Zalando wil kleding 3D-printen; ondernemers de dupe van onduidelijkheid rondom pensioenwet

Zalando wil kleding 3D-printen

Ondernemersnieuws: Zalando ziet business in 3D-printers, afgeschafte pensioenwet zorgt voor onduidelijkheid bij ondernemers en Amerikaanse toezichthouder is sluikreclame op Youtube en Snapchat beu.

1. Zalando mikt op 3D-printers

Webwinkel Zalando voorziet grote veranderingen in de kledingmarkt en wil daarom inzetten op het 3D-printen van kleding. Dit zegt Zalando-baas Rubin Ritter tegen het Duitse Manager Magazin: ‘Het zou een groot voordeel opleveren als we bepaalde best sellers direct konden bijdrukken. Het 3D-printen van kleding zou een belangrijk onderdeel van ons bedrijfsmodel kunnen worden.’ Ritter denk hierbij aan dienstverlening voor kleine en middelgrote kledingmerken en spreekt zelfs van een heuse ‘fabrieks divisie’. Ook benoemt Ritter de wens om fysieke winkels te openen in Europese steden als Londen, Parijs en Berlijn: ‘Het zou voor onze fans interessant zijn om het merk Zalando offline te ervaren.’

2. Afgeschafte pensioenregeling onduidelijk voor ondernemers

Uit een onderzoek van MKB Belangen onder haar eigen achterban zou blijken dat veel ondernemers geen weet hebben van het afschaffen van de regeling ‘pensioen in eigen beheer’, zo meldt Accountant.nl. Per 1 april is de fiscaal aantrekkelijk PEB-regeling definitief afgeschaft en binnen twee maanden moet er een nieuwe bestemming zijn gevonden voor het opgebouwde vermogen. Volgens Adrienne van Veen, directeur van MKB Belangen, wist 35 procent van de respondenten niet van de veranderende wetgeving en moet vlot met een alternatief komen zoals het afkopen van het pensioengeld. Een verkeerde keuze kan echter flink in de kosten lopen. Van Veen vindt de naderende deadline van 30 juni dan ook te voortvarend en pleit voor uitstel: ‘Voorlichting vanuit de overheid, maar ook vanuit de hoek van accountants, boekhouders en belastingadviseurs, is tekortgeschoten. Wij stellen dan ook voor dat er een uitstel komt, zodat ondernemers een weloverwogen beslissing kunnen nemen over de bestemming van het reeds opgebouwde pensioen in eigen beheer.’

3. Koffie-ondernemer zoekt investeerders voor duurzame koffieoogst

Guido van Staveren, oprichter van Moyee Coffee, wil samen met de crowd 25.000 kilo arabica bonen gaan oogsten. Vooruit, men gaat niet gezamenlijk naar Ethiopië voor de pluk, maar met de beoogde 150.000 euro wil de Sprout Challenger zijn fairchain businessmodel een boost geven: ‘Banken lenen ons nu graag geld uit, maar onze focus ligt bij het bouwen aan een betrokken groep van social capitalists die graag actief bijdragen aan het bouwen van ons bedrijf en het afdwingen van verandering. Hen 5% rente bieden op hun lening is een veel interessantere uitnodiging dan hen te vragen een Facebook post te delen.’ Van Staveren richt zich met Moyee op de 50/50 filosofie: vijftig procent van de waarde moet achterblijven in het producerende land. Het bedrijf heeft 29 medewerkers in Ethiopië en betaalt de lokale boeren 20 procent toeslag op de oogst. Het bedrijf heeft sinds de start in 2013, 16 miljoen koppen koffie verkocht en verwacht dit jaar een omzet van 1,9 miljoen euro. De crowdfundcampagne staat op het moment van schrijven op 76.890 euro en loopt tot begin juni.

4. Amerikaanse toezichthouder is social-sluikreclame beu

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft een waarschuwing gestuurd naar tientallen online influencers. In de brief meent de FTC dat de Youtube’ers en Snapchatters onduidelijk zijn over het promoten van bepaalde producten of diensten. De waakhond wijst erop dat de consument vaak in lappen hashtags moet zoeken om erachter te komen of er betaald is voor een ‘endorsement’, terwijl dit in één oogopslag duidelijk zou moeten zijn. Ook het Nederlandse Commissariaat voor de Media hekelt het oerwoud aan sluikreclame en roept op tot zelfregulering bij de vloggers. #zoheurthet

5. Musk onthult idee achter The Boring Company

Serie-ondernemer Elon Musk wil niet alleen omhoog, maar ook omlaag. Afgelopen week onthulde hij de plannen voor zijn nieuwste onderneming: The Boring Company. Tegen TED-oprichter Chris Anderson vertelt Musk dat hij van plan is een tunnelnetwerk onder Los Angeles te maken, waar elektrische auto’s via een liftsysteem in- en uitkomen. De auto’s blijven tijdens een rit door de tunnels op een wagen staan, dat snelheden kan behalen tot 200 kilometer per uur. Musk gelooft niet in een toekomst met (veel) vliegende auto’s: ‘Ze maken veel lawaai en en zijn niet al te best voor je gemoedsrust, je zult je constant afvragen of er niet een op je hoofd valt.’

Bekijk hier een animatie over de plannen van Musk:

6. En dan dit: Testosteron doet ondernemen

Wat hebben ondernemerschap, haargroei en een gezonde dosis agressie met elkaar te maken? Volgens onderzoek van de Warwick Business School is dit allemaal ter herleiden naar een verhoogde dosis testosteron. Professor Nicos Nicolaou, hoofd van de faculteit Entrepreneurship & Innovation, zegt dat testosteronbommen een grotere kans hebben om een bedrijf te starten: ‘Mensen met meer testosteron nemen meer risico en voelen minder angst in risicovolle situaties. Als je dit gegeven neemt, is het niet ondenkbaar dat deze mensen eerder geneigd zijn om een onderneming te starten’, aldus de professor. Voor de conclusie heeft Nicolaou gebruik gemaakt van data uit drie verschillende onderzoeken, waaruit blijkt dat het gegeven voor mannen relevanter is dan voor vrouwen.

Quote van de dag

Quote van de dag: I do rockets so i like things that fly, elon musk

Tot zover de Sprout update van maandag 1 mei. Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook. Fijne werkdag! 

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.