerkende boeren te voorzien van een bestaansminimum. Links lullen, rechts vullen? Beltman vindt van niet. Hij wijst in een reactie aan Follow the Money op het risico dat hij neemt als ondernemer.

6. En dan dit: Ziekgemeld? Dat blijkt duur te zijn

Meld je je als werknemer een dagje ziek, dan kost het je werkgever 250 euro, wist OVAL-directeur Petra van de Goorbergh op BNR Nieuwsradio te melden. Vonden ze opvallend bij EenVandaag. Eerder gingen werkgevers nog uit van 140 euro. Toch blijkt het bedrag van 250 euro - wat een gemiddelde is - te kloppen, blijkt uit een belrondje van het nieuwsprogramma. Sterker nog: vervang je de zieke werknemer door een andere werknemer, dan betaal je gemiddeld 400 euro. Vervelend kostenplaatje voor werkgevers, maar toch: wie ziek is, moet uitrusten. We hebben het immers niet over human capital, maar over humans.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van woensdag 8 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.