Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oktober: Simone van Trojen stelt een RvA aan

De onstuimige groei van LaDress deed oprichter en ceo Simone van Trojen (42) dit jaar besluiten een raad van advies en een zakelijk directeur aan te stellen. “Goede mensen om je heen geven rust.”

Twee jonge vrouwen stappen het kantoor van LaDress binnen. De een is op zoek naar een jurk, de ander naar een stageplek. Het kantoor – hoge plafonds, veel licht en kledingrekken waar geen eind aan lijkt te komen – doet tevens dienst als showroom. Ook in de werkruimte van Simone van Trojen staat een kledingrek. Behalve haar jas hangen er, uiteraard, jurkjes aan. Als ondernemer heeft ze inmiddels behoorlijk wat stadia doorlopen. Van de eerste order en het inpakken van dozen, zes jaar geleden, tot de twintigduizend klanten en aansturing van een team van vijftien vaste medewerkers nu. 

Omzetcijfers geeft Van Trojen niet, maar het is hard gegaan met de groei. Wat ze wel kwijt wil, is dat de omzet in het eerste halfjaar met zeventig procent is gestegen. Mooi natuurlijk, maar de groei in aanbod en klanten brengt ook hobbels met zich mee. Ze kan de vraag af en toe niet meer aan. Opeens zijn er klanten die langer dan normaal moeten wachten op hun jurkje. “Dat is natuurlijk heel vervelend. We hebben het eerlijk uitgelegd, maar zoiets moet niet te lang duren of te vaak gebeuren. Begin dit jaar hebben we iemand voor inkoop en productie aangenomen. Klantenservice, daar moest ook echt iemand bij. En voor de website hebben we geïnvesteerd in een backofficesysteem dat veel meer aankan en alles stroomlijnt.”

We zijn in Florence. Ik wil genieten, kijken naar kleuren, naar wat vrouwen dragen. Ik kon het niet. Toen heb ik mijn vader gebeld.

Toch voelt Van Trojen dat ze door de alledaagse drukte vastloopt. Ze wil meer ruimte in haar hoofd, terug naar de essentie. “Mijn hoofd loopt over van de ideeën. Uiteindelijk met één doel: dat een vrouw zich gelukkig voelt in mijn jurkjes en haar dromen volgt. Daar gaat het mij om. Maar er komt zo veel bij kijken. De eerste helft van dit jaar hebben we bijvoorbeeld een volledig nieuwe website gebouwd. Dat is echt iets groots. Oké, ik weet dat ik een echt bedrijf ben en dat het erbij hoort, maar ik vond het af en toe heel moeilijk. Ik wilde terug naar dat begingevoel!”

Tijdens de zomer valt het kwartje. Op vakantie in Italië met haar man, de kinderen en vrienden, merkt ze dat ze niet meer in staat is om te ontspannen. “Ik dacht: nee, dit hoofd zit te vol. We zijn in Florence. Ik wil genieten, kijken naar kleuren, naar wat vrouwen dragen. Ik kon het niet. Toen heb ik mijn vader gebeld. Die zei: ga nou eens met Hein praten.”

Hein heeft me geholpen inzicht te krijgen in wie ik om me heen moest verzamelen.

Hein is Hein Verloop, een vriend van haar ouders die ruime ervaring heeft als ondernemer en bestuurder van bedrijven. Van Trojen heeft hem jaren niet gezien, maar tijdens hun eerste gesprek voelt ze meteen opluchting. Verloop gelooft in haar bedrijf en ziet kansen voor verdere groei. Ze besluiten samen een raad van advies aan te stellen en een zakelijk directeur te zoeken. “Maar wie dan? Dat was de grootste stap. Hein heeft me geholpen inzicht te krijgen in wie ik om me heen moest verzamelen.”

Enter Michiel Muller en Marc Schröder: zakenpartners, serieondernemers en investeerders. Met Route Mobiel en Tango hebben ze bewezen succesvolle ondernemingen op te kunnen zetten en te laten groeien. Precies wat Van Trojen zoekt. “Zij zijn mijn klankbord. Ik kende hen al langer. Marc is een goede vriend van mij.” Begin november volgt Joris Aperghis, een marketingman afkomstig van G-Star, MTV en Coca-Cola. De raad van advies is compleet.

Hein, Michiel, Marc en Joris. Allemaal mannen. In pakken!

“Ik had juist wel behoefte aan wat mannen. Er liep wel eens een webbouwer rond, maar verder hadden we alléén maar vrouwen. Gezellig hoor, maar het is goed om een mix te hebben. Ik herinner me dat ik tegen het team zei: ‘We hebben een man!’ Haha. Nu hebben we opeens een hele hand vol. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om hun expertise. Het zijn superprofessionals en ze zijn betrokken. Dat vind ik misschien wel het belangrijkste. Ze geloven in het bedrijf, hebben er ook in geïnvesteerd.”

Hoeveel?

“Zelf heb ik nog steeds meer dan negentig procent van de aandelen.”

Hoe hebben zij je geadviseerd bij de aanstelling van de zakelijk directeur, Anthony Mak van Waay?

“Dat is in nauwe samenspraak gegaan. Anthony komt uit hun netwerk. Zij hebben ook gesprekken met hem gevoerd. Heel fijn. Iedereen die je aanneemt is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar iemand benoemen aan wie je verantwoordelijkheden wilt overdragen, is extra spannend.”

Als je gewend bent om jarenlang alles zelf te doen, alle beslissingen te nemen, moet het ook lastig zijn om opeens invloed van buitenaf te accepteren.

“Ik heb geen moeite om ideeën van anderen te accepteren. In de beginjaren heb ik het concept wel heel dicht bij mezelf gehouden. Maar het gekke is, dit voelt veilig. Het is heerlijk om advies te krijgen en van gedachten te wisselen met mensen die je vertrouwt. Het klopt. Het gaat mij erom dat onze jurkjes prachtig zijn. De stoffen moeten mooi zijn, ze moeten verantwoord gemaakt worden. Of de distributie dan linksom of rechtsom gaat, dat maakt me niet uit. Ik ben blij dat Anthony daar nu over nadenkt.”

In één zin. Wat is het belangrijkste dat je dit jaar hebt geleerd?

“De kracht van goede mensen om je heen. Hoeveel rust dat kan geven.”

Waaraan merk je dat?

“Nu al begint de creativiteit weer meer op te borrelen. Gisteren hebben we bijvoorbeeld een fotoshoot op een heel andere manier gedaan dan ik gewend ben. We vernieuwen, ik heb tijd om terug te gaan naar de essentie.”

Had je, terugkijkend, deze beslissing eerder moeten nemen?

“Je kunt je afvragen op welk moment je je team moet versterken. Dat had ik misschien eerder kunnen doen. Of later… Nee, dat toch niet. Maar het is goed dat ik het allemaal heb gedaan. Doordat ik alle facetten van het bedrijf heb doorlopen weet ik precies hoe het werkt.”

Hoe zijn de taken binnen de raad van advies verdeeld?

“Joris doet de marketing en helpt me met de ontwikkeling van de collectie. Hij zit hier ook ad interim als chief marketing officer. Hein is de financiële man en Marc en Michiel zijn wat meer allround. Het grappige is dat ik al meteen precies weet wie ik waarvoor moet bellen als ik iets wil bespreken. We zijn nu samen bezig met het uitstippelen van de strategie.”

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten? Wat zijn je plannen voor 2013?

“We willen internationaal uitbreiden. 85 procent van de omzet komt nu uit Nederland. Daarnaast zijn we vooral actief in Duitsland, België en Groot-Brittannië. Amerika zou ik heel leuk vinden. Maar ook dichterbij is er genoeg te doen. Europa is groot. Verder willen we ons richten op verdieping van het merk. Denk aan de opbouw en uitbreiding van de collectie, de website en nog duidelijker uitdragen waar LaDress voor staat: ambachtelijkheid en liefde voor het product.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over ambachtelijkheid gesproken… Je schrijft nog steeds zelf de kaartjes die bij ieder jurkje worden verstuurd!

“Ja en dat wil ik ook echt blijven doen. Vroeger was het een heel verhaal, zat ik de hele vrijdagavond te schrijven. Nu staat er een voorgedrukt bedankje en schrijf ik alleen mijn naam.”

Volgende stap: een naamstempel?

Lachend: “Nee dat persoonlijke moet blijven. Hoe hard we ook groeien.”