Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advies aan zittenblijvers: af en toe staan is beter voor je productiviteit

Sta je mannetje/vrouwtje: mensen die staan en zitten combineren tijdens hun werkdag voelen zich beter en zijn productiever, blijkt uit nieuw onderzoek. 

Het onderzoek – waar onder meer Fastcompany over bericht – is afkomstig van de Icahn School of Medicine, een school van Mount Sinai, een netwerk van ziekenhuizen in New York. Ook de non-profit Center for Active Design, en kantoormeubelmaker Steelcase deden mee aan het onderzoek. 

De studie volgde een jaar lang 67 medewerkers van architectenbureau Perkins+Will. De helft van die groep deed zijn werk zittend, terwijl de andere helft een bureau kreeg waarmee je kunt afwisselen tussen zitten en staan. 

Minder zitten

De zittenblijvers kregen tips over ergonomie en de voordelen van wandelen tijdens pauzes, maar bleken na afloop van de studie niet meer te bewegen dan ervoor. De zit&sta-groep daarentegen bleek 12 procent minder tijd zittend door te brengen. 

Hoewel zij hun werk niet de hele dag staand doorbrachten, waren de gevolgen significant. Zo voelde 61 procent zich gezonder, ook buiten de werkvloer. Zij voelden zich sterker, energieker, soepeler en hadden minder pijnlijke (rug)spieren en gewrichten. 

Productiever

Last but not least is er deze ook voor ondernemers belangrijke uitkomst: 65 procent van de sta-zitters vond zichzelf productiever dan toen zij nog enkel zittend werkten. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deze uitkomsten zijn niet in tegenspraak met een eerder onderzoek, waaruit bleek dat staand werken je concentratievermogen aantast, zegt onderzoeker Elizabeth Garland. De deelnemers aan de nieuwe studie kozen relatief eenvoudige klusjes als ze stonden. Zoals e-mails verwerken en telefonische vergaderingen. Het advies van de onderzoekers is om werknemers hoe dan ook de optie te geven om een zit-sta-bureau te kiezen. 

Lees ook: Waarom een open kantoor rampzalig is voor de samenwerking in je bedrijf