Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Office: schommelen aan het IJ bij Harver

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: de nieuwe stek van Harver dat bij de Passengers Terminal een fraai uitzicht heeft over het IJ. 

Harver maakt software voor recruiters bij grote bedrijven. Het systeem, TalentPitch genaamd, automatiseert een deel van het werk en voorspelt welke kandidaten bij een baan met meest succesvol zullen zijn. Middels een ‘zelflerend algoritme’ test Harver op persoonlijkheidskenmerken en taalvaardigheid. Een kandidaat voor een callcenterfunctie wordt bovendien getest hoe ze omgaat met boze klanten. Op basis van data wordt een voorselectie gemaakt wie vooral ongeschikt zijn voor het werk.

Het bedrijf bestaat vijf jaar en heeft in Amsterdam 50 medewerkers. Daarnaast zijn er kantoren in Columbo (Sri Lanka) en werken er tien man vanuit New York. Eind juni haalde oprichter Barend Raaff 8.1 miljoen dollar op bij het Amerikaanse investeringsvehikel Insight Venture Partners. Rond diezelfde tijd werd het nieuwe kantoor aan het Amsterdamse IJ in gebruik genomen. Chief storyteller Paul Begliner is razend enthousiast: “De ruimte is heerlijk. Wij hadden in ons oude kantoor geen meetingrooms meer. Collega’s raakte geïrriteerd en de productiviteit ging omlaag.”

De kantoorruimte van Harver aan het IJ

Kan je de ruimte omschrijven?

“Wij zitten in een pakhuis naast de Passenger Terminal in Amsterdam. Bij binnenkomst is er een vriendelijke receptioniste die namens alle bedrijven in het pand werkt. Wij zitten op de zevende verdieping. Door de locatie hebben wij vaak enorme cruiseschepen voor de deur liggen.”

De kantoorruimte van Harver aan het IJ

Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?

“Het unieke aan onze ruimte is het uitzicht: aan de voorkant kijk je over de stad Amsterdam en aan de andere kant over het water richting Amsterdam Noord. Verder is er veel aandacht besteed aan de gemeenschappelijke ruimte. Wij wilde voor bezoekers een ‘wauw-effect’ oproepen om flexwerken te stimuleren.”

Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?

“Mensen die elke dag in een inspirerende omgeving komen, komen ook gemotiveerder naar werk. Dit draagt ook bij aan een stukje employer branding. Mensen willen werken in een gave omgeving.”

De kantoorruimte van Harver aan het IJ

Hoe kwam de ruimte tot stand?

“Veel brainstormen. Niet alleen door het management, maar door iedereen erbij te betrekken. Er zijn meerdere designs binnen het bedrijf rondgestuurd waar iedereen op kon stemmen. Wij hebben hulp ingeschakeld van interieurontwerpster Jouelle Cuppen (Nouvelle).”

De kantoorruimte van Harver aan het IJ

Wat zijn de reacties van bezoekers?

“Die lopen vrijwel gelijk naar het raam om over het IJ uit te kijken.”

De kantoorruimte van Harver aan het IJ

Heb je tips voor andere ondernemers? 

“Wat absoluut niet werkt is te lang in een te klein kantoor blijven zitten. Wij zijn van 300 vierkante meter naar 680 vierkante meter gegaan. Er waren in ons oude kantoor geen meetingrooms meer over omdat er bureaus in moesten staan. Werknemers raken geïrriteerd en de productiviteit gaat om laag. “

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De kantoorruimte van Harver aan het IJ

Lees ook: De sportieve werkplek van Evolve Services in het stadion van PSV
Lees ook: In dit Friese landhuis woonden ooit alleenstaande dames, nu wordt er groei gehackt
Lees ook: Van naaimachines naar laptops bij Pixelindustries