Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De geheimen achter het succes van Pieter van Herpen, Rick van Boekel en Jan Veenendaal

Hoe maak je van een goed idee een groeiend bedrijf? Sprout vraagt een aantal Nederlandse ondernemers naar het geheim achter hun succes. Vandaag: Pieter van Herpen, Rick van Boekel en Jan Veenendaal. 

Pieter van Herpenpieter van herpen

Bedrijf: Syndy
Wat: maakt het makkelijk om productomschrijvingen voor iedere retailer op maat te maken
Opgericht: 2010

Om succesvol te zijn hoef je geen basisbehoefte te vervullen van mensen. Zo vindt Syndy ceo Pieter van Herpen. “Er moet iets op te lossen zijn waar jij als ondernemer je erg committed aan voelt. Het moet ook een probleem zijn dat écht opgelost moet worden. Daarvoor moet jij de opportunity zien om daarin een duidelijk verschil te maken. Dat zorgt ervoor dat je de energie kan opwekken om er veel meer in te stoppen dan anderen.” 

Specifiek op één product focussen hoeft niet gelijk. “Dat is alleen goed als je zeker weet dat wát jij doet het juiste is. Als je kijkt naar travelbird die hebben een model waarvan ze weten dat het werkt. Dan kun je er ook geld ingooien. Als je begint is het belangrijk dat je je niet erg moet focussen. Blijf zoeken naar wat de markt van je wilt. Dan heel snel je producten beste en aanpassen en focussen op je gevalideerde markt.” 

Rick van BoekelRick van Boekel

Bedrijf: DQ&A Media
Wat: digitaal marketeersbureau
Opgericht: 2001

Om te groeien vindt DQ&A‘s Rick van Boekel dat je geen 6 maanden maar 3 of 4 jaar vooruit moet kijken. “Heb een duidelijk business plan. Als je –  zoals wij – in een industrie zit die heel snel verandert dan heb je wel eens de neiging om heel veel te gaan doen. Zo bouwden wij een eigen platform voor social media te bouwen, dat terwijl er genoeg suppliers zijn. Daar kun je het beste mee in zee gaan.” 

Toen Van Boekel in 2010 bij DQ&A binnenliep ging het niet goed. De onderneming produceerde al een aantal jaar rode cijfers en in de bedrijfstop zat ‘geen groei’. Met een ‘paar’ overnames intern een stevige pivot wist de ceo het tij te keren. “Het bedrijf stond al een aantal jaar stil, maar de branche veranderde juist. Omdat  we een achtergrond hadden op het gebied van analyticus en databases konden we snel die kant op draaien.”  Nu verwerkt het bedrijf de data va digitale reclames om zo de lopende campagnes te optimaliseren. Daarmee maakt het bedrijf 10 keer zoveel omzet als het budget wordt gehaald en ‘behoorlijk’ winstgevend. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

jan veenendaalJan Veenendaal

Bedrijf: Keykeg
Wat: wegwerpbaar (bier)vat
Opgericht: 2006

Keykeg-oprichter Jan Veenendaal heeft het product dat hij verkoopt niet zelf bedacht. De wegwerpbare bierfusten zijn in 1998 ontworpen door Bert Hansen. Door een dubbele marketingstrategie te hanteren maakt Veenendaal het product van Hansen groot. “We gebruiken zowel de push methoden, zoals bedrijven klassiek reclame maken (door naar de klant toe te gaan en zeggen wat de voordelen van de producten zijn, red) als pull.” Door de vraag van klanten in de horeca aan te wakkeren wil Keykeg de uitbaters overreden hun producten te kopen.

Om succesvol te zin is feeling met de uiteindelijke gebruiker belangrijk. “Als je een product brengt dan moet je weten of een klant daarop zit te wachten. Als het antwoord daarop géén ja is, dan moet je inventariseren wat de problemen zijn. Wat zijn de hickups? Op basis daarvan een punt aan de horizon zetten en daarna vasthouden. Die problemen los je onderweg wel op, maar vooral beginnen en doorzetten.”