Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ons bureau is meer clubhuis dan kantoor’

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste en hipste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: scaleup Label A, dat vasthoudt aan het klassieke startupgevoel.

Techbedrijf Label A gelooft in de filosofie work hard, play hard. Probeer bij het technologiebedrijf niet te laat op kantoor te zijn, want er moet gewerkt worden. Negen uur is negen uur. Daarentegen geldt wel: een uur pauze tussen de middag, en alle ruimte om te gamen, poolen of tafelvoetballen. Sprout praat met manager Bram Hilgersom (29, rechts) over het opmerkelijke bedrijf, dat zowel huist in Rotterdam als Amsterdam.

Wat doet jullie bedrijf?

“We ontwikkelen applicaties voor zowel het web als mobile. We werken voor grote merken, zoals Porsche en Coca-Cola. Het bedrijf is in 2008 opgericht door Chris Hall. Zelf zit ik nu vijfeneenhalf jaar bij Label A. We kijken naar de gebruiker en proberen totaaloplossingen te maken. Ook zitten we achter startups aan. Zo richtte Chris Bynder op, een marketing automation-oplossing. Dit bedrijf zit inmiddels in onder meer de Verenigde Staten.”

Hoe zou je jullie kantoor omschrijven?

“Zoals ieder hip internetbedrijf hebben we een oude kantoortuin. Achter onze kantoormuren zie je veel witte bureaus en alleen maar Apple-producten. Daarnaast hebben we veel ergonomische stoelen en tafels, en zie je veel groen in ons kantoor. Omdat we volgens de work hard, play hard-filosofie werken, staat er bijvoorbeeld een op een treinstel geïnspireerd meubel in Rotterdam. Op ons kantoor in Amsterdam hebben we een speciale cocon waar medewerkers kunnen uitrusten. We vinden het erg belangrijk dat er een goede balans is tussen werken en het leuk hebben. Zo hebben we in beide kantoren sinds kort een lab, waar je bijvoorbeeld kunt solderen.”

Wat maakt jullie kantoorruime uniek?

“Dan kies ik toch voor ons work hard, play hard-karakter. Ieder bedrijf heeft een pooltafel, maar bij ons staat hij in het midden van het kantoor. We lunchen aan hoge statafels, zodat iedereen elkaar aankijkt. Zo kun je gemakkelijk een gesprek met elkaar aangaan. Om vijf uur gaan standaard de biertjes open. Dat is niet altijd gezond, maar gezellig is het wel. Veel klanten komen daarom pas om vijf uur binnen, zodat ze nog een biertje mee kunnen pakken. Klanten zien wij als een vehikel om de sfeer en cultuur op kantoor goed te houden.”

Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?

“Zowel Chris, Oscar (Kolthoff, red.) als ik hebben bij bedrijven gewerkt met mooie klanten en collega’s, maar er werd soms te hard gewerkt. Bovendien was er niets te doen. Wij wilden zelf een bedrijf hebben waar we het ook heel leuk zouden hebben. Het kantoor is daar een van de belangrijkste factoren voor. Wij gaan daarom nooit bij een klant in de kelder zitten overleggen. We spreken af op ons gebouw, want ons bureau is meer een clubhuis dan een kantoor.”

“In de middag houden we een uur pauze. Onze collega’s in Amsterdam maken dan standaard een lange wandeling door het Vondelpark. Onze developers in Rotterdam gaan vaak een potje voetballen op het veld naast het kantoor. Wij hebben de 1 procent van de developers gevonden die wel buiten komt (lacht). Om ervoor te zorgen dat onze werknemers wel blijven werken, hanteren we traditionele tijden. We beginnen om 9 uur. Kom je later, dan moet je daar een goede reden voor hebben. Om 6 uur sturen we iedereen ook weer naar huis. Niemand werkt bij ons over.”

Hoe kwam het ontwerp van de ruimte tot stand?

“Chris liet zich inspireren door het strakke ontwerp van de Apple-stores. Hij vond daarnaast dat alles ergonomisch in orde moest zijn, en dat het kantoor er ontzettend geil uit moest zien. De basisregels van ons bedrijf hebben we niet in een handboek staan, maar ze hangen aan de muur. Just get it out there bijvoorbeeld, of real artistship.

“Onze belangrijkste regel is screw it, let’s do it</em>; neem een risico en ga ervoor. Soms moet je kansen pakken buiten de gebaande paden om. Dat is precies hoe we ons bedrijf hebben vormgegeven. Toen we Bynder in 2013 begonnen, hadden weinig mensen buiten onze groep er vertrouwen in. Het koste ons bovendien aardig wat geld om het bedrijf op te zetten. Toch hadden we al een jaar later ons eerste overleg over hoe we naar de Verenigde Staten zouden gaan met het bedrijf. Inmiddels werken er al ruim vijftig mensen in Boston.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zijn de reacties van bezoekers?

“Klanten komen geregeld naar ons kantoor in het centrum van Amsterdam. Ze vinden de locatie altijd erg fijn. Zelf realiseren we ons dit niet altijd. Ik denk bijvoorbeeld zelf vooral aan het feit dat ik niet kan parkeren in het centrum van de hoofdstad. Maar goed, de klanten houden van de ligging.”

“Als onze klanten binnenkomen, zorgen we er altijd voor dat ze door de ruimte moeten lopen waar onze developers werken. Zo ruiken de klanten het zweet van de developers, bij wijze van spreken. Dat is onze business, en dat willen we laten zien aan klanten. We merken dat ze het ook echt leuk vinden om de hele operatie gade te schouwen. Als iemand dan ook nog eens om vijf uur aanklopt met een krat bier, is de sfeer compleet.”