Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Olark

Webwinkels bieden vaak het voordeel van scherpe prijzen, maar missen persoonlijk contact. Olark heeft hier een oplossing voor: bezoekers kunnen via een chatscherm direct vragen stellen.

Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 36 in de serie reviews.

Wat is het?

Olark is een systeem dat websitebezoekers laat chatten met de medewerkers van de website. De bezoeker ziet rechtsonderaan de website een button waarin staat of de helpdesk online is. Met een klik start hij een conversatie. De helpdesk heeft direct contact met de klant en kan vragen over producten of diensten snel beantwoorden.

Olark is gratis beschikbaar, maar met dit pakket kun je slechts 20 bezoekers per maand beantwoorden. De betaalde versie is verkrijgbaar vanaf 15 euro per maand en loopt op tot 150 euro per maand. De duurdere pakketten bieden voordelen als meerdere gebruikers en ssl-beveiliging, waardoor de verbinding tussen de server en de klant beveiligd is.

Voor wie?

Het systeem is bedoeld voor iedereen die feedback wil hebben van zijn of haar websitebezoekers. Voornamelijk webwinkeleigenaren hebben veel profijt aan direct contact met de klant: deze heeft snel antwoord op een vraag waardoor hij over kan gaan op de aankoop van het product van de aanbieder.

Hoe werkt het?

Je maakt een account aan op de website van Olark, kiest een betaalplan en plakt de javascriptcode in je website. Zodra je online bent in een chatprogramma als iChat of Gtalk zien bezoekers rechts onderin hun browser dat ze live chats kunnen sturen. Je krijgt de chats binnen en kan vragen direct beantwoorden. Veel onderweg? Je kunt ook chatten vanaf je iPhone, Android of Blackberry.

Bedrijven met meerdere werknemers kunnen chatteams aanmaken. Olark verdeelt de chatverzoeken evenredig over de medewerkers of op basis van de eerste persoon die antwoordt. Medewerkers kunnen chats uitwisselen tussen verschillende groepen zoals de helpdesk- en saleafdeling. Tot slot kan de sitebeheerder chatgesprekken teruglezen of inladen in zijn crm-systeem.

Wat zijn de voordelen?

In deze tijd dat meer en meer webwinkels opduiken, is het belangrijk je te onderscheiden van de concurrenten. Het chatsysteem van Olark biedt bezoekers een laagdrempelijge manier om contact op te nemen. Het biedt veel functionaliteit zoals de mogelijkheid vragen vanaf een smartphone te beantwoorden. Ook is Olark gemakkelijk te integreren in je website, simpelweg de code copy-pasten is voldoende. Voor meer eisende klanten is er een API en CSS-functionaliteit, die de opmaak van je website regelt, beschikbaar om de chat naar je wensen aan te passen.

Wat zijn de nadelen?

De prijs kan voor website-eigenaren een drempel zijn het programma te gebruiken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie

Olark is een handig programma om je als website te onderscheiden van de concurrentie. Het is voor kleinere webwinkels misschien aan de prijzige kant, maar de laagdrempelige interactie met gebruikers kan een hoop sales opleveren.