In welke groeifase zit jij als ondernemer?

Tijdens de groei van je bedrijf vindt er een aantal fases plaats. Iedere fase gaat gepaard met aanpassingen in structuur, cultuur en winstgevendheid.

Dat zorgt voor crises en is een verschijnsel bij elke nieuwe fase: er ontstaat wrijving, de afstemming loopt niet lekker meer en er komen scheurtjes in de vertrouwde wanden van de cultuur. Er sluipen foutjes in het proces en soms zijn er boze klanten. Het tij lijkt te keren, de winst neemt af, de groei stagneert of daalt.

Je werkt keihard maar je hebt het idee dat je het niet meer weet en overziet. Dit zijn verschijnselen die iedere groeiondernemer meemaakt. Leuk of niet: vaak ben je zelf de sleutel om uit de crisis te raken en een volgende fase te bereiken.

Dit zijn de groeifasen waar elke onderneming mee te maken krijgt:

De eerste fase: de pioniersfase

In deze pioniersfase is de ondernemer meewerkend voorman. Er is weinig geformaliseerd: het bedrijf bruist van creativiteit en energie. Het team is vooral bezig met strategie en positionering. Doel is marktvalidatie.

De tweede fase: ondernemer wordt steeds meer manager

De organisatiefase is aangebroken. Er moet nu echt een organisatie worden opgebouwd. Vaak nog als neventaak van de ondernemer, die het enorm druk heeft met verschillende aandachtspunten. De ondernemer moet steeds meer managementprocessen opstarten en zaken vastleggen.

De derde fase: hogere complexiteit

In de managementfase worden managers aangenomen. Als eerste vaak op financieel en IT-gebied. Maar ook op marketing en HR. Wat de ondernemer eerst zelf deed, is nu een fulltime functie. Een lastige fase: meer drukte, toenemende kosten, hogere complexiteit en marges die onder druk staan.

De vierde fase: de delegeerfase

Bij 50 man personeel is het managementteam vaak compleet. Het bedrijf belandt nu in de delegeerfase en krijgt daarmee de volgende uitdaging: de ondernemer moet de meeste beslissingen aan zijn team overlaten. Meer dan ooit moet de ondernemer gaan leiden, in plaats van managen.

De vijfde fase: optimale fase voor groei

De standaardisatiefase is de optimale fase voor groei. Om die groei aan te kunnen, moet het bedrijf nu gaan standaardiseren. De uitdaging in deze fase: schaalbaarheid en standaardisatie, zonder bureaucratisch te worden. De ondernemer werkt vooral aan de toekomst van de organisatie.

Wil je meer weten over de vijf groeifasen van jouw bedrijf? Bekijk dan de whitepaper Groeifasen van nlgroeit.